"Ordonanta 114 se va modifica saptamana viitoare. (...) Va fi o propunere de ordonanta joi. Ce este foarte clar si agreat cu toti actorii din piata se va regasi pe masa Guvernului pentru a se modifica aceasta ordonanta. Pe zona bancara este un accept", a subliniat ministrul Finantelor intr-o conferinta de presa.
Ministrul de Finante a spus insa ca noua forma a OUG 114 nu va multumi pe toata lumea. "Nu va fi un document care sa-i multumeasca pe toti cei implicati direct", a precizat Teodorovici.
"Categoric, nu o sa fie un document care sa-i multumeasca pe toti, ca sa zic asa, cei direct interesati. Pe noi ne intereseaza foarte mult sa multumim ceea ce inseamna cetatenii Romaniei, costuri mai mici la ce inseamna imprumuturile in lei si, desigur, pentru mediul de afaceri, finantarea economiei reale. Asta a fost ceea ce noi am urmarit prin Ordonanta 114 si intarim prin aceste modificari pe care le vom face saptamana viitoare", a spus ministrul.
Conform lui Teodorovici, propunerile din noul text legislativ au la baza datele comunicate de Banca Centrala si au fost transmise Bancii Central Europene.
"Sunt calcule foarte bine fundamentate, sunt doar datele primite de la Banca Centrala, pentru ca dansii detin absolut toate datele legate de aceste dobanzi, media dobanzilor interbancare la toate intervalele de timp, deci este o propunere care efectiv are la baza elemente si multe ca numar, ca substanta, deci sunt propuneri fundamentate", a precizat ministrul Finantelor.
Si, dupa cum spunea duminica ministrul Finatelor, saptamana a inceput in forta pentru guvernanti, care au avut luni o intalnire pe aceasta tema.
Nu avem o varianta finala pe Pilonul II de pensii, a declarat luni ministrul Muncii si Protectiei Sociale, la finalul unei intalniri "intre specialisti”, care a avut loc la Ministerul Finantelor, pe tema modificarii OUG 114/2018.
Ministrul nu a facut precizari asupra temei discutiilor, pentru a nu lansa "franturi de informatie in piata”. "Suntem in interiorul discutiilor, diseara le continuam, speram in termenul cel mai scurt sa avem o concluzie pe acest aspect privitor la ordonanta 114...Facem simulari, avem cifre pe masa, le discutam, le punem in tabel, le-am dat din nou in lucru, iar revenim la ele, dar trebuie sa avem o varianta corecta si transparenta, ulterior rediscutata cu piata si abia dupa aceea o vom pune in spatiul public”, a spus Budai, conform Mediafax
Ministrul spune ca decizia asupra OUG 114 va fi discutata si in coalitia de guvernare, pentru ca modificarea este si o decizie politica.
Joi ordonanta ar putea intra intr-o forma modificata in sedinta de Guvern, a admis ministrul.
Ce este OUG 114?
In data de 29 decembrie 2018 s-a publicat Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene.
Actul normativ instituie o multitudine de masuri atat cu caracter economic, cat si fiscal. Se instituie o taxa pe activele din sistemul bancar si o taxa pe incasarile organizatorilor de jocuri de noroc online. De asemenea, se modifica taxele de acordare a licentelor radio si contributiile banesti datorate de titularii de licente in domeniul energiei electrice, al energiei electrice si termice in cogenerare pentru componenta energia electrica si al gazelor naturale.
Multe dintre modificarile aduse de prezenta Ordonanta necesita clarificari suplimentare in ceea ce priveste modalitatea de implementare preconizata pentru fiecare dintre acestea, precum si o analiza aprofundata in ceea ce priveste masura in care respectivele modificari corespund in mod complet reglementarilor europene in materie si/sau principiilor statuate la nivel jurisprudential de Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
Pe scurt, OUG 114 prevede urmatoarele schimbari:
Se instituie o taxa trimestriala asupra activelor financiare, in situatia in care media trimestriala a dobanzii ROBOR depaseste pragul de referinta de 2%. Taxa pe activele financiare este aplicabila institutiilor bancare, definite ca institutiile de credit, persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit ale persoanelor juridice straine.
