Controalele fiscale intra pe un nou fagas. Planurile ANAF pentru perioada urmatoare
anafcontroale fiscalefiscalitate
Controalele fiscale vor fi mai numeroase, mai eficiente, mai rapide si directionate spre anumite zone de risc datorita digitalizarii administratiei fiscale si a introducerii raportarilor aproape in timp real a taxelor si impozitelor, dupa cum reiese din cea de-a XIX-a editie a Conferintei Anuale de Taxe PwC Romania.
"Verificarile documentare sau ”desk audit” vor fi tot mai frecvente, avand in vedere ca trebuie sa atinga tinta de 60% din total controale fiscale, conform Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Este vorba de o reforma fundamentala a modului in care se efectueaza inspectia fiscala, iar implicatiile pentru contribuabili vor fi semnificative. Vor aduce aceste schimbari o vulnerabilitate sporita sau mai multe avantaje pentru companii?", transmit specialistii.
"Dezbaterea noastra a sintetizat starea actuala a controlului fiscal si impactul viitor al recentei sale reforme, pe dimensiunile procedural si substantial fiscale (TVA, preturi de transfer si impozite directe). Aceasta intrucat verificarea documentara - o forma ”blitz” de control fiscal cu putine garantii si certitudini pentru contribuabili - se va generaliza. Mult asteptata transparentizare a analizei de risc nu va avea loc imediat, iar concretizarea rezultatelor sale pentru contribuabil este incerta.
Problemele de drept fiscal nu vor fi mult diferite fata de cele de astazi, controlul fiscal va fi mai eficient si transparent, dar ramane grija pentru documentare, pentru a nu exista discrepante intre contabilitate si declaratii, mai ales in contextul extinderii digitalizarii. Transparenta si accesul la informatie inseamna ca noul tip de control va fi mai directionat spre zonele de risc, dar si susceptibil de a identifica mult mai multe chestiuni fiscale. In zona de impozitare cu retinere la sursa au avut loc o serie de reincadrari, iar la impozitul pe profit sunt vizate facilitatile fiscale, fiind de asteptat sa fie extinse. Substanta economica a tranzactiilor, beneficiarul final si certificatul de rezidenta fiscala sunt subiecte de avut in vedere si pe viitor", a punctat Dan Dascalu, Partener D&B David si Baias.
Ingrijorari prezente si viitoare ocazionate de tendinta de generalizare a verificarii documentare si de alte noutati in domeniul controlului fiscal
"Legal reglementata inca din 2011, verificarea documentara s-a derulat si de catre DGAF pe baza de ordin al Presedintelui ANAF, pana la consacrarea sa legala in decembrie 2022. Orice instiintare de predare a unor documente sau de transmitere a altor informatii poate constitui, in practica inceputul unei verificari documentare. Ea se finalizeaza cu o decizie de impunere sub rezerva verificarii ulterioare, care este insa executorie, creand si o stare de incertitudine pentru contribuabil care nu stie nici daca, nici cand va fi supus unei inspectii fiscale. Legea nu prevede o durata maxima de efectuare si deci nici sanctiuni pentru depasirea unui asemenea termen. La alegerea unui contribuabil pentru inspectie fiscala sta o analiza de risc, dar din pacate, dispozitiile legale sunt neclare in a preciza care sunt acele criterii de risc si mai ales procedura de determinare a riscului, neputand fi contestata de contribuabil.
Raman surprinzatoare si unele tendinte recenta a organelor fiscale de selectare si verificare a acelor contribuabili din categorii puternic afectate de masurile luate de autoritati pe timpul pandemiei de Covid 19, in special in real estate si farma. In urma efectuarii acestor controale, organele fiscale au contestat baza de impozitare in operatiunii cu tertii. Ne asteptam ca aceste controale sa se extinda si alte sectore percum horeca, turism si retail. Pe de alta parte, mentionam si intensificarea verificarii situatiilor fiscale personale, si pentru aceasta categorie introducandu-se verificarea documentara", a explicat Mihaela Ragea, Avocat Senior D&B David si Baias.
