In 2014, piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a depasit doua miliarde de euro
bunuri folosinta indelungatagfk temaxpiata bunuripiata electronicepiata it
Piata de bunuri de folosinta indelungata din Romania a incheiat ultimul trimestru din 2014 cu o valoare a vanzarilor de 723 de milioane de euro, in crestere cu aproape 14%, comparativ cu aceeasi perioada din 2013.
Cresterea s-a datorat evolutiei favorabile a cinci dintre cele sapte sectoare monitorizate de GfK TEMAX: electronice (+23%), telecom (+19%), electrocasnice mari (+19%), electrocasnice mici (+14%) si IT (+1%).
Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile (-1%) dar si cea foto (-9%) au continuat sa scada, in trimestrul al patrulea din 2014.
In schimb, piata electronicelor a atins cea mai mare valoare din 2014 in ultimul trimestru, avand vanzari de 148 milioane de euro.
Cererea din aceasta perioada a fost mai mare datorita activitatilor promotionale mai intense in perioada Black Friday si a sarbatorilor de iarna, fapt ce a generat o majorare de 23%, comparativ cu T4 2013.
Consolele video, sistemele audio si televizoarele au avut o crestere dinamica, cea mai mare rata fiind inregistrata atat de smart TV cat si de televizoarele cu ecrane mari.
In schimb, camerele video, sistemele de navigatie si media playerele au continuat sa scada.
Intregul an 2014 a fost caracterizat de trenduri pozitive. Valoarea totala a vanzarilor a depasit asteptarile, atingand 348 milioane euro, in crestere cu peste 19% fata de 2013.
Comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, piata de telecom a avut o rata de crestere de doua cifre. In valoare nesubventionata estimata a ajuns la 201 milioane de euro, in crestere cu 19% fata de T4 2013.
Performanta a fost in continuare data de segmentul de smartphones - in special de cele din categoria de pret low-mid. Phablets au avut un trend ascendent insa cota lor a ramas mica in cadrul sectorului.
Produsele dual-sim, 4G si telefoanele cu ecrane mai mari de 4.5 inchi au inregistrat cresteri dinamice.
In valoare nesubventionata estimata, piata de telecom a atins 591 de milioane de euro in 2014, cu 25% mai mult fata de 2013.
Datorita intensificarii cererii in perioada Black Friday si a sarbatorilor de iarna, T4 si-a adus cea mai mare contributie la performanta anuala, cu aproape 19% mai mult decat in T4 2013. Mai toate categoriile de electrocasnice mari au avut rate de crestere de doua cifre, cele incorporabile fiind principalul motor de crestere.
Vanzarile de frigidere si masini de spalat au depasit asteptarile inca o data, cu o majorare de 18% in T4 2014.
In 2014, vanzarile de electrocasnice mari au fost cu 16% mai mari decat in 2013, valoarea pietei ridicandu-se la 396 de milioane de euro.
Piata electrocasnicelor mici a generat o cifra de afaceri de 45 milioane de euro in ultimul trimestru al 2014, echivalentul unei cresterii de aproape 14%, comparativ cu T4 2013.
Printre categoriile cu cele mai mari cresteri in sectorul aparatelor de bucatarie au fost robotii de bucatarie, blenderele si storcatoarele de fructe.
Vanzarile produselor cu pret ridicat din categoria aparatelor de preparat bauturi calde - precum masini espresso automate - au crescut rapid.
Piata de IT a crescut cu putin peste 1% in T4 2014, comparativ cu aceeasi perioada din 2013, insumand 162 de milioane de euro.
Desi segmentul de tablete a avut un trend pozitiv in volum, activitatile promotionale cu ocazia Black Friday si a sarbatorilor de iarna au dus la o scadere in valoare.
Perifericele au avut cea mai mare crestere in vanzari din acest sector. Monitoarele, calculatoarele portabile si desktop-urile au depasit valorile vanzarilor din T3 2014, dar cu rate foarte mici.
Pe durata intregului an 2014, vanzarile in sectorul IT au insumat 455 milioane de euro, o crestere de 1,3% fata de anul trecut.
Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile: multifunctionalele laser raman principalul segment in crestere. Sectorul a stagnat in valoare, cu o descrestere usoara de aproximativ 1%, pana la o valoare de 18 milioane de euro, in T4 2014.
Vanzarile de imprimante au scazut in volum, dar au crecut in valoare datorita cresterii pretului mediu.
In cadrul segmentului cu tehnologie laser, multifunctionalele au reprezentat principalul vector de crestere, cu o rata de doua cifre, in timp ce imprimantele au stagnat.
Produsele de printare cu cerneala au continuat trendul negativ, cu o scadere semnificativa.
T4 2014 a fost slab pentru consumabile, cu scaderi atat pentru cartusele cu cerneala cat si pentru cele cu laser.
Chiar daca sectorul foto a scazut continuu, rata de scadere a incetinit in T4 2014, pana la -9% comparativ cu T4 2013. Vesti bune vin din sectorul D-SRL-urilor care, pentru prima data in 2014, au avut un trend pozitiv.
Camerele foto compacte si-au accelerat rata de scadere, in timp ce camerele cu lentile interschimbabile au inregistrat o crestere de doua cifre.
Performanta remarcabila din T4 a asigurat incheierea anului cu rezultate foarte bune, cu o valoare mai mare de doua miliarde de euro, pentru 2014.
Activitatile promotionale ale retailerilor, in special cele din perioada Black Friday si a sarbatorilor de iarna, impreuna cu cresterea increderii cumparatorilor in economie si in situatia financiara a familiei ajuta la explicarea majorarii de aproape 14%, in 2014, comparativ cu 2013.