Concurenta recomanda mentinerea obligatiei de tranzactionare a gazelor naturale pe pietele centralizate

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Concurenta recomanda mentinerea obligatiei de tranzactionare a gazelor naturale pe pietele centralizate
Concurenta recomanda mentinerea obligatiei de tranzactionare a gazelor naturale pe pietele centralizate
de Alexandra Stanescu la 19 Apr. 2018
Urmareste-ne pe Google News
tranzactionare gaze naturalereglementari gazerecomandari concurenta

Obligatia de tranzactionare pe pietele centralizate trebuie mentinuta cel putin pe termen scurt si mediu, este una dintre recomandarile Consiliului Concurentei.

Recomandarea a fost facuta in urma anchetei sectoriale privind domeniul gazelor naturale din Romania. Mentinerea obligatiei este necesara pentru cresterea gradului de transparenta pe piata si pentru crearea unor referinte de pret care sa reflecte corect raportul dintre cerere si oferta.

In acest context, Consiliul Concurentei sustine si necesitatea dezvoltarii mecanismelor de tranzactionare, ceea ce va conduce la cresterea lichiditatii pe platformele centralizate prin cresterea numarului de participanti si a tranzactiilor, dar si a volumelor tranzactionate. 


Citeste si: Consiliul Concurentei, cu ochii pe inghetata
 
In conditiile posibilelor modificari ale cadrului legal cu privire la obligatiile de tranzactionare instituite la nivelul producatorilor si furnizorilor, Autoritatea de Concurenta recomanda realizarea unei evaluari privind impactul acestora asupra nivelului investitiilor in sector.
 
In acelasi timp, Consiliul Concurentei considera necesara realizarea unei analize de oportunitate privind stabilirea unui anumit prag de la care micii furnizori de gaze ar putea fi exceptati de la obligatia tranzactionarii, similar micilor producatorilor activi pe piata de energie electrica, in scopul construirii unor piete pe care sa activeze un numar cat mai mare de operatori. 
 
In urma analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca concurenta pe piata gazelor naturale din Romania a fost limitata, in ultimii ani, de reglementarile din sector. 
 
Astfel, in perioada 2012-2016, in sectorul gazelor naturale nu a existat nici un segment de piata cu o concurenta reala.
 
Existenta regimului de functionare reglementat corborata cu existenta unor restrictii tehnice de operare a infrastructurilor au condus la obligatii, cum sunt stocul minim obligatoriu (obligatia furnizorilor de gaze, care au consumatori finali in portofoliu, de a constitui un stoc de gaze in depozite, in baza unei metologii ANRE), obligatia de banda (obligatia producatorilor de a pune cu prioritate la dispozitia furnizorilor cantitatile de gaze necesare acoperirii consumului pe piata reglementata, furnizorii avand obligatia de a respecta destinatia acestora) cu impact asupra pietei concurentiale. 
 
Diferenta mare dintre preturile celor doua surse de aprovizionare, productie interna si import, au impus introducerea unor mecanisme care sa echilibreze costurile pentru toti consumatorii, cum este cosul de gaze (structura amestecului de gaze naturale constituit din cantitatile de gaze naturale din productia interna si cele din import, stabilita de ANRE), ceea ce a avut de asemenea o influenta importanta asupra concurentei.
 
Mai exact, chiar si pe pietele unde furnizarea a fost asigurata in regim concurential, au existat restrictii de comercializare rezultate din reglementarile aferente procesului de liberalizare.
 
Analiza a evidentiat faptul ca pe piata furnizarii angro in regim concurential, caracterizata de un grad de concentrare ridicat, principala modalitate de comercializare a fost contractarea bilaterala. Acest lucru a determinat un nivel redus de transparenta si, consecinta directa a fost lipsa oricaror referinte de pret.
 
Daca in perioada 2012 – 2013, piata a functionat exclusiv pe baza de tranzactii bilaterale, incepand cu anul 2014, debuteaza procesul de transparentizare a pietei odata cu introducerea obligatiilor de tranzactionare pe pietele centralizate. Desi principala modalitate de contractare pe piata concurentiala a ramas cea bilaterala, volumele de gaze naturale tranzactionate pe platformele centralizate au crescut semnificativ incepand cu anul 2016 cand au reprezentat aproximativ 12,7% din consumul la nivel national. 


Citeste si: Amenzi de 1,2 milioane de lei pentru 5 centre medicale si doua banci de celule stem

In cadrul procesului de liberalizare, pretul gazelor naturale din productia interna s-a situat pe un trend ascendent pana in anul 2015. In premiera, in 2016, importurile au exercitat o presiune concurentiala asupra productiei interne, cand in contextul international de scadere a preturilor gazelor naturale, importurile au fost realizate la un pret mediu mai mic fata de cel al gazelor din productia interna. 
 
Pe piata furnizarii angro in regim concurential principalii participanti sunt cei doi mari producatori, ce cumuleaza intre 54% si 64% din vanzari. 
 
Totodata, se constata existenta unui numar redus de furnizori (numarul celor activi a variat intre 3 si 5), care deruleaza activitati specifice tradingului (vanzare/cumparare de gaze naturale pe piata angro), ceea ce indica faptul ca piata are un grad incipient de dezvoltare.
 