"Inspectiile asa cum le stiam noi se reinventeaza sub forma verificarilor documentare care au deja o pondere de 39,5% din totalul controalelor, cu potential de a creste pana la 60% in viitor, dand astfel expresie tendintei de accelerare a controalelor fiscale si a procesului de colectare a banilor la bugetul de stat. In aceeasi cheie trebuie privita si notificarea de conformare recent introdusa ce urmeaza a fi adresata contribuabilului pentru a-si corecta declaratiile sau de a depune o noua declaratie, conform instructiunilor ANAF. Singura realitate pe care se pare ca o avem este aceea ca, daca nu vor vrea sa ajunga in control fiscal, contribuabilii vor trebui sa plateasca. Pe de alta parte, modificarile Codului de procedura fiscala care vor intra in vigoare in 2026 vor remodela procedura de selectie a contribuabililor pe baza unui registru national, obiectivul legii fiind de a reduce controalele fiscale efectuate aleatoriu sub 10%, urmand ca restul sa fie efectuate pe baza analizelor de risc.
Saga tichetelor cadou in sfarsit a luat sfarsit prin promulgarea Legii nr. 43/2023 dar doua aspecte raman relevante: i) in situatia in care contribuabilul a taxat veniturile ca venituri din alte surse, ci ca alte tipuri de venituri - spre exemplu, venituri din premii, din punctul nostru de vedere, exista argumente pentru a solicita aplicare aministiei si anularea obligatiei fiscale, in anumite conditii; ii) sumele declarate si achitate benevol - fortat, in urma proceselor verbale incheiate de-a lungul timpului de catre ANAF, ar putea fi supuse restituirii in anumite conditii, ce ar trebui determinate de la caz la caz", a spus Mihail Boian, Partener D&B David si Baias.
Perspectiva TVA: SAF-T va oferi acces ANAF la toata contabilitatea companiilor, ceea ce genereaza asteptari din partea mediului de afaceri cu privire la modul in care vor decurge controalele fiscale
"Ca urmare a masurilor de digitalizare ANAF implementate incepand cu anul 2021 (i.e. SAF-T, e-Factura, e-transport), in prezent exista un volum semnificativ de informatii puse la dispozitia ANAF din partea contribuabililor. In principiu, aceste modificari creeaza asteptari in ceea ce priveste modalitatea de derulare a inspectiilor fiscale, cat si cu privire la viitoarele obligatii de depunere a declaratiilor fiscale.
In functie de fiecare companie in parte si de particularitatile fiecareia, pentru fiecare tranzactie analizata vor fi solicitate documente suplimentare. Volumul de informatii solicitat pe parcursul inspectiei fiscale este semnificativ. Avand in vedere subiectivismul si analiza de caz la caz, uneori pentru aceeasi tipologie de tranzactie am observat un tratament diferit si speram ca acest lucru sa se schimbe", a precizat Inge Abdulcair, Director PwC Romania.
"In ceea ce priveste serviciile intragrup exista doi piloni: deductibilitatea cheltuielilor si deductibilitatea TVA. Avand in vedere deciziile de la inalta curte avem un confort mai mare in cea ce priveste deducerea TVA. Chiar daca avem toate documentele justificative, acest lucru nu poate fi neaparat suficient in momentul controlului, este nevoie sa demonstram o trasabilitate completa a documentelor, sa stim sa le prezentam si sa le explicam. Pentru ca nu vorbim doar de control de la ANAF, am vazut inclusiv investigatii penale cu privire la documentarea acestor servicii.
Referitor la sediul fix, problematica acestuia este foarte importanta pentru ca sumele impuse de ANAF sunt foarte, foarte mari, pentru ca pentru acele onorarii care au fost facturate in ultimii cinci ani se se aplica TVA datorita faptului ca se considera ca se considera ca acel beneficiar nerezident are un sediu fix in Romania prin resursele umane ale rezidentului", a completat specialistul.
"In contextul digitalizarii ANAF, odata cu introducerea obligativitatii depunerii declaratiilor SAF-T, organele de control vor avea acces la intreaga contabilitate a contribuabililor. Nivelul de granularitate al datelor transmise prin SAF-T le va permite inspectorilor fiscali sa analizeze inainte de initierea controlului toate tranzactiile realizate de contribuabili si tratamentul fiscal aplicat. Ne asteptam ca in cadrul inspectiilor viitoare sa fie solicitate numai documente ce vor viza spete concrete, de substanta, sau anumite discrepante identificate intre diversele raportari transmise de contribuabili, procesul de verificare urmand sa fie mai rapid, iar redundantele eliminate.
