Consiliul fiscal crede ca deficitul bugetar nu va fi depasit in urma rectificarii bugetare
consiliul fiscalrectificare bugetaraexecutie bugetara
Consiliul fiscal apreciaza ca incadrarea in tinta de deficit bugetar pe anul in curs, in contextul mentinerii parametrilor actuali ai politicii fiscal-bugetare, se va realiza cu usurinta, iar balanta riscurilor este inclinata inspre un deficit bugetar mai redus decat cel tintit, in conditiile in care sub-executia cheltuielilor de investitii apare drept foarte probabila, date fiind experienta executiei din 2014 si realizarea programului semestrial.
In privinta veniturilor bugetare, Consiliul fiscal sustine ca estimarile sunt fundamentate din perspectiva performantei efective la zi, data de crestere economica peste cea prognozata initial si de imbunatatire a eficientei colectarii.
Insa, Consiliul si-a exprimat rezerve serioase fata de nivelul rectificarii ascendente a programului aferent veniturilor din contributii sociale, dar apreciaza ca riscul ridicat de materializare a unor venituri mai mici decat cele programate la nivelul acestei categorii de venituri este compensat de probabilitatea ridicata a unor venituri fiscale superioare celor estimate, data fiind prudenta extrapolarilor performantei obtinute in primul semestru al anului.
Consiliul este sceptic in ce priveste probabilitatea de materializare a estimarilor privind sumele din fonduri europene post-aderare revizuite ascendent cu circa doua miliarde de lei, avand in vedere performanta raportata la programul pe primul trimestru si ipoteza implicita a triplarii intrarilor in a doua jumatate a anului.
Cu toate acestea, nematerializarea acestor estimari nu ar trebui sa determine o crestere a deficitului bugetar, data fiind ajustarea automata a componentei de cheltuieli bugetare asociate.
In privinta cheltuielilor, potrivit Consiliului, realizarea acestora la nivelul programat apare drept extrem de putin probabila, avand in vedere subexecutia masiva a cheltuielilor de investitii din primul semestru al anului curent si accelerarile implicite ale fluxurilor de investitii publice necesare din perspectiva convergentei catre alocarea anuala (acestea ar trebui sa fie de patru ori mai mari, in a doua parte a anului comparativ cu primul semestru).
In acest context, operarea unei revizuiri ascendente de amploare a acestora din urma fata de programarea initiala (+2,9 miliarde de lei) cu prilejul primei rectificari bugetare (...) apare drept surprinzatoare.
Totodata, executia din anii precedenti releva o tendinta sistematica de nematerializare a alocarilor programate, in pofida unor proiectii ambitioase.
Consiliul atrage atentia asupra nivelului programat al cheltuielilor de personal, de 49,76 miliarde de lei, respectiv 7,1% din PIB, care depaseste plafonul corespunzator definit de Legea 182/2014, atat in ce priveste nivelul nominal, cat si ca procent in PIB, cu 1,39 miliarde de lei, respectiv cu 0,28% din PIB.
Potrivit Consiliului Fiscal, legislatia in vigoare interzice majorarea cheltuielilor de personal pe parcursul anului cu prilejul rectificarilor bugetare.
Legea 192/2014 definea plafonul aferent cheltuielilor de personal pentru anul 2015 la 48,37 miliarde de lei, respectiv 6,8% din PIB.
Consiliul fiscal precizeaza ca aceasta opinie nu a luat in calcul modificarile operate intre timp la proiectul de rectificare bugetara si notificate Consiliului fiscal in dimineata zilei de marti, 28 iulie.