Efectul COVID-19: nu se mai prabuseste niciun avion, in schimb se prabusesc companiile aeriene
Una dintre industriile cele mai afectate de pandemia COVID-19 este cea a transportului aerian. Din pricina restrictiilor de circulatie, mai toate marile companii aeriene din lume sunt nevoite sa-si tina avioanele la sol. Ridicarea restrictiilor nu va aduce nici pe departe reluarea zborurilor la nivelul de dinainte de criza, iar operatorii de transport aerian nu au solutii pentru a-si redresa afacerile.
Compania KLM, filiala olandeza a grupului Air France KLM, spera sa supravietuiasca crizei datorita unui plan de asistenta financiara din partea Guvernului Olandei. Inca nu s-a luat nicio decizie in acest sens, se pare insa ca sprijinul financiar guvernamental va fi in valoare de 2 pana la 4 miliarde de euro.
La randul sau, Air France are nevoie de un sprijin de 7 miliarde de euro din partea guvernului francez.
Managementul companiei low cost irlandeze Ryanair a declarat ca daca, atunci cand zborurile vor fi reluate, locurile in aeronave vor trebui sa respecte restrictiile de distantare sociala (sa zboare cu locuri goale alternate intre locurile ocupate) atunci se va prefera mentinerea avioanelor la sol, fiindca zborul cu o capacitate de ocupare de doar doua treimi ar produce pagube mai mari decat consemnarea la sol a aeronavelor.
Michael OʹLeary, CEO Ryanair, a declarat ca va relua zborurile doar daca guvernul tarii sale va plati locurile pe care va fi obligat sa nu le ocupe.
Excentricul miliardar britanic Sir Richard Branson, proprietarul Virgin Atlantic, s-a vazut nevoit sa-si ipotecheze insula privata de 30 de hectare (situata in arhipelagul Insulelor Virgine din Marea Caraibelor) pentru a-si salva compania aeriana, in conditiile in care, in momentul de fata, 85% din aeronavele Virgin Atlantic sunt consemnate la sol.
Branson s-a aratat dispus sa-si ipotecheze insula in favoarea guvernului britanic, pentru un imprumut de 772 de milioane de euro.
Statele Unite au luat si ele nota de criza cu care se confrunta companiile aeriene si au luat in discutie cumpararea de participatii la operatorii aerieni privati, pentru a-i ajuta sa depaseasca aceasta perioada dificila.
In primele trei luni ale anului, compania germana Lufthansa a raportat pierderi de 1,2 miliarde de euro si, alaturi de companiile pe care le controleaza, Austrian Airlines, Swissair si Brussels Airlines functioneaza, acum, la doar 5% din capacitate.
Exista si un paradox al crizei: aceasta a afectat sever companiile aeriene care operau pe profit. Pentru celelalte, care lucrau, "in mod traditional", in pierdere (cum ar fi Tarom), reducerea semnificativa a numarului de zboruri s-ar putea traduce in contabilizarea unor pierderi operationale mai mici decat cele inregistrate cand zburau la capacitate maxima.
Sursa foto: pexels.com