Se introduc modificari in sectorul energiei electrice si gazelor naturale, cu privire la reglementarea de catre ANRE a furnizarii de energie electrica pentru consumatorii casnici si plafonarea pretului gazelor naturale la 68 lei/MWh.
Se modifica si contributia baneasca perceputa de la titularii de licente in domeniul energiei electrice, al energiei electrice si termice in cogenerare si al gazelor naturale, aceasta fiind de 2% din cifra de afaceri.
Se stabileste o valoare minima pentru acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radio prin intermediul unor proceduri de selectie competitiva sau comparativa, aceasta fiind cuprinsa intre 2% si 4% din cifra de afaceri, in functie de benzile de frecventa radio utilizate.
Se introduce o sanctiune de 10% din cifra de afaceri pentru furnizorii de retele de comunicatii electronice care incheie contracte de instalare, intretinere, inlocuire a retelelor de comunicatii electronice si a elementelor de infrastructura necesare sustinerii acestora sau efectueaza lucrari de acces pe proprietati, fara existenta dreptului de acces sau in lipsa autorizatiei de construire.
Se instituie o taxa anuala de 2% din totalul taxelor de participare, incasate in anul anterior, pentru organizatorii de jocuri de noroc online.
Se aduc modificari Legii privind fondurile de pensii administrate privat, prin reglementarea posibilitatii participantilor, in anumite conditii, de a opta pentru transferul contributiilor lor catre sistemul public de pensii.
De asemenea, se modifica valoarea capitalului social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii privat, de la un nivel fix in prezent la un nivel procentual, in raport cu valoarea contributiilor participantilor.
Comisioanele de administrare percepute de catre administratorii de fonduri de pensii private cunosc modificari semnificative.
Se reduc la numai trei sectoarele de activitate in care pot fi angajati zilieri: (1)agricultura, vanatoare si servicii anexe, (2) silvicultura, cu exceptia exploatarilor forestiere si (3) pescuit si acvacultura.
Pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028 se introduc anumite facilitati fiscale in sectorul constructiilor, in anumite conditii.
A fost prelungita pana la data de 30 iunie 2022 perioada de aplicare a mecanismului optional de taxare inversa in legatura cu anumite operatiuni prevazute de legislatia TVA, precum livrarea de cereale, transferul de certificate verzi sau furnizarea de telefoane mobile.
Acciza specifica pentru tigarete va fi aprobata si publicata pana la data de 1 martie a fiecarui an, prin Ordin al ministrului finantelor publice. Pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 martie 2019, acciza specifica pentru tigarete a fost majorata de la 337,727 lei/1000 tigarete la 372,73 lei/1.000 tigarete. In plus, nivelul accizei totale pentru tigarete se mareste, noile niveluri pentru perioada 2019-2022 fiind prevazute in Anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal.
Se aduc modificari in privinta procedurii de esalonare la plata, aplicabile inclusiv procedurilor de esalonare aflate deja in derulare la momentul la care aceste modificari intra in vigoare.
Iata cateva dintre aceste prevederi ale OUG 114, prezentate amanuntit:
1. Instituirea taxei pe activele financiare
Ordonanta instituie in sarcina institutiilor bancare (institutiile de credit, persoane juridice romane sau sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit, persoane juridice straine) o taxa asupra activelor financiare, in situatia in care media trimestriala a dobanzii ROBOR depaseste pragul de referinta de 2%. Aceasta taxa reprezinta o cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal.
Cota taxei pe activele financiare variaza intre 0,1% si 0,5% din valoarea activelor financiare inregistrate in evidenta contabila si ajustate (daca este cazul), variatia depinzand de nivelul cu care media ROBOR la trei luni (3M) si la sase luni (6M) determinata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza depaseste pragul de referinta de 2%. Ordonanta nu precizeaza, totusi, daca media ROBOR 3M si ROBOR 6M va fi calculata ca medie cumulativa a ambilor indici variabili in perioada de calcul sau daca media individuala a acestor doi indici reprezinta doua conditii ce trebuie indeplinite cumulativ de institutiile de credit in perioada de calcul pentru exigibilitatea taxei.
