Coronavirusul chinezesc insanatoseste preturile din benzinariile romanesti
ieftinire benzinaieftinire motorinaieftinire petrolepidemie coronavirusinflatie romania
La inceputul acestei saptamani, Banca Nationala a Romaniei uimea prin faptul ca includea, pentru prima data, la rubrica incertitudini si riscuri la adresa economiei, o amenintare biologica: epidemia de coronavirus.
Guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, a explicat ca virusul "made in China" poate tempera inflatia "made in Romania".
Citeste si:
Sanatatea este si bunul cel mai de pret al economiei
Nu a trecut nicio saptamana, ca primele efecte anticipate de domnul guvernator au inceput sa apara acolo pe unde si de unde incepe, de multe ori, sa curga inflatia, adica la pompa de carburanti.
In timp ce, din fericire, un singur roman s-a intalnit, deocamdata, cu periculosul coronavirus, ceilalti ne-am intalnit cu preturi de mult uitate la carburanti.
Asa se face ca, in ciuda aprecierii dolarului american la maximum fata de leul romanesc (4,4 lei, cursul BNR de vineri, 14 februarie 2020) statiile din Bucuresti si Romania percep preturi mai mici la benzina si motorina.
Pretul unui litru de benzina a scazut sub pragul de 5 lei, in unele cazuri/locuri, relativ cu mult sub 5 lei.
Astfel, potrivit peco-online.ro, cel mai ieftin litru de benzina este vandut in Bacau (4,93 lei), iar cel mai ieftin litru de motorina in Constanta (5,04 lei).
In Bucuresti si Constanta, cel mai ieftin litru de benzina costa 4,98 lei; in Timisoara, 4,99 lei; in Cluj Napoca, 5,01 lei, in Iasi, 5 lei.
In acelasi timp, cele mai mici preturi la litrul de motorina sunt, in afara de Constanta, in Iasi (5,11 lei), Timisoara (5,14 lei), Bucuresti (5,15 lei), Cluj Napoca (5,17 lei).
Motivul este scaderea pretului petrolului sub 50 de dolari, cel mai redus nivel din ultimul an, ca urmare a iernii calduroase si mai ales a epidemiei de coronavirus.
China, tara din care a pornit temutul Covid 19, este cel mai mare consumator mondial de resurse, mai ales de petrol. Numai anul trecut, statul asiatic a fost responsabil pentru aproximativ 75% din cresterea cererii mondial de aur negru.
Citeste si:
In China, coronavirusul a devenit o problema de partid. 1.370 de oameni au murit, pana acum, din pricina gripei
Cum, in epicentrul emidemiei, milioane de oameni sunt, practic, consemnati la domiciliu, in cadrul celei mai mari carantine din istorie, pe ansamblul statului asiatic, activitatea economica este la un nivel mult mai scazut, iar cererea pentru “elixirul” care pune in miscare intreaga economie a Chinei si a lumii a scazut.
Faptul confirma estimarile Agentiei Internationale a Energiei (IEA), care, din cauza epidemiei de coronavirus, anticipa, pentru primul trimestru al acestui an, prima diminuare de dupa criza financiara globala din 2009.
Astfel, in primul trimestru din 2020, cererea de petrol este asteptata sa se diminueaze cu nu mai putin de 435.000 de barili pe zi.
Potrivit IEA, pietele petroliere se confrunta cu un surplus semnificativ de titei, in pofida ultimelor reduceri de productie decise de Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol si de statele partenere ale acesteia.
La randul sau, din cauza epidemiei din China, Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol, Rusia si alti mari producatori de petrol din afara organizatiei au stabilit reducerea productiei cu 1,7 milioane de barili pe zi pana la finele lunii martie.
Mai mult, Arabia Saudita, cel mai mare exportator mondial de titei, ar vrea o reducere si mai mare a productiei, dar Rusia se opune, deocamdata, acestei masuri.
Citeste si:
Dacia lanseaza in Romania versiuni cu GPL pentru Duster si Logan
La prima vedere, ieftinirea substantiala a carburantilor este motiv de bucurie, insa, daca vor persista cauzele care au dus la scaderea preturilor, costul pentru economia mondiala - deci pentru noi toti - va insemna probabil o noua recesiune.
Foto: pexels.com