Cum ar putea fi eficientizata concurenta pe piata lemnului
concurenta piata lemnuluiindistria lemnuluiconsiliul concurentei
Consiliul Concurentei a finalizat studiul privind piata primara a lemnului din Romania si a elaborat o serie de propuneri si recomandari pentru dezvoltarea acestui sector si eficientizarea concurentei in domeniu.
Autoritatea de concurenta a constatat ca exista diferente intre datele prezentate de Institutul National de Statistica, Eurostat si Inventarul Forestier National in ce priveste anumiti indicatori necesari realizarii unei evaluari cu acuratete a domeniului (suprafata impadurita, volum mediu de masa lemnoasa la hectar etc).
Desi, in ultima perioada, taierile ilegale s-au redus semnificativ ca urmare a implementarii programelor de tip wood tracking si a inaspririi regimului sanctiunilor, ponderea acestora ramane semnificativa.
Consiliul recomanda realizarea cu celeritate a cadastrului fondului forestier de actualitate, care reprezinta o baza de date detinuta de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara cu privire la detinatorii/administratorii de fond forestier si care, in prezent, acopera doar un procent nesemnificativ din cadastrul forestier.
Lipsa unui cadastru forestier complet creeaza dificultati in identificarea proprietarilor/administratorilor fondului forestier si, mai ales, a celor care nu respecta regimul silvic. Totodata, lipsa unui cadastru forestier are consecinte negative si in extinderea si administrarea retelei de drumuri forestiere.
In prezent, exista aproximativ 480.000 de hectare fond forestier pentru care nu se asigura respectarea regimului silvic. Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda modificarea legislatiei silvice, in sensul ca suprafetele de fond forestier pentru care nu se asigura respectarea regimului silvic sa fie incredintate temporar spre administrare catre RNP - Romsilva, eventualele cheltuieli ocazionate de administrare urmand a fi suportate de proprietarul fondului forestier respectiv.
Aceste recomandari fac parte dintr-un ansamblu de masuri pe care Consiliul Concurentei le propune pentru intensificarea combaterii taierilor ilegale, respectiv: plata unei parti din ajutoarele sociale sa se realizeze, in masura disponibilitatii, sub forma distribuirii unor
cantitati de lemn de foc si conceperea unui sistem de impozitare care sa penalizeze nerespectarea regimului silvic.
Din punct de vedere al proprietatii fondului forestier national, in 2015, statul roman detinea 3.205.217 de hectare, reprezentand 48,90% din fondul forestier national, administrat de RNP - Romsilva, Institutul National de Cercetare - Dezvoltare in Silvicultura "Marin Dracea" si RA-APPS. La nivel national, s-au identificat 13 proprietari care detin peste 10.000 de hectare fond forestier, restul proprietatii fondului forestier fiind puternic fragmentat.
In cadrul analizei, s-au constatat disfunctionalitati manifestate, cu precadere, in ultima parte a anului 2016, in aprovizionarea populatiei cu lemn de foc destinat incalzirii locuintei.
Productia de lemn de foc din fondul forestier national este estimata de Institutul National de Statistica la aproximativ 4.130 - 5.060.000 de metri cubi pe an, iar consumul de lemn de foc la o valoare de trei ori mai mare.
Conform ultimului recensamant national, in Romania, 47,43% din totatul gospodariilor utilizeaza lemnul de foc ca mijloc de incalzire, acesta reprezentand principala sursa de incalzire a gospodariei.
In aceste conditii, populatia a achizitionat lemn de lucru pentru a-l utiliza la incalzirea gospodariei, ceea ce a dus la scaderea cantitatii de materie prima pentru industria lemnului.
Potrivit Consiliului, in situatia in care conditiile de piata se mentin, iar volumul de lemn de foc pe care il va avea la dispozitie RNP - Romsilva pentru aprovizionarea cu prioritate a populatiei va scadea de la aproximativ 1.200.000 metri cubi pe an la 500.000 de metri cubi pe an, conform Regulamentului (din 31 august 2016) privind valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica, este foarte probabil ca aceste disfunctionalitati sa se repete si in perioada urmatoare.
Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda realizarea unor studii referitoare la sursele si necesarul de aprovizionare cu lemn de foc destinat incalzirii locuintelor, precum si cercetari privind posibilitatea aclimatizarii, in Romania, a unor specii arborescente energetice.
Consiliul recomanda si identificarea unor solutii care sa permita punerea pe piata, in avans, in situatii de criza, a unor cantitati de masa lemnoasa programate la recoltare pentru anul de productie urmator. Consiliul recomanda identificarea unor solutii sau instrumente pentru dezvoltarea ofertei de masa lemnoasa, in conditii de recoltare integrala a posibilitatii anuale autorizate.
Institutia arata ca, in urma propunerilor Autoritatii de Concurenta, a fost modificat Codul Silvic si Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica astfel incat cantitatea de lemn de foc destinata populatiei sa creasca, in cazul Romsilva, de la 500.000 de metri cubi, la 3.000.000 de metri cubi.
Totusi, Consiliul a constatat ca, prin modificarea adusa legislatiei silvice primare si secundare, cu privire la comercializarea de catre administratorii de fond forestier proprietate publica a masei lemnoase pe picior, s-au introdus restrictii concurentiale.
Aceste modificari restrang concurenta in ceea ce priveste participarea la licitatiile organizate de administratorii de paduri proprietate publica pentru comercializarea masei lemnose pe picior, a companiilor neatestate pentru lucrari de exploatare forestiera, precum si a persoanelor fizice cu necesar de masa lemnoasa cu destinatia lemn de foc, acestea nefiind eligibile pentru aceste licitatii.
Autoritatea de concurenta recomanda eliminarea acestor restrangeri concurentiale, prin modificarea legislatiei silvice: sa se elimine conditia atestarii sau sa se permita participarea la licitatiile organizate de administratorii de paduri proprietate publica, inclusiv
a companiilor/persoanelor fizice care au incheiat contracte de prestari servicii cu operatori atestati pentru activitatea de exploatare forestiera.
Detinerea de catre Regia Nationala a Padurilor - Romsilva a unei pozitii dominante pe piata primara a lemnului nu constituie, in sine, o incalcare a reglementarilor din domeniul concurentei.
Consiliul Concurentei considera, insa, ca Romsilva trebuie sa inregistreze contabil costurile materiei prime (masa lemnoasa) si ale procesarii acesteia la nivelul pietei, astfel incat sa nu isi subventioneze activitatea de exploatare in dauna altor operatori care fac prelucrare si care nu au acces la masa lemnoasa la cost zero.
In ceea ce priveste modalitatea de selectare a partizilor (volum de lemn destinat comercializarii) care vor fi recoltate de catre Romsilva, autoritatea de concurenta este de parere ca aceasta ar trebui sa se realizeze intr-un mod nediscretionar, in baza unei reglementari interne distincte.
Consiliul Concurentei propune, totodata, infiintarea unui grup de lucru care sa reuneasca reprezentanti ai Ministerul Apelor si Padurilor, ai Ministerului Finantelor Publice si ai Autoritatii de Concurenta, astfel incat recomandarile sa fie discutate si sa se identifice modalitati eficiente de implementare a acestora.
Autoritatea de Concurenta are in derulare doua investigatii privind posibile intelegeri intre companii active pe piata comercializarii de masa lemnoasa in cadrul unor licitatii.