Furnizorii ies in forta, satui sa fie numiti HOTI: arunca pisica moarta in curtea statului
reactie furnizori energiereactie afeerplata compensare facturi
Suparate ca autoritatile le-au prezentate opiniei publice intr-o lumina proasta, acuzandu-le ca sunt responsabile de facturile uriase la energie electrica si gaze, companiile din domeniu se apara si sustin ca nu au intentionat nicio clipa sa nu respecte legislatia de plafonare a preturilor si de compensare a facturilor.
Asociatia Furnizorilor de Energie din Romania (AFEER) respinge cu fermitate alegatiile prin care
furnizorii sunt acuzati de practici incorecte.
"Furnizorii nu sunt hoti!", se arata intr-un comunicat al asociatiei care numara 34 de membri, furnizori si traderi licentiati, activi pe piata de energie electrica si/sau de gaze naturale, cu o cota de piata de circa 90% din consumul final de electricitate si 65% din consumul final de gaze naturale din Romania.
Membri AFEER au explicat ca, in toata lumea, dar mai ales in Europa, preturile la energie electrica, termica, gaze naturale, carburanti au explodat.
Cauzele sunt cresterea cererii, scaderea ofertei, majorarea fara precedent a preturilor certificatelor de carbon, diversele dispute geopolitice.
Asociatia recunoaste ca, si in Romania, tara membra a Uniunii Europene si a Uniunii Energetice, preturile in piata la energie au crescut extrem de mult, iar tendinta ascendenta a preturilor observata in pietele cu produse a caror livrare incepe in viitor a fost anuntat de AFEER inca din vara anului trecut.
"Aceste majorari se suprapun peste puterea de cumparare scazuta a romanilor si peste veniturile mici ale acestora, iar cresterea impresionanta a preturilor afecteaza enorm economia, in cadrul careia inca exista companii puternic energofage", sustine asociatia.
Cauzele cresterii preturilor pe piata energiei nu au nicio legatura cu activitatea furnizorilor
"Cu toate ca motivele care au condus la cresterea preturilor in piata energetica nu au nicio legatura cu activitatea furnizorilor, constatam ca furnizorii sunt catalogati ca fiind singurii vinovati pentru facturile mari ale romanilor. Nu suntem de acord si contrazicem ferm afirmatiile vehiculate in spatiul public.
Furnizorii de energie nu sunt cauza pentru cresterile din piata ale preturilor la energie. Furnizorii de energie sunt la fel de puternic afectati de aceste cresteri de preturi precum consumatorii finali. Dovada in acest sens o reprezinta numarul mare de insolvente si problemele de cash flow pe care le au acestia”, a declarat Laurentiu Urluescu, presedintele AFEER.
AFEER arata ca, in spatiul public, s-a indus ideea ca furnizorii nu au aplicat deloc sau au aplicat incorect legislatia privind plafonarea si compensarea facturilor la energie electrica si gaze naturale.
Asociatia reaminteste ca OUG 118/2021 privind plafonarea si compensarea a fost publicata in Monitorul Oficial pe 4 octombrie 2021, iar Legea 259/2021, care aproba, cu multe modificari, aceasta Ordonanta a fost publicata pe 29 octombrie 2021, in conditiile in care legea incepea sa-si produca efectele in doua zile.
Normele de aplicare ale Legii 259/2021, desi ar fi trebuit elaborate in 15 zile de la aparatia actului normativ, au fost publicate in Monitorul Oficiale pe 27 noiembrie, iar ultima modificare a legislatiei, OUG 130/2021, care mai aduce unele clarificari, a aparut abia pe 18 decembrie 2021.
In aceste conditii, furnizorilor le-a fost foarte dificil sa-si adapteze softurile si sa puna in practica, incepand cu luna noiembrie, o legislatie definitivata abia pe 18 decembrie.
Conform AFEER, cu toate acestea, multi furnizori au depus eforturi uriase pentru a implementa noile prevederi in programele informatice de emitere a facturilor. Unii furnizori au anticipat si au anuntat public ca vor exista intarzieri in emiterea facturilor sau aplicarea schemei de plafonare/compensare, cauzate tocmai de intarzierile si neclaritatile din legislatie.
