Evolutie pozitiva pentru piata bunurilor de folosinta indelungata
gfk temaxbunuri folosinta indelungata
Rezultatele GfK Temax Romania privind piata bunurilor de folosinta indelungata pentru ultimul trimestru din 2015 arata o rata de crestere de doua cifre, contribuind, astfel, la performanta intregului an.
Piata bunurilor de folosinta indelungata a insumat 2,3 miliarde euro in 2015, in crestere cu aproximativ 13% comparativ cu anul 2014.
Cu exceptia sectorului foto, toate celelalte sectoare au contribuit la performanta din trimestrul patru: telecom, cu aproape 33%; electrocasnicele mari cu 23%; electrocasnice mici cu 21%; electronicele cu aproape 13%; imprimantele, multifunctionalele si consumabilele cu 8% si sectorul IT cu 4%.
Vanzarile din telecom au crescut cu 33%, fata de acelasi ultimul trimestru din 2014, atingand valoarea de 263 de milioane de euro. Piata de smartphones a fost cea care a sustinut cresterea, in principal datorita dispozitivelor performante.
Produsele premium au castigat teren, in timp ce segmentele mediu si entry au ramas stabile. Accesoriile pentru telefoane mobile, mai ales castile, au raportat o crestere a cererii.
In acelasi timp, al patrulea trimestru din 2015 a adaugat 171 de milioane de euro la vanzarile anuale de electrocasnice mari. Toate categoriile au contribuit cu rate de crestere de doua cifre la cele 23% in plus fata de 2014.
Alaturi de principalele sectoare ale pietei, frigidere si masini de spalat, congelatoarele au reprezentat un motor de crestere, in special in ultima luna din an.
De asemenea, campaniile de Black Friday din 2015 au adus vanzari mai mari pentru toate categoriile, odata cu eroziunile de pret.
Rata de crestere de doua cifre a sectorului de electrocasnice mici din 2015 s-a datorat, in special, ultimului trimestru al anului, cand piata a avut o valoare de 54 de milioane de euro.
Cu o singura exceptie, toate categoriile au urmat o tendinta pozitiva, sase dintre ele avand rate de crestere mai mari de 20%.
Aparatele de ras si de epilat au reprezentat categoria cu cea mai buna performanta, vanzarile fiind stimulate de produsele premium, precum aparatele de indepartat parul cu lumina pulsata (IPL) dar si cele de indepartat parul pentru barbati.
La randul lor, electronicele au raportat o rata de crestere de 13%, in ultimul trimestru din 2015.
Vanzarile au fost influentate puternic de activitatile promotionale de Black Friday si de Craciun.
Vanzarile pietei cheie, televizoarele, au continuat pe un trend ascendent, atat in volum cat si in valoare. Produsele UHD cu diagonale mari au fost un puternic motor de crestere pentru sector.
Televizoarele cu diagonale de minimum 60 incii au avut o rata de crestere de doua cifre.
Potrivit studiului, multe dintre categoriile traditionale inca sufera dupa o scadere pe termen lung, dar noi tehnologii cresc cererea, fie ca este vorba despre action cameras, soundbars sau dspre boxe Bluetooth cu andocare.
In ceea ce priveste piata de IT, aceasta si-a revenit dupa evolutia din trimestrul precedent, raportandu-se vanzari de 172 de milioane de euro, in crestere cu 4% fata de trimestrul patru din 2014.
In schimb, tabletele au continuat trendul negativ, cu scaderi de doua cifre in valoare.
Cererea pentru calculatoarele portabile a crescut, in special pentru produsele dotate cu procesoare performante si placa grafica dedicata. Desktop-urile, monitoarele, dar si categoria de mouse-uri si tastaturi au inregistrat cresteri ale vanzarilor, in ultimul trimestru din 2015.
In ultimul trimestru al 2015, piata imprimantelor a atins valoarea de 20 de milioane de euro, in crestere cu 8% comparativ cu aceeasi perioada din 2014.
Cea mai mare contributie a venit din categoria multifunctionalelor care au inregistrat rate de crestere de doua cifre, atat pentru echipamentele cu cerneala cat si pentru cele cu laser.
Tonerele au pastrat trendul descendent, contribuind negativ la evolutia pietei de consumabile. In general, in 2015, cererea pentru echipamentele hardware a crescut in timp ce consumabilele, in special tonerele, au scazut.
Cat priveste piata foto, aceasta a inregistrat vanzari de 11 milioane de euro, in ultimul trimestru din 2015, in scadere cu aproape 7% comparativ cu trimestrul al patrulea din 2014.
Ultimul trimestru din 2015 a avut o evolutie buna, cu o crestere de aproximativ 18% comparativ cu ultimul trimestru din 2015.