Taxa pe active se datoreaza trimestrial, aceasta fiind calculata prin aplicarea cotelor mai sus mentionate asupra activelor financiare ale contribuabilului existente la sfarsitul trimestrului de calcul. Primul trimestru de calcul va fi trimestrul I al anului 2019, iar prima obligatie de declarare si plata a taxei pe activele financiare va fi scadenta in data de 25 aprilie 2019.
2. Energie electrica, gaze naturale si exploatarea resurselor naturale
Ordonanta aduce modificari Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, printre care:
-pentru perioada 1 martie 2019 - 28 februarie 2022, pentru clientii casnici furnizarea de energie electrica se realizeaza in conditii reglementate, de catre ANRE;
-in perioada 1 aprilie 2019 - 28 februarie 2022, producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili;
-producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei nu vor mai incheia contracte de vanzare cu livrare pe teritoriul Romaniei, la preturi mai mari de 68 lei/MWh. Diferentele de costuri de achizitie din anii 2018 si 2019 ale furnizorilor, nerecuperate prin preturile practicate, se vor recupera pana la data de 30 iunie 2022, conform reglementarilor ANRE;
-pretul de achizitie platit de furnizori pentru gazele naturale din productia interna curenta necesare pentru acoperirea consumului clientilor finali nu poate depasi valoarea de 68 lei/MWh, indiferent de vanzator.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei („ANRE”) modifica contributia baneasca perceputa de la titularii de licente in domeniul energiei electrice, al energiei electrice si termice in cogenerare si al gazelor naturale. Nivelul contributiei este stabilit la 2% din cifra de afaceri realizata de operatorii economici din activitatile ce fac obiectul licentelor acordate de ANRE.
Impozitul special pe activitatea cu caracter de monopol din sectorul energiei electrice si al gazului natural, cu modificarile ulterioare, se amana pana la data de 31 decembrie 2021 inclusiv.
Impozitul prevazut in Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale, se mentine si se va aplica pana la data de 31 decembrie 2021 inclusiv.
3. Fondurile de pensii administrate privat
Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
-Ordonanta reglementeaza in mod expres posibilitatea participantilor la un fond de pensii privat de a opta pentru transferul contributiilor lor catre sistemul public de pensii. Aceasta optiune poate fi exercitata dupa trecerea unui termen de cinci ani de participare la respectivul fond de pensii privat, contributiile acumulate pana la data transferului ramanand insa la fondul de pensii privat.
-Se mentioneaza in mod expres dreptul participantilor de a se retrage din sistemul fondurilor de pensii administrate privat la cererea acestora, fara a fi mentionate ipotezele specifice in care o astfel de retragere ar putea avea loc.
-Se modifica valoarea capitalului social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii privat, de la un nivel fix in prezent (4 milioane euro) la un nivel procentual, in raport cu valoarea contributiilor participantilor (si anume 5%, 7% sau 10% din valoarea contributiilor, in functie de nivelul total al acestora). Noul act normativ nu precizeaza insa data de referinta in functie de care se va determina valoarea contributiei, si nici data-limita pana la care capitalul social va trebui actualizat in viitor. Doar pentru anul in curs sunt stabilite doua termene limita pentru varsarea capitalului social minim (30 iunie si 31 decembrie 2019).
-Comisioanele de administrare percepute de catre administratorii de fonduri de pensii private au suferit de asemenea modificari semnificative. Componenta initiala a comisionului de administrare a fost micsorata de la un cuantum de maximum 2,5% la doar 1%, din care 0,5 puncte procentuale vor fi virate la Casa Nationala de Pensii Publice. De asemenea, componenta ulterioara (lunara) raportata la activul net total al fondului de pensii administrat privat va fi calculata in functie de rata de rentabilitate a fondului in raport cu rata inflatiei, fiind cuprinsa intre 0,02% si 0,07% (fata de maximum 0,5% in prezent, in toate cazurile).