In ceea ce priveste piata furnizarii cu amanuntul de gaze naturale in regim concurential, aceasta este puternic concentrata, in perioada analizata, fiind dominata de patru operatori care au cumulat circa 90% din vanzarile totale pe aceasta piata.
 
Existenta regimului de furnizare reglementata a permis mentinerea pe piata a unor furnizori care aveau si activitate de distributie, cu toate ca acestia se confruntau cu dificultati financiare impuse de specificul activitatii de furnizare. 
 
Consiliul apreciaza ca pe masura ce se va liberaliza piata pentru consumatorii casnici, va avea loc si o reasezare pe piata furnizarii cu amanuntul in regim concurential, in sensul scaderii numarului de participanti pe piata.
 
Desi odata cu liberalizarea pietei, de la 1 ianuarie 2015, consumatorii non-casnici puteau sa isi aleaga furnizorul, majoritatea acestora au ramas captivi furnizorilor cu care aveau anterior contracte reglementate. 
 
In acest context, cresterea gradului de informare a clientilor in ceea ce priveste posibilitatea schimbarii furnizorului de gaze naturale este esentiala pentru amplificarea presiunii concurentiale la nivelul ofertei.
 
De asemenea, Consiliul considera ca este necesara monitorizarea conditiilor de comecializare pe piata concurentiala angro cel putin pana la momentul liberalizarii integrale a pietei, respectiv anul 2021.
 
In acelasi timp, avand in vedere ca obligatia de stoc minim a avut impact asupra pietei concurentiale, autoritatea de concurenta considera ca se impune o modificare a acesteia, astfel incat sa fie stabilita la un nivel care sa asigure eliminarea restrictiilor tehnice si de siguranta in functionarea sistemului. 
 
Acest nivel ar trebui sa fie determinat in urma unei analize tehnice de specialitate privind functionarea infrastructurilor sistemului la parametri optimi. In contextul prevederilor europene referitoare la independenta operatorilor de inmagazinare, Autoritatea de Concurenta recomanda finalizarea procesului de separare juridica si comerciala a activitatii de inmagazinare din structura producatorului Romgaz si asigurarea functionarii a noului operator de inmagazinare rezultat, in deplina corelare cu criteriile minime de independenta prevazute de Directiva 2009/73/CE.
 
Totodata, Consiliul considera ca, intr-o etapa ulterioara procesului de separare, se poate analiza oportunitatea trecerii activitatii de inmagazinare de la un sistem de functionare integral reglementat la un sistem cu componenta concurentiala. In aceasta perspectiva, pentru asigurarea beneficiilor de natura concurentiala, trebuie evaluata oportunitatea cresterii numarului de operatori prezenti in acest segment de activitate.
 
O problema majora a pietei gazelor naturale din Romania, rezultata din analiza Autoritatii de Concurenta este si cea privind lipsa de predictibilitate si accentuarea, pe parcursul perioadei 2012-2016, a volatilitatii cadrului legislativ. Acest lucru a  determinat o adaptare conjuncturala a furnizorilor la reglementari, cu consecinte in alocarea de resurse suplimentare. In acest context, definirea cadrului legal prin adoptarea OUG 64/2016, inclusiv cu modificarile si ajustarile care se impun la nivelul legislatiei primare, trebuie sa reprezinte o prioritate.

Citeste si: Statul are de unde cere dividende mai mari
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Cum sa alegi boxpaletii industriali ideali pentru afacerea ta
Business

Cum sa alegi boxpaletii industriali ideali pentru afacerea ta

today19 Nov. 2024
Cum sa lansezi un magazin online de succes in 2025: Ghid pas cu pas
Business

Cum sa lansezi un magazin online de succes in 2025: Ghid pas cu pas

today19 Nov. 2024
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Financiar-Bancar

Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie

today19 Nov. 2024
Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?
Life Style

Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?

today19 Nov. 2024
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Financiar-Bancar

Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019

today19 Nov. 2024
Greseli comune in scrierea unui anunt de angajare – Cum sa atragi cei mai buni candidati
Companii

Greseli comune in scrierea unui anunt de angajare – Cum sa atragi cei mai buni candidati

today19 Nov. 2024
Top 7 joburi bine platite in care poti lucra de acasa in 2025
Companii

Top 7 joburi bine platite in care poti lucra de acasa in 2025

today19 Nov. 2024
5 greseli mici care iti pot distruge relatia cu seful
Economie

5 greseli mici care iti pot distruge relatia cu seful

today19 Nov. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016
Audit gratuit - Gazduire web 12 luni cadou - Fokus Digital Services

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Financiar-Bancar

Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie

today19 Nov. 2024
Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?
Life Style

Cat de mult dureaza vindecarea dupa un implant dentar?

today19 Nov. 2024
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Financiar-Bancar

Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019

today19 Nov. 2024
Greseli comune in scrierea unui anunt de angajare – Cum sa atragi cei mai buni candidati
Companii

Greseli comune in scrierea unui anunt de angajare – Cum sa atragi cei mai buni candidati

today19 Nov. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x