Dus rece cu cifre la fel de reci pentru Metrorex
pierderi metrorexsalarii metrorexperformanta metrorexgreva metrorex
Intr-o analiza intitulata "Santaj prin incompetenta", Iancu Guda, presedinte AAFBR, a pus sub lupa performantele Metrorex, in comparatie cu cele inregistrate de companiile similare din Budapesta, Praga si Varsovia.
Potrivit lui Guda, Metrorex ameninta cu o noua greva (amanata temporar), solicitand, printre altele, o majorare cu 42% a salariilor. Guda a luat in calcul situatiile financiare ale
Metrorex (CUI 13863739) pentru 2017, prin comparatie cu cele ale companiilor identice care administreaza reteaua de metrou din Budapesta, Praga si Varsovia.
Conform analizei, eliminand subventiile primite de la stat, Metrorex inregistreaza pierderi de 55% din cifra de afaceri (358 milioane de lei, aproximativ 77 de milioane de euro), in timp ce firmele similare din regiune obtin un profit mediu de 11%: Budapesta (+16%), Praga (10%), Varsovia (5%).
De asemenea, Metrorex inregistreaza 63 de angajati la fiecare kilometru de metrou, cu 20% peste media din capitalele analizate
ca si referinta (51,41) si de 3 ori mai mult decat Budapesta (care inregistreaza 20,21 angajati/km metrou.
In acelasi timp, salariul mediu net/angajat la
Metrorex este de 1.144 de euro/luna (7.555 de lei brut), de doua ori peste media nationala si cel mai mare din regiune.
Media salariului net/angajat la firmele care administreaza reteaua de metrou din capitalele de referinta este de 1.040 de euro/luna, cu +9% sub media inregistrata la Metrorex si doar cu +38% peste media nationala din tara respectiva.
Deci, salariul mediu net din orasele de referinta utilizate ca si comparatie (Budapesta, Praga si Varsovia) este 756 de euro/angajat, cu 31% peste media din Bucuresti, dar angajatii Metrorex castiga cu 9% peste angajatii de la companiile similare din aceste capitale!
In ceea ce priveste productivitatea angajatilor, Metrorex inregistreaza o cifra de afaceri/angajat de 31,6 K euro/an, de aproape trei ori sub media din capitalele de referinta (87,3 K euro/angajat / an) si de 6 ori sub media inregistrata de angajatii retelei de metrou din Budapesta.
Totodata, viteza medie inregistrata de trenurile Metrorex este de 22,5 km/ora, mult sub media capitalelor de refeinta (31 km/ora). Aceasta este cauzata de investitiile modeste in reteau de metrou, in conditiile in care majoritatea trenurilor sunt vechi
Dimensiune infrastructura: Bucuresti inregistreaza o retea de metrou cu o dimensiune de 30 metri/1.000 locuitori, nivel aproape identic cu media capitalelor folosite ca si referinta (29,19 metri / 1.000 locuitori), dar veniturile obtinute sunt mult mai mici.
"Concluzionand comparatia regionala Metrorex vs companii similiare care administreaza reteaua de transport public subteran din Budapesta, Praga si Varsovia, in baza situatiilor financiare si rapoartelor aferente anului 2017, constat ca Metrorex inregistreaza un venit/angajat de trei ori mai mic (productivitate comerciala foarte modesta), cu 20% mai multi angajati/km metrou (resursele umane supradimensionate), salarii supradimensionate (cu 9% mai mari decat media companiilor similare din regiune si de aproape doua ori peste media din sectorul privat), pierderi IMENSE (fara subventiile de la stat ar fi o companie falimentara) precum si cea mai proasta calitate a serviciului oferit (viteza medie este cea mai scazuta din cauza investitiilor modeste)!
Mai mult, am analizat cateva detalii suplimentare privind evolutia Metrorex in perioada 2013-2017, si constant ca situatia financiara a companiei se deterioreaza, avand in vedere ca aproximativ 40% din veniturile acestei companii provin din subventii de la stat si alte venituri din exploatare.
Considerand doar cifra de afaceri (veniturile realizate din vanzarea de bilete), aceasta companie inregistreaza pierderi din exploatare de 145 de milioane de lei in 2017, vs -140 milioane de lei, in 2016, sau -121 milioane de lei, in 2015, in conditiile in care rezultatul net final este de -358 milioane de lei (aproximativ 77 milioane de euro pierdere).
In orice caz, aceasta companie nu a facut profit, in ultimul deceniu. Doar pierderile cumulate din ultimii 5 ani sunt de 600 de milioane de lei.
Ponderea cheltuielilor cu salariile in totalul cheltuielilor de exploatare a crescut de la 44% (in 2013) la 50% (in 2017), in conditiile in care salariul mediu brut/angajat in 2017 a fost de 7.555 Lei (in crestere cu 12%, fata de 2016, si DUBLU fata de media din economie). Daca se va majora cu 42%, salariul mediu din Metrorex va ajunge TRIPLU comparativ cu media nationala!” arata Iancu Guda.