Desi ramane scazuta, puterea de cumparare a romanilor a avut cea mai mare rata de crestere din Europa, in 2017
putere cumparareromaniastatistici romaniagfk
GfK a derulat un studiu-analiza a retail-ului european, cuprinzand si cele mai recente evolutii si prognoze pentru 2018.
Pentru 32 de state, GfK a analizat puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia si profitabilitatea spatiilor comerciale.
Conform studiului, in 2017, fiecare cetatean din tarile UE analizate a avut o putere medie de cumparare de 16.436 euro, echivaland cu o crestere nominala de 1,9% fata de 2016.
Citeste si:
Supravietuirea puterii de cumparare in vremuri de inflatie
Cu 7,8%, Romania a inregistrat cel mai mare avans al puterii de cumparare, dar puterea scazuta de cumparare pe cap de locuitor in cazul romanilor (4.556 euro) demonstreaza persistenta decalajului mare intre tarile Europei in ceea ce priveste bunastarea populatiei.
Puterea de cumparare masurata de GfK corespunde cu venitul net
disponibil al populatiei, inclusiv subventiile guvernamentale - pensii, ajutor de somaj si alocatii pentru copii.
Populatia isi foloseste puterea de cumparare pentru acoperirea cheltuielilor pentru alimentatie, intretinere, servicii, vacante, asigurari, pensii private si achizitii din retail.
Desi in crestere, puterea de cumparare in Romania este printre cele mai mici din Europa.
Situatia este asemanatoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia-Hertegovina, Macedonia si, partial, Turcia.
Regiunile tarii noastre, unde puterea de cumparare este mai ridicata sunt Bucuresti si judetele Cluj, Timis, Alba, Sibiu, Brasov, Prahova, Arges, Constanta.
In acelasi timp, judetele care au inregistrat un mic salt fata de 2016 ajungand la nivelul judetelor de mai sus in privinta puterii de cumparare sunt Arad, Hunedoara si Mures.
Citeste si:
Romanii au cheltuit mai mult pe produse de uz curent
GfK a oferit si o prognoza legata de cifra de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2018.
Compania de cercetare anticipeaza o crestere a cifrei de afaceri in 2018 de 2,1% pentru retailul din statele UE, dar situatia pentru fiecare tara variaza. In timp ce cresterea valorii este de asteptat pentru Franta, Spania si Ungaria, situatia pentru tarile cu rate scazute de crestere va fi mai putin favorabila din cauza inflatiei in crestere.
Potrivit studiului, economia europeana se confrunta cu schimbari majore din cauza Brexit- ului, in plus fata de diverse provocari economice si politice. De asemenea, incertitudinea legata de viitoarele conditii comerciale cu SUA ridica probleme cu privire la impactul potential asupra exporturilor europene.
Totodata, prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2018 releva ca Romania si Cehia vor fi in topul cresterilor.
Tarile UE au avut o crestere a cifrei de afaceri in retail de 1,8% in 2017. Datorita efectelor cursului de schimb valutar, Marea Britanie a suferit o scadere a cifrei de afaceri de 4,2% in euro.
Cu un plus de 9,8%, respectiv 9,3%, Cehia si Romania se numara printre statele campioane, cu rate de crestere de aproape doua cifre si inflatie moderata, in 2017.
Gratie cresterii continue a veniturilor, tarile din estul Europei aflate in top in anii precedenti conduc plutonul si in 2018.
Citeste si:
Care sunt cel mai bine platiti bugetari din Romania
GfK se asteapta la rate de crestere robuste si in 2018 pentru Romania (7,5%), Estonia (6,8%), Cehia (6,5%), Bulgaria (5,3%) si Ungaria (6%).
De asemenea, GfK estimeaza o crestere de 2,1% a afacerilor din retail in 2018, cu o rata usor incetinita fata de anul anterior.
In ceea ce priveste ponderea cheltuielilor populatiei in retail, aceasta se intinde de la doar un sfert, pana la aproape 50%. Media statelor UE a fost de 30,5%, in 2017. Cota, in cazul Romaniei, a fost de 31,6%.