Cum crede FP ca risca statul roman sa piarda zeci de milioane de euro
pierderi statfondul proprietateaoug 22administrarea porturilor
Fondul Proprietatea (FP) este foarte ingrijorat de recentul proiect de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor, propus pentru adoptare de catre Camera Deputatilor in data de 7 noiembrie 2016.
FP considera ca acesta va genera pierderi financiare uriase companiilor de administrare a porturilor si cailor navigabile romanesti.
"Suntem extrem de ingrijorati de modificarile din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor. Consideram ca este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activitatii companiilor in care Fondul Proprietatea este actionar minoritar.
Aprobarea acestor modificari legislative de catre Parlamentul Romaniei este de natura sa creeze premisele pentru aparitia unor noi baieti destepti, in relatiile comerciale intre companiile cu capital de stat si operatorii privati", a comentat Greg Konieczny, CEO al FTIML si manager de portofoliu al FP.
Potrivit noilor prevederi incluse in propunerea legislativa, chiria pentru terenul portuar si infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioada de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevazute in contractele aflate in vigoare.
Conform FP, avand in vedere ca, in prezent, nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scazut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost incheiate recent contracte de inchiriere in urma unor licitatii publice, FP estimeaza ca aceasta prevedere din proiectul de lege va genera daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate si transferul acestor sume in buzunarul operatorilor portuari privati.
Proiectul de lege include si alte prevederi favorabile operatorilor porturi, cum ar fi: (i) obligatia succesorului in drepturi al administratiei portuare de a incheia un contract de inchiriere cu operatorul portuar si dupa expirarea contractului de concesiune;
(ii) elaborarea studiului de oportunitate in cazul sub-concesiunii de catre operatorul portuar si nu de catre administratia portuara cum ar fi normal; (iii) obligatia administratiilor portuare de a se consulta cu operatorii portuari la stabilirea tarifelor; (iv) imposibilitatea administratiilor portuare de a modifica tarifele in alte perioade decat in ultimul trimestru al anului in curs; (v) instituirea unei obligatii de a negocia contractul cadru cu asociatiile patronale si profesionale; (vi) eliminarea mai multor criterii de incheiere a contractelor intre administratiile portuare si operatorii portuari; (vii) controlul administratiilor portuare de catre asa-zisi specialisti externi din cadrul asociatiilor patronale si profesionale.
In plus, FP este puternic ingrijorat de amendamentele privitoare la distributia profitului catre actionari, stabilirea unui nivel minim al investitiilor, precum si de exceptiile de la Legea 111/2016 privind numirea consiliilor de administratie si conducerii executive in
companiile de stat.
Proiectul de lege amintit amendeaza si completeaza Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si cailor navigabile, fiind inclus pe agenda Camerei Deputatilor pentru dezbaterea finala si vot in data de 7 noiembrie 2016.
FP spera ca Parlamentul Romaniei va lua in considerare si va analiza cu atentie consecintele negative ale proiectului de lege asupra bugetului de stat si activelor Romaniei.