4. Modificari aduse Codului fiscal:
-Nu se depune "Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si pentru care nu s-a optat pentru stabilirea venitului net anual in sistem real, iar la sfarsitul anului anterior nu sunt indeplinite conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente.
-Se modifica termenul-limita pentru depunerea declaratiilor anuale de venit care cuprind distributia venitului net/pierderii aferent(e) asociatilor de catre asocieri, cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit, din 15 martie in 15 februarie a anului urmator.
-A fost prelungita pana la data de 30 iunie 2022 perioada de aplicare a mecanismului optional de taxare inversa in legatura cu anumite operatiuni prevazute de legislatia TVA, precum livrarea de cereale, transferul de certificate verzi sau furnizarea de telefoane mobile.
-Se prevede faptul ca asociatiile de dezvoltare intercomunitara definite conform Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 au calitatea de persoane impozabile din perspectiva TVA pentru asigurarea serviciilor de utilitati publice pentru unitatile administrativ-teritoriale membre, atunci cand actioneaza in calitate de cumparator-revanzator din punct de vedere a TVA. Totodata, a fost dublata valoarea amenzii minime care se aplica pentru contraventiile reglementate de aceasta lege fiind introdusa in mod expres inclusiv aplicarea unei amenzi in cuantum de 5% din cifra de afaceri in cazul constatarii savarsirii in mod repetat a unor contraventii.
-Pentru bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, produse intermediare, alcool etilic, tigarete si tigari de foi nu se mai datoreaza cota de 1% in contul Ministerului Tineretului si Sportului, prevazuta in Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, iar pentru alcoolul etilic si tutunul prelucrat nu se mai datoreaza contributia in contul finantarii unor cheltuieli de sanatate prevazuta la titlul XI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata. Pana la intrarea in vigoare a Ordonantei 114/2018, aceste contributii erau incluse in nivelurile accizelor mentionate in Anexa 1 de la Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal. Odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei, accizele pentru aceste categorii de produse, precum si contributiile de mai sus, se platesc integral in contul bugetului de stat, intr-un singur cont, pastrand acelasi nivel mentionat in Anexa 1 de la Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal.
-Acciza specifica pentru tigarete va fi aprobata si publicata pana la data de 1 martie a fiecarui an, prin Ordin al ministrului finantelor publice. Pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 martie 2019, acciza specifica pentru tigarete a fost majorata de la 337,727 lei/1000 tigarete la 372,73 lei/1.000 tigarete.
-In plus, nivelul accizei totale pentru tigarete se mareste, noile niveluri pentru perioada 2019-2022 fiind prevazute in Anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal.
-In cazul impozitelor si taxelor locale, care se indexeaza anual si se aproba prin hotarare a consiliului local, cu aplicabilitate in anul fiscal urmator, conform art. 491, daca hotararea consiliului local nu a fost adoptata cu cel putin trei zile lucratoare inainte de expirare exercitiului bugetar, in anul fiscal urmator se aplica nivelurile maxime de cote procentuale prevazute de Codul fiscal.
5. Modificari aduse Codului de procedura fiscala:
-Entitatile care au obligatii de raportare conform legislatiei pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului vor fi obligate sa comunice, la cerere, catre organul fiscal central, informatii si detalii referitoare la procedurile adoptate pentru respectarea acestei legislatii, monitorizarea relatiei de afaceri cu partenerii contractuali si respectiv evidentele tranzactiilor derulate.
-Se aduc modificari in privinta procedurii de esalonare la plata, aplicabile inclusiv procedurilor de esalonare aflate deja in derulare la momentul la care aceste modificari intra in vigoare, in sensul ca se permite ca pe durata de valabilitate a esalonarii decizia de esalonare la plata sa fie modificata la cererea debitorului prin includerea in esalonare si a unor obligatii fiscale nascute dupa comunicarea deciziei de esalonare. Intr-un an calendaristic sunt admise cel mult doua cereri de modificare a deciziei de esalonare la plata.
-Se prevede anularea penalitatilor de intarziere si pentru debitorii care au obtinut esalonarea la plata fara depunerea unor garantii intrucat nu detin bunuri in proprietate sau acestea erau insuficiente pentru a constitui garantiile prevazute de lege.
