Fraude cu bani europeni in achizitii IT la Suceava
fraude fonduri europenemfe
Serviciul Corp Control, Anticoruptie si Integritate din Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a incheiat controlul privind implementarea a doua proiecte de e-guvernare, cu fonduri europene, de catre Consiliul Judetean Suceava (CJ).
Potrivit MFE, furnizorii de hardware si solutii IT din aceste proiecte sunt SC Expert One Research SRL si SC Siveco Romania SRL.
MFE anunta ca ancheta a constatat licitatii trucate si rapoarte de implementare false, acceptate ca atare de catre Organismul Intermediar pentru Promovarea Societatii Informationale (OIPSI).
Valoarea totala a proiectelor se ridica la 13.361.118 de lei, din care 7.169.321 de lei fara TVA s-au cheltuit pentru IT. Concluziile raportului au fost inaintate catre Directia Nationala Anticoruptie.
Obiectul controlului l-au reprezentat proiectele CJ Suceava: Implementarea de solutii de e-guvernare la nivelul a 15 localitati din judetul Suceava I (cod SMIS 48451, contract din 5 septembrie 2014 cu SC SIVECO Romania SRL), si Implementarea de solutii de e-guvernare la nivelul a 15 localitati din judetul Suceava III (cod SMIS 48457, contract din 20 august 2014 cu SC Expert One Research SRL).
Prin aceste proiecte, CJ Suceava trebuia sa achizitioneze o solutie informatica si componente hardware necesare pentru a informatiza mai multe servicii oferite de primariile din localitatile judetului: registrul agricol, serviciul de taxe si impozite locale, serviciul financiar si cel de contabilitate, resurse umane, management documente, componente de management proiecte etc.
In urma verificarilor, echipa de control a constatat o serie de nereguli: nevoia de achizitii IT a fost creata artificial; oferte castigatoare neconforme si tratament neegal aplicat ofertantilor; criterii de calificare restrictive; procesul de atribuire a contractelor "cu dedicatie"; solutia informatica implementata nefunctionala in parametrii prevazuti in contract; raportari false.
In concluzie, raportul constata ca „ofertarea de conditii/elemente optime, prin documentele tehnico-financiare prezentate la licitatie, in scopul indeplinirii cerintelor caietului de sarcini, dar neindeplinirea acestora in final (avand concursul beneficiarului cat si al OIPSI) poate fi incadrata la sectiunea a 41-a "infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene" din L.78/2000, cu atat mai mult cu cat din start s-a creat o necesitate artificiala, iar solutiile tehnice difera desi se dorea o integrare a sistemelor informatice.
Raportul este primul rezultat al controlului tematic cerut de conducerea MFE asupra proiectelor de informatizare a institutiilor publice.