Autoritatea de concurenta a constatat ca, in perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agentii de turism si-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informatii sensibile din punct de vedere concurential, cu scopul de a nu permite scaderea preturilor produselor/pachetelor turistice comercializate.
Astfel, agentiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, pretul de vanzare catre clienti pentru produsele turistice si/sau pachetele de servicii turistice comercializate (bilete de avion in zborurile tip charter - atat ca produs turistic individual, cat si ca o componenta dintrun pachet de servicii turistice).
De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promotionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuitati clientilor si si-au impartit numarul de locuri in avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel in mod artificial oferta in vederea cresterii pretului de vanzare.
Amenzile au fost aplicate astfel:
1. Aerotravel SRL - 400.754,46 lei (aproximativ 86.003 euro);
2. Air Fla SRL - 9.618,91 lei (aproximativ 2.064euro);
3. Corali Holidays SRL - 6.644,12 lei (aproximativ 1.426 euro);
4. Eximtur SRL - 685.116,14 lei (aproximativ 147.027 euro);
5. Fibula Air Travel SRL - 88.310,64 lei (aproximativ 18.952 euro);
6. Happy Tour SRL - 519.597,56 lei (aproximativ 111.506 euro);
7. Nova Travel SRL - 124.616,00 lei (aproximativ 26.743 euro);
8. Paralela 45 Turism SRL - 1.723.737,00 lei (aproximativ 369.917 euro);
9. Prestige Tours International SRL - 2.139.282,82 lei (aproximativ 459.093 euro);
10. Prompt Service Travel Company SRL - 186.084,73 lei (aproximativ 39.934 euro);
11. Rezeda World Travel SRL - 28.780,08 lei (aproximativ 6.176 euro);
12. Tez Tour SRL - 55.930,00 lei (aproximativ 12.003 euro);
13. Touring Europabus Romania SRL - 5.397.762,87 lei (aproximativ 1.158.368 euro).
Christian'76 Tour SRL a aplicat la programul de clementa, oferind dovezi privind existenta faptelor anticoncurentiale, si a primit imunitate la amenda.
Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurentiala si au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de baza al amenzii.
Potrivit Consiliului, investigatia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurential al Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane Tarom SA, respectiv facilitarea savarsirii faptei anticoncurentiale.
In cadrul aceleiasi investigatii, Consiliul Concurentei a sanctionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, in perioada septembrie 2012 - aprilie 2016, a interzis membrilor sai care operau ca revanzatori pentru produse turistice si/sau pachete de servicii turistice, sa acorde clientilor reduceri sub forma cedarilor unei parti din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice. ANAT si-a recunoscut fapta anticoncurentiala si a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.
Totodata, Consiliul Concurentei a impus ANAT obligatia de a organiza si derula actiuni de instruire pentru agentiile membre si angajatii acestora, pentru a cunoaste reglementarile din domeniul concurentei si, astfel, sa poata identifica posibile practici anticoncurentiale.
Aceasta este prima investigatie declansata de Consiliul Concurentei in urma unor informatii primite printr-o sesizare anonima inregistrata pe Platforma avertizorilor de concurenta.
In acelasi timp, Autoritatea de Concurenta a solicitat imbunatatirea cadrului de reglementare prin corecta si completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel incat sa fie protejati atat turistii, cat si operatorii din domeniu.
Consiliul Concurentei considera ca este foarte important sa fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despagubire/de garantii, agentiile de turism trebuie sa participe proportional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client.
Garantiile agentiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de calatorie, ci pot functiona distinct sau asociat cu scrisori de garantie bancara, polite de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.