Florile de Martisor si de 8 Martie: o afacere de 20 de milioane de euro in opt zile
afaceri floribusiness flori romaniaanalize framesfirme floriflori onlineflori 1 martieflori 8 martie
De 1 Martie si de Ziua Femeii, vanzarile de flori vor aduce importatorilor si florariilor o cifra de afaceri de peste 20 de milioane de euro, arata o analiza Frames.
Pentru firmele din domeniu, vanzarile de 1 si 8 Martie reprezinta o mare parte din cifra de afaceri din tot anul. O analiza realizata de compania de consultanta Frames pe baza datelor statistice de la INS, Registrul Comertului, Ministerul Finantelor si a estimarilor companiilor din acest sector arata ca, in numai 8 zile, florariile din mediul urban vor incasa aproape 20 de milioane de euro.
Estimarea ia in calcul ca, la oras, mediul in care se vand peste 90% din flori, locuiesc 4,56 de milioane de femei cu varsta de peste 18 ani si ca macar jumatate dintre doamne si domnisoare vor primi un buchet de flori in aceasta perioda, la un pret mediu de 40 de lei.
Estimarile Frames, confirmate de companii din domeniu, indica vanzari de peste 2,28 de milioane de buchete de flori in perioada 1-8 Martie, cu o marja de plus-minus 20%. Asta inseamna o cifra de afaceri de peste 100 de milioane de lei, in 8 zile, luand in calcul si vanzarile din supermaketuri si alte magazine nespecializate, afirma analistii Frames.
Potrivit acestora, 2020 se anunta a fi cel mai bun an din istorie pentru piata de flori din Romania. Datele preliminare arata ca, in 2019, business-ul cu flori din tara noastra a depasit 1,5 miliarde de lei, mai mult decat dublu fata de 2010 (399,1 milioane de lei).
In 2018, cele 3.091 de firme active in acest sector (coduri CAEN 4622/4776) raportau afaceri de 1,4 miliarde de lei, in crestere cu 170 milioane de lei fata de anul anterior. Si profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 14,7 milioane de lei, in 2010, la 99,5 milioane, in 2018.
Potrivit datelor Frames, in sectorul comertului cu ridicata al florilor si al plantelor (CAEN 4622) erau inregistrate, in 2018, 473 de firme in functiune, care raportau afaceri de aproape 400 de milioane de lei, numarul aproape dublu fata de cel din 2010 (232).
In sectorul comertului cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor (CAEN 4776) activau, in 2018, 2.618 de firme, fata de 1.048, in 2010. Afacerile acestora se situau, in 2018, conform datelor de la Ministerul Finantelor, la 1,04 miliarde de lei.
Potrivit Frames, piata florilor din Romania, care include importatorii, producatorii autohtoni si comerciantii de flori, se afla in plina expansiune. Cresterea veniturilor romanilor si investitiile semnificative in marketing si publicitate au impulsionat consumul de flori, atat in magazinele specializate, in special din mediul urban, cat si in mediul online.
Cele mai multe firme specializate se aflau, in 2018, in Bucuresti (616), Cluj (183), Ilfov (146), Constanta (145), Brasov (139), Timisoara (129), Bihor (109), iar cele mai putine in Mehedinti (7), Vaslui (22), Tulcea (23), Olt si Ialomita (27).
Printre cei mai importanti jucatori din sectorul comertului cu ridicata al florilor si al plantelor se afla Flowers Market Holland SRL, cu afaceri de 26,1 milioane de lei in 2018; Flor de Los Andes SRL (17,6 milioane de lei); Tria’s Amway SRL (14,3 milioane), Hortigala SRL (11,3 milioane), Stanjenel SRL (11,3 milioane), Floria International Wholesale SRL (10,6 milioane), TMT Flowers SRL (10,2 milioane), B&P Floral Connection SRL (9,8 milioane), Eralbi Dream Flowers (9,5 milioane) si City Garden Distribution (6,8 milioane).
In sectorul comertului cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor, printre principalii jucatori se afla Comgaby Moln SRL (Florariile Magnolia), cu afaceri de 31,6 milioane de lei, in 2018, Floria Retail SRL (Florariile Floria) cu 7,2 milioane, si Floraria Iris SRL (7,1 milioane).
In sectorul importului, productiei si vanzarilor de flori lucrau, in 2018, 5.382 de angajati fata de 2.861. in 2010.
Marea majoritate a companiilor din sectorul florilor din Romania fac parte din zona de microintreprinderi si firme mici, cu o medie de 2 angajati, o cifra de afaceri de 415.000 lei (medie) si un profit de 29.000 lei (mediu).
Cu exceptia unor jucatori mari, care au investit in deschiderea unor retele de florarii, cele mai multe florarii sunt independente si au o putere financiara redusa. Pentru acestea, evenimentele precum 1 si 8 Martie acopera mare parte din profitul pe intregul an.
