Concurenta recomanda mentinerea obligatiei de tranzactionare a gazelor naturale pe pietele centralizate
tranzactionare gaze naturalereglementari gazerecomandari concurenta
Obligatia de tranzactionare pe pietele centralizate trebuie mentinuta cel putin pe termen scurt si mediu, este una dintre recomandarile Consiliului Concurentei.
Recomandarea a fost facuta in urma anchetei sectoriale privind domeniul gazelor naturale din Romania. Mentinerea obligatiei este necesara pentru cresterea gradului de transparenta pe piata si pentru crearea unor referinte de pret care sa reflecte corect raportul dintre cerere si oferta.
In acest context, Consiliul Concurentei sustine si necesitatea dezvoltarii mecanismelor de tranzactionare, ceea ce va conduce la cresterea lichiditatii pe platformele centralizate prin cresterea numarului de participanti si a tranzactiilor, dar si a volumelor tranzactionate.
In conditiile posibilelor modificari ale cadrului legal cu privire la obligatiile de tranzactionare instituite la nivelul producatorilor si furnizorilor, Autoritatea de Concurenta recomanda realizarea unei evaluari privind impactul acestora asupra nivelului investitiilor in sector.
In acelasi timp, Consiliul Concurentei considera necesara realizarea unei analize de oportunitate privind stabilirea unui anumit prag de la care micii furnizori de gaze ar putea fi exceptati de la obligatia tranzactionarii, similar micilor producatorilor activi pe piata de energie electrica, in scopul construirii unor piete pe care sa activeze un numar cat mai mare de operatori.
In urma analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca concurenta pe piata gazelor naturale din Romania a fost limitata, in ultimii ani, de reglementarile din sector.
Astfel, in perioada 2012-2016, in sectorul gazelor naturale nu a existat nici un segment de piata cu o concurenta reala.
Existenta regimului de functionare reglementat corborata cu existenta unor restrictii tehnice de operare a infrastructurilor au condus la obligatii, cum sunt stocul minim obligatoriu (obligatia furnizorilor de gaze, care au consumatori finali in portofoliu, de a constitui un stoc de gaze in depozite, in baza unei metologii ANRE), obligatia de banda (obligatia producatorilor de a pune cu prioritate la dispozitia furnizorilor cantitatile de gaze necesare acoperirii consumului pe piata reglementata, furnizorii avand obligatia de a respecta destinatia acestora) cu impact asupra pietei concurentiale.
Diferenta mare dintre preturile celor doua surse de aprovizionare, productie interna si import, au impus introducerea unor mecanisme care sa echilibreze costurile pentru toti consumatorii, cum este cosul de gaze (structura amestecului de gaze naturale constituit din cantitatile de gaze naturale din productia interna si cele din import, stabilita de ANRE), ceea ce a avut de asemenea o influenta importanta asupra concurentei.
Mai exact, chiar si pe pietele unde furnizarea a fost asigurata in regim concurential, au existat restrictii de comercializare rezultate din reglementarile aferente procesului de liberalizare.
Analiza a evidentiat faptul ca pe piata furnizarii angro in regim concurential, caracterizata de un grad de concentrare ridicat, principala modalitate de comercializare a fost contractarea bilaterala. Acest lucru a determinat un nivel redus de transparenta si, consecinta directa a fost lipsa oricaror referinte de pret.
Daca in perioada 2012 – 2013, piata a functionat exclusiv pe baza de tranzactii bilaterale, incepand cu anul 2014, debuteaza procesul de transparentizare a pietei odata cu introducerea obligatiilor de tranzactionare pe pietele centralizate. Desi principala modalitate de contractare pe piata concurentiala a ramas cea bilaterala, volumele de gaze naturale tranzactionate pe platformele centralizate au crescut semnificativ incepand cu anul 2016 cand au reprezentat aproximativ 12,7% din consumul la nivel national.
