Cresterea economica si a puterii de cumparare nu sunt suficiente pentru a obtine increderea consumatorilor
incredere romaniconsum romaniaincredere romaniaclimat consumstudii gfk
Pe parcursul anului 2018, consumatorii nu au redobandit increderea in economie pe care au avut-o in 2017. Romanii au devenit reticenti pe fondul tensiunilor de pe piata monetara (cresterea ROBOR) si a situatiei economice incerte.
Prin urmare, indicatorul Climatului de Consum masurat de GfK este inca negativ, situat in zona de pesimism: minus 20,7.
Citeste si:
Romanii au luat cu 12,7% mai multe credite in lei fata de februarie 2018 si au pus cu 9,1% mai multi bani deoparte
La nivelul Uniunii Europene, consumatorii sunt preocupati de scaderea nivelului de trai - protestele Vestelor Galbene, din Franta sau manifestarile impotriva rasismului din Italia, cresterea pretului petrolului si Brexit - evenimente care au dus la coborarea indicelui de incredere pana la minus 6.
Indicatorul privind increderea consumatorilor romani este determinat de previziuni pesimiste la majoritatea capitolelor. Doar 11% cred intr-o evolutie pozitiva a economiei si acelasi procent se asteapta ca rata somajului sa scada, in urmatorul an.
Cu toate acestea, romanii arata ceva mai mult optimism cand vine vorba despre asteptarile privind situatia propriilor finante.
Aproape un sfert dintre ei au incredere ca aceasta va arata mai bine, fata de 19%, anul anterior.
Chiar daca piata FMCG si cea electro-IT au marcat cresteri in 2018, consumatorii se arata reticenti cand vine vorba despre achizitia bunurilor de folosinta indelungata pe viitor.
Pentru anul 2019, 4 din 10 romani (42%) declara ca isi vor micsora bugetul pentru achizitii precum mobila, masina de spalat, etc., aproape la fel de multi fiind cei care spun ca isi vor mentine constant bugetul pentru astfel de achizitii (41%).
Doar 10% dintre romani si-au exprimat intentia de a investi mai mult decat pana acum.
Potrivit GfK, dintr-o perspectiva mai larga, consumul casnic de bunuri de larg consum va fi mentinut de cresterea venitului disponibil al populatiei, un impact care poate fi compensat de inasprirea termenilor de creditare.
Rezultatele provin din studiul GfK Omnibus, realizat prin metodologia TAWI (interviuri realizate pe tableta), pe 1.020 de respondenti, reprezentantiv la nivel national.
Citeste si:
Ministrul Energiei: taxa de 2% din OUG 114 se scoate doar pentru producatorii de energie pe baza de carbune
Industria bunurilor de larg consum a inregistrat, in 2018, o crestere de aproape 6% comparativ cu 2017, conform studiului GfK Consumer Panel, iar piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a marcat o crestere de 13% comparativ cu anul anterior.