In 2019, romanii au mers la cumparaturi mai rar, dar au platit, in medie, cu 2 lei mai mult la o vizita in magazin
consum romaniamagazine romaniahypermarketuri romaniascumpiri romaniadate gfk panel
Pe parcursul anului 2019, cumparaturile casnice de bunuri de larg consum au inregistrat in Romania o crestere modesta de 2,2%, conform datelor GfK Consumer Panel.
Sub influenta majorarii preturilor la alimente in medie cu 5,6% (conform Eurostat), romanii au cumparat aceleasi volume, insa au ales segmente inferioare de pret.
In 2018, ritmul de crestere a pietei a fost dublu, in timp ce, in 2017, piata a crescut cu peste 7%.
In ce priveste comportamentul de cumparare pentru acasa, familiile din Romania au mers la cumparaturi mai rar pe parcursul anului trecut decat in 2018, insa au platit, in medie, cu 2 lei mai mult la o vizita in magazin.
Canalele moderne de comert continua sa castige teren
Din perspectiva cumparaturilor de produse de larg consum cu destinatie casnica, canalele moderne de retail au continuat si in 2019 sa castige teren in fata formatelor traditionale si au ajuns la 64% cota de piata.
Magazinele de tip discount sunt cele care au alimentat mare parte din aceasta crestere ca urmare faptului ca romanii au cumparat mai des din aceste formate.
Si magazinele de proximitate si-au continuat ascensiunea in cadrul cumparaturilor pentru acasa si au castigat noi cumparatori. In schimb, hipermaketurile, supermarketurile, dar si retailerii traditionali au fost vizitate mai rar pentru cumparaturile casnice.
Cresteri la toate categoriile de larg consum
Cu exceptia alimentelor proaspete (fructe, legume, carne, oua), toate segmentele mari de produse de larg consum au inregistrat cresteri pe parcursul anului 2019.
Romanii si-au majorat cheltuielile cel mai mult pentru produsele destinate ingrijirii si curateniei locuintei, dar si pentru lactate (in special pentru iaurt, kefir, specialitati de branzeturi, crema de branza).
Si pentru bauturi, romanii ai cheltuit mai mult in 2019 fata de anul anterior, mai ales pentru bauturile racoritoare si apa imbuteliata.
Un ritm similar de crestere au avut si produsele pentru ingrijire personala, in special produsele destinate ingrijirii parului. Nu la fel de accelerat a crescut insa si segmentul alimentelor.
Printre acestea, exista insa si exceptii de grupe de alimente unde a fost mai mult dinamism, ca snacksurile si conservele.
Foto: pexels.com