Increderea romanilor atinge maximum de la inceputul crizei
incredere romaniconsum romanigfk
Barometrul GfK Consumer Confidence arata ca increderea romanilor in viitor a atins, in primul trimestru al acestui an, cele mai inalte cote de la inceputul crizei.
Masurile economice incepute anul trecut au continuat si in primul trimestru din 2017: pensiile au crescut cu 5%, iar impozitul pe venit a fost eliminat pentru pensiile mai mici de 2.000 de lei, venitul minim a crescut cu 200 de lei, iar TVA a scazut de la 20% la 19%.
In primul trimestru al anului, piata bunurilor de larg consum a crescut cu 1,7% fata de aceeasi perioada din 2016. Ritmul de crestere pare sa incetineasca, odata cu ultimul trimestru din 2016. Inflatia se instaleaza (+1,5% pentru produsele alimentare), in timp ce populatia continua sa prefere produsele mai scumpe (uptrade).
Volumele insa au scazut, pentru prima oara din 2015, cu 2,5%. Dintre categoriile mari de bunuri de larg consum, produsele alimentare proaspete raman constante in valoare, la fel, si produsele de ingrijire personala.
Cele care inregistreaza cresteri sunt produsele alimentare ambalate (+3%), urmate de bauturi (+2%). Campioane sunt produsele pentru ingrijirea locuintei, care au crescut cu 7% in valoare, semn ca romanii acorda mai mare atentie confortului de acasa.
Specialitatile de branza, deserturile din lapte, batoanele de cereale, fructele uscate, cidrul, produsele de patiserie si pizza congelate au continuat sa se dezvolte si sa castige tot mai multe gospodarii din Romania. Categoriile "de rasfat", cum ar fi inghetata, biscuitii dulci si sarati, gustarile si pralinele, au crescut si ele.
Totodata, alimentele de baza, precum faina, zaharul, orezul, uleiul pentru gatit sau margarina au continuat tendinta de scadere.
In primul trimestru al anului 2017, comertul modern a atins o cota de piata de 62%, castigand aproximativ 2% in detrimentul comertului traditional. Discounterii, supermarketurile si magazinele moderne de proximitate au cea mai mare crestere a cotei de piata in valoare, primele doua castigand prin cosuri mai mari, in timp ce magazinele moderne de proximitate recruteaza mai multi cumparatori.
In acelasi timp, hypermarket-urile sunt afectate de scaderea traficului si au pierdut aproape un punct in valoare.
Marcile private au atins aproape aceeasi cota de piata ca in trimestrul intai al anului anterior, aproximativ 15%. Vanzarile la promotie au scazut cu 0,7%, in primul trimestru din 2017, fata de aceiasi perioada a anului trecut.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic pentru toate categoriile de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 3.000 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.