In UE, increderea consumatorilor a atins cel mai inalt nivel din ultimii 9 ani
incredere consumatoriconsum romaniagfk
Rezultatele studiului GfK privind climatul de consum pentru trimestrul al treilea din 2017 arata ca inclinatia catre consum a populatiei din cele 28 de tari ale Uniunii Europene si-a continuat tendinta ascendenta, ajungand la aproape 21 de puncte.
Aceasta valoare reprezinta o crestere fata de cele 19 puncte inregistrate la finalul trimestrului II si acum se afla la o cota nemaiatinsa de la finalul anului 2007.
Consumul privat s-a dovedit a fi unul dintre pilonii principali ai economiei europene in ultimul trimestru, in conditiile in care numeroase tari si-au imbunatatit ori si-au mentinut inclinatia catre cumparare.
Aceste rezultate le contrazic pe cele relativ mixte obtinute de diverse tari la alti indicatori: asteptarile economice au scazut in Franta, Germania si Portugalia, la fel si asteptarile privind veniturile, in comparatie cu trimestrul al doilea al acestui an.
In Romania, asteptarile privind economia si veniturile au variat intr-o masura nesemnificativa, dar dorinta de cumparare a crescut.
In ciuda cresterii veniturilor, scaderii inflatiei si reducerii TVA, consumatorii din Romania s-au aratat prea putin dispusi sa isi schimbe opinia asupra perspectivei economice in timpul trimestrului al treilea.
Dupa un trimestru doi cu variatii minime, asteptarile economice au fluctuat, in trimestrul III, revenind la aproximativ acelasi nivel ca la finalul trimestrului anterior.
Luna septembrie s-a incheiat la valoarea de 6,3 puncte, cu aproape un punct mai putin decat la finalul trimestrului II, dar cu 5 puncte peste valoarea din aceeasi perioada a anului trecut.
Asteptarile privind veniturile au inregistrat, de asemenea, o mica scadere, la inceputul trimestrului III, dar s-au stabilizat la 24,2 puncte, pana la finalul trimestrului.
Aceasta variatie reprezinta o scadere de doua puncte fata de sfarsitul trimestrului anterior, dar o crestere de 3,4 puncte fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Inclinatia catre cumparare a inregistrat cea mai mare variatie. La inceputul trimestrului, s-a mentinut la nivelul perioadei anterioare, dar, in septembrie, a crescut la 12 puncte.
Aceasta reprezinta o crestere de 6,4 puncte, fata de finalul trimestrului II, si o crestere de 9,7 puncte, fata de aceeasi perioada a anului trecut.