-Debitorii pot solicita organului fiscal competent mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta, de cel mult doua ori intr-un an calendaristic, sau fractie de an calendaristic, daca depun o cerere in acest scop inainte de executarea garantiei de catre organul fiscal competent sau inainte de stingerea tuturor obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii la plata, si doar cu conditia de a nu se afla in procedura insolventei sau a dizolvarii.
6. Schimbari in domeniul constructiilor
Pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028 se aplica urmatoarele facilitati persoanelor fizice care obtin venituri din salarii si asimilate, de la angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructiilor (potrivit lista CAEN) si care realizeaza cifra de afaceri din aceste activitati in limita a cel putin 80% din totalul cifrei de afaceri:
-scutirea de la plata impozitului pe salarii. Scutirea se va aplica in baza unui ordin comun ce urmeaza sa fie emis. Declaratia 112 reprezinta declaratia pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
-exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din salarii si asimilate obtinute in conditiile de mai sus. Astfel, aceste persoane sunt asigurate in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 in sistemul asigurarilor sociale de sanatate fara plata contributiei;
-contributia de asigurari sociale datorata de angajati se reduce de la 25% la 21,25%. Concomitent, sunt exceptate de la plata contributiei la fondul de pensii administrat privat.
-exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori pentru activitatea desfasurata in conditii deosebite, speciale sau in alte conditii de munca;
-contributia asiguratorie pentru munca se reduce la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, rezultand o contributie datorata de 0,34%. Contributia se distribuie integral la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
-aceste persoane beneficiaza de drepturile acordate din sistemul asigurarilor pentru accidente de munca, boli profesionale, sistemul asigurarilor pentru somaj si de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate fara plata corespunzatoare de catre angajatori a contributiei asiguratorii de munca.
Facilitatile se aplica veniturilor brute lunare din salarii si asimilate salariilor, cuprinse intre 3.000 lei si 30.000 lei.
Suplimentar, prin modificarile aduse Codului muncii, pentru anul 2019, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, fara sporuri si alte adaosuri, este de 3.000 lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 167,333 ore.
7. Achizitii publice si parteneriat public-privat
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
-Este introdusa definitia notiunii de control ex ante voluntar si este modificata metodologia de efectuare a controlului de catre ANAP la solicitarea autoritatii contractante.
-Este diminuat pana la 5% procentajul procedurilor de atribuire care trebuie sa faca obiectul controlului ex ante in fiecare an.
Se infiinteaza Fondul de finantare a contractelor de parteneriat public-privat, care este utilizat pentru cofinantarea programelor dezvoltate in parteneriat public-privat. Finantarea Fondului se va face din sume repartizate de ordonatorii principali de credite, sume stabilite prin hotarare de Guvern, in conditiile Legii bugetului de stat din anul respectiv.
8. Infiintarea Fondului de Dezvoltare si Investitii si a altor programe de finantare
Suplimentar, noul act normativ prevede infiintarea Fondului de Dezvoltare si Investitii, a programului de finantare a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare si a programului guvernamental pentru sustinerea financiara a investitiilor in constructia si/sau infiintarea, amenajarea si dotarea de gradinite de profil sportiv.
Sursa: Ordonanta de Urgenta 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial numarul 1116 din 29 decembrie 2018.
Ordonanta despre care vorbim este aspru criticata in prezent, motiv pentru care autoritatile tot incearca sa redreseze haosul din piata prin modificari la modificari, de la o saptamana la alta.
La inceputul lunii, Banca Nationala a Romaniei a tras un nou semnal de alarma cu privire la imactul devastator al acestei ordonante asupra economiei romanesti si mai ales asupra sistemului bancar autohton.
Conform studiului de impact intocmit de specialistii BNR, nu mai putin de 85% dintre bancile din sistem ar urma sa intre pe pierdere. De asemenea, BNR avertizeaza astfel ca atat cresterea economica, cat si creditarea ar urma sa scada. Studiul de impact a fost prezentat la finele saptamanii trecute de prim-viceguvernatorul Florin Georgescu.