Ieftinirea alimentelor a stimulat apetitul pentru produse mai scumpe
comportament consumconsum fmgcgfk
Studiile GfK care monitorizeaza consumul casnic arata o crestere in valoare cu 1,5% pentru produsele FMCG, in 2015, fata de 2014.
Aceasta crestere are in spate un intreg context. 2015 a fost marcat de schimbari la nivel macroeconomic care au modificat starea de spirit a consumatorilor si le-au influentat comportamentul de cumparare.
Cresterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educatie si sanatate, precum si a venitului mediu pe economie, dar si reducerea TVA la alimente au dus la o crestere a puterii de cumparare si a increderii populatiei.
Dinamica pietei a fost data de cresterea volumelor cumparate. Acestea au crescut cu 4%, in 2015.
Odata cu reducerea TVA la alimente, apare, pentru prima data in ultimii trei ani, fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeasi categorie.
Uptrading-ul a fost sustinut si de cresterea unor categorii de produse mai scumpe. De exemplu, peste si fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de ingrijire a dintilor, a pielii si a picioarelor.
Cresterea pietei datorata uptradingului vine doar prin comertul modern, unde cifrele arata o tendinta diferita fata de comertul traditional.
Comportamentul de cumparare a suferit usoare modificari fata de anii anteriori. Astfel, consumatorii merg mai rar la cumparaturi, dar cheltuiesc ceva mai mult, de fiecare data.
"Scaderea frecventei de cumparare si faptul ca romanii si-au permis sa puna in cos si produse mai scumpe ne arata o oarecare relaxare a acestora la cumparaturi.
Ei nu se mai tin asa de strict de lista de cumparaturi cum o faceau inainte si, chiar daca sunt in continuare in cautarea unor oferte bune de pret, tendinta de a cumpara cat mai ieftin pare sa se mai fi diminuat", potrivit Ralucai Raschip, Consumer Goods and Retail Director GfK Romania.
Mancarea, incluzand alimentele proaspete si pe cele cu un termen mai lung de valabilitate, reprezinta doua treimi din valoarea cosului anual de cumparaturi.
Cresterea pietei se datoreaza in cea mai mare parte cresterii valorii bauturilor. Alte categorii de produse care si-au modificat evolutia, in comparatie cu 2014, sunt alimentele ambalate care au scazut si cele de ingrijire personala si de ingrijire a casei care au inregistrat crestere.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic, in 2015, al tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 3.000 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.