Impozitarea muncii 2025. Taie Guvernul din salarii prin introducerea impozitului progresiv? Ultimele calcule
taxarea munciitaxe pe muncaimpozit progresiv
Salariatii se tem de faptul ca, din cauza deficitului bugetar urias al Romaniei, Guvernul va continua seria masurilor de austeritate si vor inaspri taxarea pe munca. Totodata, exista temeri ale mediului privat legate de posibilitatea trecerii la impozitarea progresiva.
Cu lamuriri in acest sens a venit presedintele UDMR, Kelemen Hunor, unul dintre actorii aflati la mansele Executivului de la Bucuresti. Conform acestuia, nu vor exista schimbari in ceea ce priveste impozitarea muncii in anul 2025.
De asemenea, Kelemen Hunor exclude scenariul in care Guvernul din care face parte ar trece la impozitul progresiv si ar renunta la cota unica.
"In acest an nu se va schimba nimic. Cum se va face? Nu stiu. Sunt multe variante. Trebuie discutate cu toata societatea, si cu patronatul, si cu sindicatele, cu fiecare om, ce reforme vrem sa introducem incepand din anul 2026 (...)
Nu exista posibilitatea sa trecem la impozitul progresiv din doua motive. In primul rand, fiindca pierdem din competitivitate. Intr-o economie in dezvoltare, o tara in dezvoltare trebuie sa aiba aceasta modalitate de a atrage investitii, investitori. Pe alta parte, noi nu suntem in aceasta clipa pregatiti pentru a calcula venitul global.
Tu nu poti sa pui impozitul progresiv doar pe salariu. Tu trebuie sa vezi venitul global pentru fiecare persoana si in functie de venitul global sa calculezi un impozit progresiv. Romania, sistemul nostru financiar, guvernamental, fiscal nu este pregatit in acest moment pentru asa ceva", a spus oficialul, la Europa FM, potrivit
Digi24.ro.
De ce impozitarea progresiva ar reprezenta un pericol pentru Romania?
Impozitarea progresiva, desi aparent echitabila, ridica o serie de probleme care pot afecta negativ economia romaneasca. Iata cateva motive pentru care aceasta poate fi daunatoare:
Descurajeaza investitiile si munca suplimentara
Impozitarea progresiva penalizeaza direct castigurile mai mari printr-un procent mai ridicat de impozit. Acest lucru descurajeaza antreprenorii, angajatii bine platiti sau cei care doresc sa munceasca mai mult, sa isi asume riscuri sau sa genereze mai mult venit. De exemplu, un antreprenor care vede ca un procent mare din castigurile sale suplimentare merge catre stat poate decide sa reduca investitiile sau sa isi mute afacerea in alta tara cu fiscalitate mai prietenoasa.
Promoveaza migrarea fortei de munca bine calificate
Romania deja se confrunta cu un exod al specialistilor catre tari mai bine dezvoltate. Un sistem progresiv de impozitare, care taxeaza mai dur veniturile mari, poate accelera acest fenomen, determinand profesionistii sa paraseasca tara pentru medii unde fiscalitatea este mai prietenoasa. Astfel, pierdem talente valoroase si forta de munca calificata.
Creste evaziunea fiscala
Un sistem progresiv de impozitare motiveaza indirect persoanele si companiile sa caute modalitati de a eluda taxele. Atunci cand impozitele devin impovaratoare, creste riscul ca veniturile sa fie ascunse, declarate partial sau transferate in jurisdictii cu fiscalitate redusa. Acest fenomen diminueaza veniturile la bugetul statului si submineaza increderea in sistemul fiscal.
Reduce competitivitatea Romaniei
Romania este atractiva pentru investitori datorita cotei unice de impozitare de 10%. Daca aceasta cota ar fi inlocuita cu un sistem progresiv, tara ar pierde un avantaj important in atragerea de capital strain. Investitorii mari sunt sensibili la regimul fiscal si prefera tarile cu impozite mai reduse si previzibile, ceea ce poate duce la scaderea fluxurilor de investitii directe.
Complica sistemul fiscal
Impozitarea progresiva necesita mai multe praguri si calcule complexe, ceea ce poate duce la birocratizare excesiva. In loc sa simplifice interactiunea dintre contribuabili si stat, acest sistem poate genera confuzie, erori si costuri administrative mai mari.
Sursa foto: unsplash.com