Consiliul Concurentei va sta cu ochii pe preturile din peste 600 de magazine
consiliul concurenteimonitorizare preturireducere tva alimente
Consiliul Concurentei (CC) va monitoriza 600 de magazine, pentru a urmari evolutia preturilor la principalele categorii de produse alimentare, atat inainte de reducerea TVA la alimente, cat si dupa 1 iunie.
Categoriile monitorizate vor fi din sectorul carnii si al preparatelor din carne, legume, fructe, lapte si produse lactate, apa si bauturi racoritoare, oua, si produse de baza: ulei, faina, zahar, orez, paste fainoase, fasole uscata, malai, dulciuri.
CC are in vedere si monitorizarea unor categorii pentru care nu se schimba cota TVA, respectiv produse de panificatie, la care reducerea a fost aplicata in 2013, dar si pentru bere si vin.
De asemenea, pentru intensificarea concurentei, CC va implementa, in cursul acestui an, "Monitorul preturilor". Acesta este un proiect prin care CC spera sa se intensifice concurenta, reducand costurile de informare ale consumatorilor.
Proiectul se va materializa printr-un site care va afisa comparatii de preturi pe categorii si produse alimentare relevante.
Conform CC, consumatorii mai bine informati reprezinta o presiune importanta pentru retaileri.
Monitorizarea impactului reducerii TVA asupra preturilor practicate la consumatorul final va avea trei filtre de supraveghere a preturilor: solicitarile de informatii catre marii comercianti, colectarea de date la fata locului si informatiile publicate de Institutul National de Statistica privind evolutia Indicelui Preturilor de Consum - grupa de marfuri alimentare.
Datele culese vor fi analizate de inspectori ai CC, cu expertiza pe zona de retail, statistica si econometrie. Daca piata de retail este concurentiala, CC se astepta ca transferul reducerii TVA la alimente sa fie resimtit in evolutia preturilor ia raft.
Potrivit CC, chiar daca pot exista fenomene locale de crestere a preturilor, date de puterea de piata superioara a unor magazine si/sau a unor producatori, la nivelul pietei in ansamblu, astfel de fenomene nu pot fi decat temporare, in zonele cu o concurenta ridicata intre retaileri.