Cum se risipesc banii nostri din bugetul public: platim taxe si impozite, ca sa se arunce sume colosale pe fereastra
bani publicideficit bugetarstudii de fezabilitate
Avem un deficit bugetar usturator, care ne impinge sa luam masuri drastice, pentru a corecta dezechilibrele dintre venituri si cheltuieli, cat mai repede, ca sa nu fim sanctionati de UE, prin taierea accesului la finantare prin fonduri europene sau chiar prin amenzi. Totusi, unde se evapora banii nostri, ai tuturor, din taxe, impozite si nenumarate contributii?
Ei bine, un raspuns ne este oferit de Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului, care atrage atentia asupra faptului ca sume importante de
bani sunt efectiv cheltuite pe studii de fezabilitate, acestea din urma reprezentand o veritabila gaura neagra pentru banii nostri.
FACIAS tocmai a anuntat ca a solicitat Curtii de Conturi sa ii comunice rapoartele intocmite in urma controalelor efectuate la CNAIR privind elaborarea studiilor de fezabilitate pentru drumuri si poduri, responsabilii pentru risipa banului public pe studii de fezabilitate care au ramas neutilizate si totodata cine trebuie sa recupereze prejudiciile cauzate.
Atitudinea luata de FACIAS nu este intamplatoare si nici izolata, ci cat se poate de organziata, facand parte din campania "Inchideti robinetul risipei".
"Una dintre cele mai grave forme ale risipei din Romania este gestionarea deficitara si lipsita de responsabilitate a Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), releva rapoartele ultimilor 10 ani ale Curtii de Conturi, obtinute de FACIAS. Aceste rapoarte evidentiaza o serie de aspecte negative care s-au perpetuat in timp, demonstrand lipsa de viziune si de vointa la nivel de Guvern si minister. S-a constatat ca finantarea pentru autostrazi si alte proiecte de infrastructura a fost dispersata, fara o concentrare eficienta a resurselor, ducand la ineficienta si la „inaugurari” de lucrari inutile si neprioritare.
Curtea de Conturi noteaza in raportul aferent anului 2023 ca „nici MTI si nici CNADNR (n.r. – actual CNAIR) nu si-au asumat si indeplinit, in mod real si performant, rolul de entitati principale, cu responsabilitati maxime, in derularea, implementarea si finalizarea la termenele legale a programelor si proiectelor prioritare privind autostrazile.” Astfel de constatari subliniaza o incapacitate structurala de a gestiona resursele publice intr-un mod responsabil si eficient. Nu doar ca nu exista o directionare corecta a fondurilor, dar nici entitatile responsabile nu isi asuma rolul si responsabilitatile in mod adecvat", a mai transmis institutia.
Foto: unsplash.com