Pe de alta parte, consideram ca exista un risc ca exceptiile de raportare sau micile erori de introducere a datelor in sistem(e) sa nu fie prezentate corespunzator catre ANAF. Astfel, in vederea depunerii D406 catre ANAF, fisierul SAF-T trebuie sa fie valid din punct de vedere semantic si sintactic, insa este foarte important sa ne asiguram si ca datele transmise sunt corecte si complete.
Pentru a ne atinge telul de a avea inspectii fiscale rapide, este necesar sa implementam proceduri interne de verificare a datelor pe care le transmitem prin SAF-T, iar in cazul identificarii unor discrepante sa ne asiguram ca sunt documentate corespunzator", a declarat Anca Macovei, Director PwC Romania.
Prezent si perspective in derularea controalelor aferente preturilor de transfer
"Analiza substantei tranzactiilor a devenit realitate si in cadrul controalelor derulate de inspectorii ANAF, cel putin pe zona preturilor de transfer. Cum se manifesta? ANAF recurge la tehnici de control noi care exced informatiile incluse in dosarul preturilor de transfer, avem discutii cu inspectori din perspectiva fluxului decizional, despre structura bazei de cost a indicatorului profitabilitate pe tranzactiile analizate, analize a rolurilor pe bazele de date pe care le utilizeaza compania din perspectiva fluxului decizional", considera Monica Todose, Director PwC Romania.
"Nu ne asteptam sa vedem devieri foarte mari de la principiul setat de OCDE, insa ne asteptam si la mai multa transparenta si acces la informatii, care ar putea determina o schimbare in determinarea gradului de risc si in inspectii. Substanta va ramane in continuare un focus, dar credem ca va fi combinata cu target mai specific pe acele zone mai riscante si cu incurajarea conformarii voluntare.
Ne asteptam ca in continuare aspectele care tin si de ajustarile de preturi de transfer si de acele tranzactii cu persoanele afiliate cu servicii de management si consultanta vor deveni mult mai vizibile si prin urmare vor fi targetate specific", a punctat, la randul sau, Anastasia Dereveanchina, Senior Manager PwC Romania.
Provocari prezente si viitoare in impozitarea directa
"In ceea ce priveste zona de impozit pe veniturile obtinute in Romania de nerezidenti, in ultimul an, am observat o intensificare a ceea ce inseamna verificare tematica, desfasurata Directia Antifrauda Fiscala. Verificarile tematice au vizat reincadrari si zonele in care s-au uitat inspectorii au fost serviciile achizitionate de la afiliati, acolo unde s-au folosit prestatori externi pentru achizitionarea serviciilor si partea de finantare intragrup.
Pe zona impozitului pe profit, ceea ce vedem in continuare este partea de deductibilitate a cheltuielilor cu serviciile, unde se cer documente extensive pe zona de baza de cost /alocare, reconciliere cu exista in contabilitate, ce scrie in facturi, contract. Dincolo de acest subiect clasic pe care il avem in orice inspectie, am observat o aplecare pe zona de facilitati fiscale aplicate de contribuabili, care vine si in contextul ca au fost acordate multe facilitati perioada pandemiei", este de parere Oana Taranu, Senior Manager.
"Ne asteptam ca viitorul sa se contureze tot in jurul acestor notiuni de substanta si de beneficiar efectiv, importante din perspectiva impozitului cu retinere la sursa cu atat mai mult cu cat anul trecut Romania a ratificat conventia multilaterala de implementare a masurilor BEPS.
Progresul tehnologic si utilizarea tehnologiei sunt pe agenda oricarui business, prin urmare si apetitul pentru facilitatile fiscale privind activitatile de cercetare-dezvoltare a crescut in randul companiilor si in linie cu aceasta si controalele care au avut loc pe aceasta zona, si care vor urma. Vestea buna este ca avem un cadru legal actualizat recent, avem o procedura mai clara pe zona aceasta, avem si un corp de experti care pot certifica proiectele. Prin urmare este necesar sa se asigure o documentare temeinica a proiectelor atat din punct de vedere tehnic, cat si a tuturor cheltuielilor ocazionate de acestea pentru a sustine intr-un eventual control deducerea aditionala aplicata", conchide Tiberiu Panfiloiu, Director.
Foto: pixabay.com