Companiile aeriene si cele auto considera ca planul climatic propus de Comisa Europeana nu are solutii rationale
plan mediu cefit for 55economie mediu
Comisia Europeana a prezentat un nou plan de combatere a schimbarilor climatice, stabilind reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de sera cu 55% pana in 2030 fata de nivelurile din 1990 si obtinerea neutralitatii climatice in anul 2050.
Printre masurile propuse sunt cresterea costurilor pentru emisiile de CO2 generate de incalzire, transporturi si industrie; taxarea combustibililor pentru transporturile aeriene si navale; interzicerea, din 2035, a comercializarii autoturismelor noi
diesel si pe benzina; utilizarea sporita a surselor regenerabile de energie, concomitent cu reducerea consumului; alinierea politicilor fiscale la obiectivele Pactului verde european; campanii de impadurire.
Asa cum era de astepat, cei vizati au reactionat. Astfel, Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) considera ca interzicerea unei tehnologii, adica a masinilor cu motoare (tot mai eficiente) care ard combustibili fosili, nu este o solutie rationala in acest stadiu'', iar Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA) a transmis ca noile taxe sunt contraproductive in raport cu obiectivul aviatiei sustenabile.
Reprezentantii ACEA au explicat ca toate optiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele si vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie sa joace un rol catre neutralitatea climatica. Presedintele ACEA, Oliver Zipse, a indemnat institutiile UE sa se concentreze mai degraba pe inovatie decat pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii.
La randul sau, Willie Walsh, directorul general al IATA a declarat ca domeniul aviatiei se angajeaza sa conceapa planuri de decarbonizare, insa nu are nevoie de masuri punitive, cum ar fi impozitele, pentru a fi motivat sa se schimbe.
Walsh a atras atentia ca noile taxe vor lipsi sectorul aerian de bani care ar putea fi folositi pentru reducerea emisiilor prin innoirea flotelor si adoptarea de tehnologii curate.
Totodata, Thomas Reynaert, director executiv al Asociatiei Europene a Companiilor Aeriene, a spus ca, dincolo de transformarile pe care le va suferi domeniul sau de activitat, transportul aerian trebuie mentinut la preturi accesibile tuturor cetatenilor.
De asemenea, Peter Gattaz, presedintele Confederatiei Afacerilor Europene, a declarat ca trebuie gasit echilibrul intre ambitia climatica si provocarile economice si tehnologice.
Citeste si:
Codrule, codrutule, sa nu te mai devoram, dragutule
Gattaz a mai spus ca, in ultimii 15 ani, industria europeana si-a redus emisiile cu aproape 35% si a pledat ca decidentii UE sa ofere un cadru de afaceri previzibil, care sa permita industriei europene sa faca investitiile necesare pentru decarbonizare.