Cum platesti greselile Guvernului cand mergi la supermarket: producatorii au redus gramajul, dar tu dai aceiasi bani
plafonarea adaosului comercial
Dupa cum stim, cand inflatia a scapat de sub control, iar preturile au devenit prea apasatoare pentru buzunarele tot mai greu incercate ale romanilor, Guvernul nostru a plafonat adaosul comercial pentru o serie de alimente. Doar ca masura se dovedeste a fi toxica, nici pe departe benefica, iar cine are de pierdut sunt tot oamenii de rand.
De ce? Pentru ca, pentru a nu pierde bani, producatorii, ajutati de faptul ca nu avem reglementari si norme clare pe aceasta zona, au redus gramajul produselor.
Astfel, oamenii sunt pacaliti la raft, cumpara mai putin din alimentele pe care se bucura ca le iau mai ieftin prin interventia autoritatilor asupra pietei.
Profesorul de economie Mircea Cosea trage un semnal de alarma in acest sens si subliniaza cat de toxica a fost masura Guvernului de a interveni asupra adaosului comercial.
Avertismentul unui reputat specialist: Masura plafonarii adaosului comercial e "toxica"
"Deci daca se plafoneaza adaosul, asa cum a facut premierul Marcel Ciolacu, in
economia de piata, profitul fiind motorul economiei, cel care spera sa aiba profit muta pierderea pe altceva, ori o muta pe alt produs, ceea ce s-a si intamplat, ori o muta pe diferenta dintre cantitate si pret, asa cum se intampla in destul de multe tari.
Deci intr-o economie de piata nu poti sa vii cu astfel de masuri, e ca si cum ai incepe sa repari un computer cu patentul. Nu se poate! Trebuie sa ai alte instrumente mult mai sofisticate. Ea a fost o greseala si nu poate fi reparata acum prin fel de fel de controale. Nu se poate! Nici cei care ar vrea sa controleze nu pot pentru ca e o retea mare, e o retea sateasca de magazine, peste tot se incearca mentinerea ratei de profit ca de aia functioneaza economia!", a spus profesorul, citat de
B1tv.ro.
"N-o sa ne revenim foarte usor din situatia asta pentru ca s-a intrat pe un fagas care va continua", crede, din pacate, specialistul.
Foto: unsplash.com