Dulcea piata de ciocolata prinde aripi in luna lui Cupidon
ciocolata valentines daypiata ciocolataciocolata romaniakeysfin
De Ziua Indragostitilor, dar si de 1 si 8 Martie, alaturi de flori, ciocolata, in diversele ei forme, este nelipsita in cadourile pe care le fac romanii. Potrivit unui studiu KeysFin, pe fondul cresterii puterii de cumparare a romanilor, consumul de ciocolata a prins aripi, astfel ca piata de profil va atinge, in acest an, un nivel istoric, ce ar putea depasi 5 miliarde de lei.
Afacerile din piata de ciocolata au atins, in 2016, nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evolutia din 2017 indica un avans de peste 20%.
Conform studiului KeysFin, care a analizat evolutia pietei din 2012 pana in prezent, principalul indicator care sustine dinamica sectorului il reprezinta profitabilitatea pietei.
Daca in 2012, cele 786 de firme producatoare sau distribuitoare de produse din ciocolata raportau un profit net de 107,3 milioane de lei, in 2017, se estimeaza ca acesta a fost de 306,1 milioane de lei, la 753 de firme.
"Piata ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind in prim-plan. Astfel, s-a ajuns ca, la o cifra de afaceri relativ constanta in acest interval, profitul firmelor sa creasca de peste doua ori. Firmele si-au diminuat creantele cu peste 300 de milioane de lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 milioane de lei, la 675,3 milioane, in 2016, iar pierderile nete au scazut de la 138,7 milioane, la 79,7 milioane de lei", afirma analistii KeysFin.
Evolutia pozitiva a pietei a venit pe fondul cresterii economice, propulsata de avansul semnificativ al consumului. Pe fondul dezvoltarii ofertelor si mai ales a investitiilor semnificative in marketing si promovare, romanii s-au aratat tot mai interesati de ciocolata.
“Potrivit Eurostat, un roman mananca in medie pe an 2,2 kilograme de ciocolata, insa cele mai noi date din piata arata ca nivelul de consum a crescut semnificativ in ultimii 2-3 ani. Raportat la tarile occidentale, consumul la noi este inca foarte redus. Spre comparatie, elvetienii, campionii europeni in materie, consuma 11 kilograme de ciocolata pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 kilograme”, au explicat analistii.
Cine face jocurile pe piata de ciocolata din Romania
Potrivit studiului KeysFin, principalul jucator din piata romaneasca, pe segmentul de productie, este Nestle, cu o cifra de afaceri de 783,6 milioane de lei, companie urmata, la mare distanta, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane de lei; Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane de lei, Mueller si Prietenii (19,1 milioane) si Marco Polo (18 milioane).
Pe segmenul de distributie, SECA Distribution SA conduce clasamentul cu afaceri de 390,8 milioane de lei, in 2016, urmata de Ferrero Romania SRL (398 milioane de lei), D.R.I.M Daniel SRL (268,7 milioane), Wrigley Romania (133,7 milioane) si Almira Trade SRL (130,3 milioane).
Pe ansamblu, cele mai multe companii din piata de ciocolata activeaza in Bucuresti (127), acolo unde, de altfel, si consumul este cel mai mare din tara, dovada cifra de afaceri de 870 demilioane delei inregistrata de aceste firme in 2016. Urmeaza judetele Ilfov, cu 54 de companii si afaceri de 540 milioane de lei; Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 milioane de lei, Arges (22 firme/396,8 milioane), Timis (19/150,8 milioane), Brasov (13/90,4 milioane) si Buzau (10/87,5 milioanelei). La polul opus, se afla judetele Alba, Hunedoara si Calarasi.
Ce preferinte au romanii in materie de ciocolata
Potrivit datelor Institutului National de Statistica, un roman a consumat lunar in 2016, in medie, 157 de grame de ciocolata, bomboane, rahat si alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei.
Cel mai mare consum a fost realizat de salariati, respectiv 175 de grame lunar, iar cel mai mic de someri, 106 grame. In ceea ce priveste consumul de dulceata, gem, compot, jeleuri, datele INS arata ca o persoana a consumat, in medie, 20 de grame lunar.
Datele statistice arata ca ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre romani, restul de aproximativ 30% fiind impartiti intre ciocolata simpla si cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezinta numai 7,4% din totalul vanzarilor.
"Consumul de ciocolata in Romania este relativ scazut comparativ cu cel de pe alte piete, ridicandu-se la circa 2,2-2,5 kilograme per capita. Comparativ, in Austria sau Germania, consumul este de aproximativ 8 kilograme pe cap de locuitor, iar, in Polonia, de 5 kilograme. Exista, insa, potential de crestere. Oamenii vor sa incerce produse diversificate, mai multe arome ai retete, nu doar ciocolata realizata industrial“, declarau, recent, reprezentantii unui jucator din piata.
Daca, in Romania, se consuma 2,2 kilograme de ciocolata pe cap de locuitor, ungurii mananca aproape dublu. Grecii consuma, in medie, 3 kilograme pe cap de locuitor, iar, in Portugalia, consumul mediul este aproape de cel de la noi, de 2,25 kilograme de ciocolata.
Statisticile arata ca pe piata romaneasca exista peste 90 de branduri de ciocolata, pe toate cele trei segmente de pret - premium, mediu si economic. Potrivit statisticilor, femeile consuma 60% din ciocolata
De asemenea, “exista un studiu faimos care face o legatura directa intre consumul de ciocolata dintr-o tara si numarul premiilor Nobel. Elvetia conduce atat in clasamentul consumului de ciocolata, cat si in cel al premiilor Nobel obtinute si se spune ca o contributie semnificativa o au flavonoidele care se gasesc in ciocolata, dar si in vin, si care cresc semnificativ activitatea cerebrala, interesul pentru cunoastere, intuitia. Dincolo de teorii, cert este ca ciocolata reprezinta un produs care si in Romania devine semnificativ, iar investitiile in domeniul sunt pe masura. Piata are un potential de crestere semnificativ, iar 2018 va confirma, cu siguranta, aceasta tendinta”, au mai spus expertii KeysFin.
Cine face jocurile la nivel mondial
Africa reprezinta principalul furnizor de cacao din lume. Coasta de Fildes acopera 30% din cererea globala, urmata de Ghana, Indonezia si Nigeria.
Cel mai mare exportator de ciocolata din lume este Germania (4,5 miliarde de dolari), urmata de Belgia (2,9 miliarde), Olanda (1,8 miliarde) si Italia (1,7 miliarda). Elvetia ocupa locul 10 in clasamentul global potrivit datelor World’s Top Exports pe 2016.
Cel mai mare producator de ciocolata din lume este Mars (cu afaceri de 18 mililarde de dolari), urmat de Ferrero (12 miliarde), Mondelez (11,6 miliarde), Meiji (9,6 miliarde), Nestle (8,8 mililiarde), urmate de Hershey's, Lindt, Glico, Haribo si Arcor.
Impreuna, cei mai mari 10 producatori de ciocolata din lume au avut vanzari de peste 80 de miliarde de dolari, in 2016.
Potrivit expertilor, piata ciocolatei se concentreaza pe dezvoltarea unor produse cat mai variate (arome, ingrediente etc.), multe in editii limitate, unul dintre trendurile actuale fiind legat de productia ciocolatei organice, vegane, fara zahar sau gluten.