In cadrul procesului de liberalizare, pretul gazelor naturale din productia interna s-a situat pe un trend ascendent pana in anul 2015. In premiera, in 2016, importurile au exercitat o presiune concurentiala asupra productiei interne, cand in contextul international de scadere a preturilor gazelor naturale, importurile au fost realizate la un pret mediu mai mic fata de cel al gazelor din productia interna.
Pe piata furnizarii angro in regim concurential principalii participanti sunt cei doi mari producatori, ce cumuleaza intre 54% si 64% din vanzari.
Totodata, se constata existenta unui numar redus de furnizori (numarul celor activi a variat intre 3 si 5), care deruleaza activitati specifice tradingului (vanzare/cumparare de gaze naturale pe piata angro), ceea ce indica faptul ca piata are un grad incipient de dezvoltare.
In ceea ce priveste piata furnizarii cu amanuntul de gaze naturale in regim concurential, aceasta este puternic concentrata, in perioada analizata, fiind dominata de patru operatori care au cumulat circa 90% din vanzarile totale pe aceasta piata.
Existenta regimului de furnizare reglementata a permis mentinerea pe piata a unor furnizori care aveau si activitate de distributie, cu toate ca acestia se confruntau cu dificultati financiare impuse de specificul activitatii de furnizare.
Consiliul apreciaza ca pe masura ce se va liberaliza piata pentru consumatorii casnici, va avea loc si o reasezare pe piata furnizarii cu amanuntul in regim concurential, in sensul scaderii numarului de participanti pe piata.
Desi odata cu liberalizarea pietei, de la 1 ianuarie 2015, consumatorii non-casnici puteau sa isi aleaga furnizorul, majoritatea acestora au ramas captivi furnizorilor cu care aveau anterior contracte reglementate.
In acest context, cresterea gradului de informare a clientilor in ceea ce priveste posibilitatea schimbarii furnizorului de gaze naturale este esentiala pentru amplificarea presiunii concurentiale la nivelul ofertei.
De asemenea, Consiliul considera ca este necesara monitorizarea conditiilor de comecializare pe piata concurentiala angro cel putin pana la momentul liberalizarii integrale a pietei, respectiv anul 2021.
In acelasi timp, avand in vedere ca obligatia de stoc minim a avut impact asupra pietei concurentiale, autoritatea de concurenta considera ca se impune o modificare a acesteia, astfel incat sa fie stabilita la un nivel care sa asigure eliminarea restrictiilor tehnice si de siguranta in functionarea sistemului.
Acest nivel ar trebui sa fie determinat in urma unei analize tehnice de specialitate privind functionarea infrastructurilor sistemului la parametri optimi. In contextul prevederilor europene referitoare la independenta operatorilor de inmagazinare, Autoritatea de Concurenta recomanda finalizarea procesului de separare juridica si comerciala a activitatii de inmagazinare din structura producatorului Romgaz si asigurarea functionarii a noului operator de inmagazinare rezultat, in deplina corelare cu criteriile minime de independenta prevazute de Directiva 2009/73/CE.
Totodata, Consiliul considera ca, intr-o etapa ulterioara procesului de separare, se poate analiza oportunitatea trecerii activitatii de inmagazinare de la un sistem de functionare integral reglementat la un sistem cu componenta concurentiala. In aceasta perspectiva, pentru asigurarea beneficiilor de natura concurentiala, trebuie evaluata oportunitatea cresterii numarului de operatori prezenti in acest segment de activitate.
O problema majora a pietei gazelor naturale din Romania, rezultata din analiza Autoritatii de Concurenta este si cea privind lipsa de predictibilitate si accentuarea, pe parcursul perioadei 2012-2016, a volatilitatii cadrului legislativ. Acest lucru a determinat o adaptare conjuncturala a furnizorilor la reglementari, cu consecinte in alocarea de resurse suplimentare. In acest context, definirea cadrului legal prin adoptarea OUG 64/2016, inclusiv cu modificarile si ajustarile care se impun la nivelul legislatiei primare, trebuie sa reprezinte o prioritate.
Citeste si:
Statul are de unde cere dividende mai mari