Piata florilor mai are potential
Potrivit analistilor, piata florilor are un potential semnificativ, in ton cu cresterea veniturilor populatiei si cu extinderea obiceiurilor de consum.
"Dezvoltarea unor francize in piata de flori din Romania, cum, de altfel, au inceput sa apara, poate reprezenta un business cu un potential semnificativ, avand in vedere ca majoritatea micilor florarii din mediul urban se confrunta cu probleme financiare si sunt dispuse la infuzii de capital.
Exista, deja, initiative in acest sector, unii investitori dezvoltand, de exemplu, market-uri online prin intermediul carora incearca sa atraga ofertele de servicii ale acestor mici jucatori si sa le ofere sub brandul propriu", afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
Nevoia de investitii se vede, cel mai bine, in datele financiare ale companiilor: 1.382 dintre firmele din acest sector prezinta un risc investitional foarte mare si numai 635 au un risc investitional scazut. Situatia este cauzata de lipsa capitalului investitional care face cele mai multe firme vulnerabile in caz de criza, orice blocaj pe lantul comercial fiind de natura sa le creeze dificultati operationale.
Potrivit datelor Frames, firmele din acest sector raportau, in 2018, datorii de peste 740 de milioane de lei, in crestere cu aproape 100 de milioane de lei fata de anul precedent si cu aproape 500 de milioane de lei mai mari fata de 2010.
Cum marfa este perisabila, iar transportul si depozitarea sunt esentiale, firmele care au investit semnificativ in domeniu au ajuns sa realizeze mare parte din vanzari, atat in florariile clasice cat si online, spun specialistii.
Florariile online sunt in trend
Un impuls semnificativ pentru piata florilor este dat, in prezent, de cresterea semnificativa a numarului florariilor online, care sunt capabile sa livreze buchete de flori prin curier, in cel mult 24 de ore, in toata tara.
Comertul cu flori din Romania s-a diversificat foarte mult in privinta ofertei de servicii. De la florariile de cartier s-a ajuns la site-uri web si aplicatii de smartphone prin intermediul carora pot fi comandate oriunde flori si produse asociate din zona cadourilor. De la clasicele buchete s-a ajuns la aranjamente florale spectaculoase, personalizate, in ton cu sezonalitatea, cu momentele speciale din viata celor care le primesc, spun analistii.
Floridelux si Floria sunt doar doua dintre cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit semnificativ in dezvoltarea unor platforme de comenzi online si in centre de distributie la nivel national.
Analiza mai arata ca sunt tot mai multe companii care au inceput sa livreze flori pe internet, desi nu au codul CAEN asociat acestora si functioneaza pe CAEN 4791 - comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet.
De asemenea, exista platforme web care vand, in general, o gama mai larga de produse, de la buchete la cadouri personalizate, produse de patiserie si alte servicii. Piata de flori, asa cum este definita de legislatie, se afla in plin proces de transformare, iar dezvoltarea comertului online, cresterea increderii romanilor in tranzactiile pe internet, sunt de natura sa ofere un boost semnificativ acestui business in viitor, arata analiza.
Care sunt cele mai vandute flori de 1 si 8 Martie
Ce flori se vand de 1 si 8 Martie? Potrivit estimarilor comerciantilor, citati de analistii de la Frames, in 2020, cele mai cautate vor fi florile de primavara.
Cele mai cautate flori, in aceasta perioada, sunt ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele, mai cu seama ca si vremea a fost favorabila, astfel ca productia autohtona de flori de primavara se afla la un nivel foarte bun.
Dincolo de florile de sezon, la mare cautare raman trandafirii, considerati simbolul iubirii. In ceea ce priveste forma de prezentare, clasicele buchete simple, cu flori de primavara, se anunta a fi cele mai vandute.
Exista, insa, si o cerere tot mai mare de buchete personalizate, care includ diverse cadouri si elemente de decor din plante si flori exotice. Internetul, trendurile de consum, disponibilitatile financiare mai ridicate fata de anii trecuti i-au indemnat pe multi romani sa caute produse tot mai sofisticate, chiar din zona de lux, in tentativa de a-si dovedi afectiunea fata de persoanele feminine din viata lor.
Analiza Frames privind business-ul din piata florilor din Romania a fost realizata pe baza datelor financiare comunicate de companiile avand codurile CAEN 4622 (comertul cu ridicata al florilor si al plantelor) si 4776 (comertul cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor) la Ministerul Finantelor, datelor statistice privind dinamica firmelor de la Registrul Comertului si informatiilor de la Institutul National de Statistica.
Estimarile privind vanzarile de 1 si 8 Martie apartin Frames si au fost realizate pornind de la discutiile cu companiile din sector.
Analiza nu include datele financiare privind comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet (CAEN 4791), cultivarea altor plante din culturi nepermanente (0119) si comertul cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine (4779), considerand ca acestea, avand in vedere diversitatea produselor si a serviciilor, sunt de natura sa prezinte o imagine distorsionata a pietei de flori din Romania.
Foto: pexels.com