Costurile materiilor prime pentru lactate vor creste pe toata durata pandemiei cu 5-10%
scumpire lactarescumpire materii primescumpiri romaniaieftinire mezeluri
Concluziile studiului realizat de Horvath & Partners in perioada mai - iulie 2020 arata ca performantele producatorilor locali de mezeluri si lactate pot fi afectate semnificativ, pe termen lung, de pandemia de COVID-19.
Astfel, pretul materiilor prime in industria lactatelor va creste cu peste 5% pana la finalul lui 2020, conform prognozelor. In acelasi timp, costul productiei de mezeluri se estimeaza ca va scadea cu aproximativ 2%.
Schimbarile sunt cauzate atat de scumpirea materiilor prime generale - carnea si laptele crud - cat si de modificarea comportamentului consumatorilor romani si de costurile de productie, pe fondul vulnerabilitatilor structurale ale acestei piete.
Potrivit reprezentantilor companiei, noile masuri de igiena si siguranta impuse ca urmare a pandemiei vor avea drept consecinta cresterea costului unitar de productie cu 1-2%, in industria mezelurilor si a lactatelor.
Conform cercetarii, de la inceputul lui martie si pana in iulie 2020, costurile au scazut cu aproximativ 10% pentru carnea cruda, dar au crescut cu peste 4% pentru laptele crud.
"Aceste evolutii ale costurilor de productie survin pe fondul unor deficiente structurale majore. Referitor la piata de lapte, Romania ocupa primul loc din Uniunea Europeana ca pondere a fermelor cu mai putin de zece capete de vaci de lapte, cu 72%, urmata de Lituania cu 26%.
De asemenea, vedem o preferinta mare pentru rasa locala de vaci de lapte, Baltata Romaneasca, chiar daca aceasta are un randament al lactatiei considerabil mai mic, de 15-18 litri/ zi, comparativ cu alte rase consacrate de vaci de lapte, cum este Holsten, 32-38 litri/ zi.
Competitivitatea pietei de lapte crud, si in consecinta a pietei de lactate, este semnificativ redusa de aceste aspecte", a aratat Vlad Gheorghe, Senior Project Manager al Horvath & Partners Romania.
In ceea ce priveste piata de carne, studiul releva ca pretul carnii crude va rezista mai bine, avand in vedere disponibilitatea mai mare a productiei locale.
Astfel, pentru pretul carnii crude de porc, este estimata o scadere de aproximativ 2%, in timp ce pretul carnii crude de pui se va diminua cu mai putin de 2%.
Intregul sector agricol este, in general, afectat de slaba pregatire teoretica a fermierilor. In 2018, doar 14% din terenul agricol era folosit de fermieri cu o pregatire teoretica deplina.
Din cauza acestui fapt, atat productia agricola per capita/per hectar cat si calitatea acesteia sunt afectate negativ, ceea ce limiteaza considerabil competitivitatea pietei.
"Pe partea de cerere, expertii cu care am discutat s-au aratat convinsi ca viitorul mezelurilor si al lactatelor, cel putin pe termen mediu, este al segmentelor marca proprie, private label, sau economice, economy, in special ca urmare a scaderii economice asteptate. Practic, segmentul de mid-market va disparea aproape complet, fiind inlocuit, in cea mai mare masura, de aceste segmente.
Mai mult, pe toata perioada pandemiei, romanii reintorsi in tara vor creste semnificativ cererea pentru produsele private label si economy. Astfel, piata producatorilor de lactate si mezeluri va deveni o piata a capacitatii de productie in care vor avea de castigat in special companiile cu capacitate mare de productie", a explicat Gheorghe.
Expertii care au colaborat la realizarea studiului nu s-au aratat optimisti nici in ce priveste conversia consumului HoReCa in consum casnic.
"Ipoteza noastra initiala a fost ca o mare parte din consumul din HoReCa, care a scazut drastic ca urmare a masurilor de distantare sociala, va fi compensata de cresterea consumului casnic de lactate si mezeluri datorita descoperirii sau redescoperirii gatitului acasa de catre romani.
Totusi, pe baza discutiilor avute cu expertii, am realizat ca rata de conversie a consumului HoReCa in consum casnic este subunitara, in special din cauza diferentelor retetelor si a tipurilor diferite de mezeluri sau lactate intre cele doua categorii de consum", a mai spus Gheorghe.
Din dorinta de a sustine producatorii locali de lactate si mezeluri pentru depasirea efectelor pandemiei COVID-19, Horvath & Partners a elaborat un studiu folosind metoda Delphi.
Studiul a avut ca obiectiv determinarea impactului pe care pandemia il va avea asupra producatorilor de lactate si mezeluri si s-a desfasurat in perioada mai - iulie 2020. Metoda Delphi presupune folosirea mai multor experti pentru realizarea obiectivului studiului, prin folosirea de chestionare iterative.
Expertii inclusi in aceasta cercetare sunt consacrati pe piata relevanta, avand experienta semnificativa pe toate segmentele lantului valoric.
Foto: pexels.com