In plina criza a inflatiei, magazinele se extind masiv: retailerii mizeaza pe pofta mare de consum a romanilor
retailmagazineconsum
Desi suntem in plina criza inflationista si ne confruntam cu un cost ridicat al vietii de zi cu zi, retailerii cred ca inca e loc pentru noi magazine pe piata. Apetitul romanilor pentru consum pare sa-i incurajeze sa se extinda si mai mult.
Livrarile de proiecte noi de
retail in orasele cu mai putin de 100.000 de locuitori sunt la cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani, releva analistii Colliers.
Conform analizei expertilor, piata de retail a inregistrat un nivel limitat de livrari in primul semestru din 2023, dar a doua jumatate a anului se anunta a fi foarte activa, cu aproximativ 260.000 de metri patrati anuntati spre livrare pana la finalul anului, majoritatea in orase mici si mijlocii, arata raportul de piata al Colliers privind evolutia pietei imobiliare in primele sase luni din 2023. Analizand structura consumului, dupa ani de inflatie ridicata, consumatorii incep sa devina mai prudenti si sa se orienteze mai mult catre achizitii cu un raport bun calitate-pret. Consultantii Colliers considera ca nu va scadea neaparat consumul din punct de vedere al volumului de produse achizitionate, insa consumatorii se vor reorienta spre preturi mai mici.
"Costurile de constructie incep sa se stabilizeze pe masura ce scaderea preturilor materialelor se face in sfarsit simtita, iar acest lucru va sprijini si mai mult valul de expansiune a retailului din ultimii ani. Cel putin pana in 2024, stocul de proiecte anuntate pare destul de solid, majoritatea fiind parcuri de retail, dar sunt anuntate si proiecte mai mari, care urmeaza fie sa fie livrate, fie sa inceapa lucrarile de constructie in curand. Observam ca cea mai mare parte a noilor proiecte vizeaza mai ales orasele mici si mijlocii, dar vedem, de asemenea, un interes crescut si in orasele mari. De exemplu, viitorul Promenada Mall al NEPI Rockcastle din Craiova (aproximativ 64.000 de metri patrati) este cel mai mare proiect livrat in Romania de la deschiderea ParkLake in 2016, de catre Sonae Sierra”, explica Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Noile proiecte sunt bine primite de piata si se observa un interes puternic din partea chiriasilor pentru deschiderea de magazine. Si in proiectele dominante mai vechi, din marile orase, interesul retailerilor este ridicat mai ales al celor cu concepte de magazin de dimensiuni mai mici sau al marcilor premium, iar fiecare astfel de centru are deja demult o lista de asteptare. In consecinta, rata de neocupare este relativ scazuta sau practic inexistenta in proiectele stabilizate si dominante. In ceea ce priveste chiriile, desi proprietarii asteapta o crestere a chiriilor de baza pentru a acoperi costurile de dezvoltare mai mari, comerciantii sunt prudenti in negocieri, avand in vedere ca indexarea si cresterea serviciilor comune pun deja presiune pe profitabilitatea lor. Costul serviciilor pe spatiile comune reprezinta un punct de discutii sensibil, deoarece in unele cazuri, acestea aproape s-au dublat. De exemplu, in parcurile de retail, vedem cresteri de la 1,5-2 euro/ mp la peste 2,5-3 euro/ mp.
Raportandu-se la statisticile oficiale publicate recent pentru anul 2022, consultantii Colliers subliniaza ca, per ansamblu, a fost un an bun pentru discounteri si retailerii care vand produse la preturi accesibile. In ceea ce priveste consumul general, exista unele semne de atenuare a cresterii. Vanzarile de produse nealimentare, de exemplu, au crescut cu aproximativ 4% in primul semestru al anului 2023. Cu toate acestea, o mare parte din aceasta crestere se datoreaza efectelor de baza favorabile si, de fapt, daca ne uitam la perioada post-pandemica, primul semestru din 2023 este egal cu mai putin de o zecime din cresterea inregistrata in 2019.
Consumul in Romania a crescut, atat calitativ, cat si cantitativ
"In general, nivelul consumului din Romania a crescut, atat in ceea ce priveste valoarea , cat si cantitatea de bunuri cumparate, iar elementul cheie in aceasta ecuatie este piata fortei de munca solida, care a ajutat la mentinerea cresterii salariilor in zona de doua cifre (15,7% pe an in mai 2023), rata de crestere depasind deja rata inflatiei din primavara lui 2023. Acest lucru inseamna ca scaderea puterii de cumparare a avut loc pentru o perioada mai mica de e un an si jumatate, si chiar si in aceasta perioada, cresterea salariului mediu a fost totusi destul de robusta”, clarifica Liana Dumitru.
Foto: freepik.com