Consiliul Concurentei atrage atentia ca intarzierea licitatiilor scumpeste sarea pentru deszapezire
sare deszapeziresalromconsiliul concurenteianrmdeszapezire 2018
In urma unei anchete sectoriale pe piata sarii de deszapezire, Consiliul Concurentei a constatat ca organizarea cu intarziere a licitatiilor duce la cresterea pretului de achizitie a acestui tip de sare.
Autoritatea de concurenta considera ca organizarea de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a licitatiilor pentru achizitia sarii pentru deszapezire mai devreme in cursul anului si utilizarea eficienta a capacitatii proprii de stocare (aproximativ 150.000 de tone) ar permite participarea mai multor ofertanti, eventual externi, ceea ce ar creste concurenta si ar duce la un pret de achizitie mai mic.
Citeste si:
Consiliul Concurentei suspecteaza comportamente anticoncurentiale pe piata cimentului
In urma analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca achizitiile anuale de sare de deszapezire implica furnizarea unor cantitati importante in termene foarte scurte, ceea ce genereaza dificultati in asigurarea productiei si mai ales a organizarii serviciilor logistice necesare transportului si livrarii.
In aceste conditii, singurele raspunsuri la ofertele lansate de CNAIR au venit din partea Societatii Nationale a Sarii - Salrom (Salrom), in baza acestora incheindu-se contractele de furnizare a sarii pentru deszapezire.
Din analiza efectuata, a rezultat ca Salrom, singura companie care exploateaza si comercializeaza sare pentru deszapezire in Romania, practica, in general, preturi semnificativ mai reduse pe pietele externe (pe care se manifesta un grad ridicat de concurenta), decat cele practicate pe piata interna, pe care are pozitie de monopol de facto.
Potrivit Consiliului, monopolul de facto al Salrom pe piata sarii pentru deszapezire este sprijinit si de prevederile Legi minelor (nr. 85/2003), respectiv de posibilitatea de prelungire a licentei de exploatare, acordata initial pentru 20 de ani (fara concurs, in cazul Salrom), pentru perioade succesive a cate 5 ani, fara precizarea unei durate maxime totale de valabilitate.
Astfel, in scopul stimularii aparitiei concurentei pe piata, Consiliul Concurentei solicita Ministerului Economiei sa initieze modificarea legislatiei in domeniu fie prin specificarea unui numar maxim de prelungiri care pot fi acordate de catre autoritatile responsabile, fie prin majorarea termenului de valabilitate al licentei de exploatare, urmata de organizarea unei licitatii pentru exploatarea respectivului perimetru.
In plus, pentru a evita mentinerea situatiei de monopol in exploatarea sarii si dupa organizarea licitatiilor pentru perimetrele de exploatare, autoritatea de concurenta solicita Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale (ANRM) sa analizeze posibilitatea de a nu permite unui singur operator sa obtina licente de exploatare care sa acopere mai mult de 50% din capacitatea totala de productie a salinelor aflate in exploatare.
De asemenea, Consiliul considera ca acest sector ar putea deveni concurential si prin aparitia altor companii active in exploatarea si comercializarea sarii, cum ar fi cazul in situatia demararii exploatarii zacamantului de la Valea Florilor (judetul Cluj).
In acest sens, autoritatea de concurenta apreciaza ca durata de 9 ani care a trecut de la momentul semnarii contractului de concesiune pentru perimetrul Valea Florilor si pana in prezent, fara ca Hotararea de Guvern de aprobare a concesiunii sa fie initiata, este exagerat de lunga.
Consiliul subliniaza ca solicitarea de catre ANRM a documentatiei necesare pentru initierea Hotararii de Guvern s-a facut tarziu, la 8 ani de la semnarea contractului de concesiune.
Avand in vedere ca intarzierea aprobarii prin HG a licentei impiedica posibilitatea manifestarii concurentei pe piata, autoritatea de concurenta solicita ANRM sa urgenteze procedurile care sa conduca la aprobarea licentei de exploatare prin Hotarare de Guvern si la demararea activitatilor de exploatare in perimetrul Valea Florilor.
Consiliul a constatat ca o bariera la intrarea pe aceasta piata o constituie garantia financiara pe care trebuie sa o depuna titularul licentei de exploatare (conform instructiunilor tehnice emise de ANRM) si care pentru sume mai mici de 4 milioane de lei trebuie depusa exclusiv sub forma depozitului bancar.
Autoritatea de concurenta apreciaza ca aceasta obligatie este cu atat mai nociva cu cat poate inhiba accesul companiilor mici si mijlocii la activitati de exploatare miniera.
In acelasi timp, garantiile financiare de valori mai mari pot fi constituite prin forme alternative de garantare, cum ar fi politele de asigurare incheiate in favoarea titularului la un asigurator recunoscut.
Citeste si:
Consiliul Concurentei da unda verde preluarii unor active ale Oltchim de catre Chimcomplex
Sarea pentru deszapezire este o componenta foarte importanta a sectorului exploatarii si comercializarii sarii in Romania , reprezentand circa un sfert din productia interna.