Crestere RECORD: Cheltuielile de sarbatori in 2023
cadouri de sarbatoricadouri onlinecumparaturi onlinecadouri de craciuncheltuieli de sarbatoricraciun 2023
Anul 2023 marcheaza o revenire puternica in ceea ce priveste cheltuielile de sarbatori, depasind pentru prima data nivelurile pre-pandemice.
Conform unui studiu semnificativ realizat de Deloitte, se estimeaza ca aceste cheltuieli vor inregistra o crestere de 10% comparativ cu 2019 si o impresionanta crestere de 14% fata de anul precedent.
Cresterea preturilor, un factor major
Studiul dezvaluie ca 72% dintre consumatori se asteapta la cresteri ale preturilor la produsele din categoriile alimente si bauturi, imbracaminte si accesorii, electronice, articole pentru casa, jucarii si ingrijire personala. Asadar, majoritatea categoriilor de bunuri si servicii intra sub incidenta acestui trend ascendent.
Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale la Deloitte Romania, subliniaza: "Studiul sugereaza ca nivelul cheltuielilor pentru cumparaturile de sarbatori a crescut in principal pe fondul cresterii preturilor, aspect care este de asteptat sa se reflecte si in obiceiurile de consum ale romanilor.”
Comertul online si fizic
In contextul pandemiei, cumparaturile online au atins cote impresionante, dar se observa o schimbare in preferintele consumatorilor. Studiul indica faptul ca, in 2023, 63% dintre respondenti planuiesc sa faca achizitii online, in timp ce 37% aleg cumparaturi offline. De asemenea, 28% dintre consumatori vor opta pentru achizitii online, dar cu ridicare din magazinul fizic.
"Abilitatea de a interactiona cu produsul, asigurarea calitatii si evitarea costurilor asociate livrarii sunt principalele motive ale consumatorilor pentru a alege cumparaturile offline," conform studiului.
Voucherele, o alternativa pentru cadourile cu preturi crescute
Categoriile de produse care inregistreaza cele mai mari cresteri ale preturilor se confrunta cu o schimbare de tendinte. In 2023, consumatorii aleg sa ofere cadouri sub forma de vouchere, in detrimentul produselor scumpe. Suma medie alocata pentru cardurile cadou este de 300 de dolari, in crestere semnificativa fata de 217 dolari in 2022.
"Consumatorii sunt atrasi de voucherele cadou in incercarea de a gestiona mai eficient bugetul, in conditiile unei inflatii semnificative," conform analistilor.
Tendinta cadourilor sustenabile
O alta schimbare notabila este cresterea preferintei pentru cadouri sustenabile, mai ales in randul consumatorilor mai tineri, reprezentati de generatiile Z si Millennials. Studiul indica faptul ca 55% dintre acestia prefera astfel de produse. Interesant este ca un consumator care alege cadouri sustenabile cheltuie in medie cu 29% mai mult decat cei care nu tin cont de acest criteriu.
Cu toate ca inflatia ridicata si cresterea preturilor pot pune presiune asupra bugetelor, studiul sugereaza ca exista o intentie crescuta de a cheltui mai mult in acest sezon festiv. Comertul online ramane o optiune preferata pentru multi, dar experienta offline ramane atractiva datorita interactiunii directe cu produsele.
"Provocarile economice nu diminueaza entuziasmul consumatorilor, iar comerciantii trebuie sa raspunda la noile tendinte si preferinte pentru a maximiza vanzarile in aceasta perioada cruciala," conchide Raluca Baldea.
In concluzie, se pare ca spiritul sarbatorilor continua sa inspire generozitate si cheltuieli sporite, cu o atentie sporita acordata aspectelor sustenabile si alternativelor financiare inteligente, in ciuda provocarilor economice.
Sursa foto: frepik.com