Asociatia considera ca blamarea tuturor furnizorilor este contraproductiva, "dar suntem constienti ca nu exista padure fara uscaturi si de aceea sustinem ca fiecare caz de incalcare voita sau involuntara a legislatiei trebuie tratat punctual, fara a acuza un intreg domeniu de activitate".
De altfel, autoritatile statului au efectuat multe controale la furnizorii de gaze si electricitate, dar numai unii au fost sanctionati, ceea ce inseamna ca toti ceilalti au fost corecti.
"Nu a existat niciun moment intentia membrilor AFEER de a nu respectea legea, doar ca aceasta nu a fost clara si nici emisa in timp util”, a aratat Laurentiu Urluescu.
In acelasi timp, AFEER sustine ca exista o situatie fara precedent in Romania, pe care o prezinta si ANRE: in ultimele luni, peste 60.000 de clienti finali de gaze naurale au fost preluati de FUI, iar trei sferturi dintre furnizorii de gaze naturale au cerut retragerea/suspendarea licentelor.
"Consideram aceasta un lucru foarte ingrijorator: daca ne uitam pe comparatorul de oferte publicat de ANRE se observa o scadere semnificativa a numarului de oferte fata de anii trecuti, ceea ce demonstreaza scaderea competitiei.
Daca acest fenomen se mentine pe termen lung, poate duce la deteriorarea serviciilor. In contextul cresterilor explozive ale preturilor la energie electrica si gaze naturale, AFEER considera necesare (asa cum a considerat de la inceput) masuri pentru sprijinirea consumatorilor atat casnici, cat si non-casnici, nu numai pentru trecerea acestei ierni, ci si in continuare, pana situatia pe piata energetica se va stabiliza.
Pentru aceasta, insa, este nevoie de prevederi si proceduri clare, predictibile, astfel incat sa existe un tratament unitar in aplicare si care sa poata fi explicat in mod cat mai simplu clientului final ce beneficiaza de masurile stabilite prin lege.
Totodata, consideram ca, prin prevederile procedurii prin care se impune acest serviciu public, furnizorii trebuie sa-si recupereze de la institutiile statului prevazute in lege, integral si in timpul stabilit de legislatie, sumele acordate clientilor sai finali pentru compensatii, plafonare si exceptare, precum si costurile operationale si financiare pentru gestionarea schemei de sprijin", potrivit comunicatului AFEER.
Orice intarziere la plata compensatiilor are riscuri majore pentru intregul sector energetic
In acest context, orice intarziere la plata presupune riscuri majore nu numai pentru furnizori, ci pentru intregul sector energetic.
Conform Legii nr. 259/2021, furnizorii ar fi trebuit sa primeasca primii bani de la bugetul statului, pentru consumurile aferente lunii noiembrie ale clientilor casnici, la mijlocul lunii ianuarie, dar acest lucru nu s-a intamplat pana acum, in ciuda asigurarilor transmise de autoritati.
"Din contra, acum, se afirma ca sunt necesare verificari in plus, ceea ce inseamna ca furnizorilor nu le vor fi rambursate in timp util cheltuielile facute.
AFEER reaminteste ca, intr-o factura, majoritatea banilor incasati de furnizori sunt pentru plata tarifelor de transport, de distributie, de sistem, TVA, accize, bonus de cogenerare, certificate verzi si costul cu achizitia energiei.
Astfel, daca furnizorii nu vor putea sustine facturile pana la decontarea sumelor de catre autoritatile statului, nu vor putea plati mai departe producatorii, transportatorii, distribuitorii de energie electrica si gaze naturale si nu vor putea plati nici TVA si accize la bugetul statului. Astfel, intreaga piata de energie electrica si gaze naturale va avea de suferit.
In ce priveste supraimpozitarea profiturilor furnizorilor, o propunere lansata acum in spatiul public, consideram ca o astfel de suprataxare nu va face decat sa creasca problemele de cash flow ale furnizorilor si sa le grabeasca prabusirea, fara a aduce, practic, niciun beneficiu consumatorului final”, a mai spus Urluescu.