Companiile aeriene europene zboara la plafoane joase de profit
companii aeriene europeneprofitcoface
La momentul in care pare vital sa capteze potentialul de crestere din Asia, companiile aeriene europene stagneaza din cauza concurentei agresive din partea operatorilor low cost si a companiilor aeriene din Golf, se arata intr-un nou studiu realizat de Coface.
Conform acestuia, in prezent, companiile aeriene europene sunt printre cele mai putin profitabile din lume.
In timp ce piata interna americana a fost deschisa pentru concurenta in 1978, Uniunea Europeana a liberalizat piata interna abia in 1997.
De atunci, toate companiile aeriene europene au posibilitatea de a crea trasee in regiune, fara restrictii de trafic si pot stabili liber preturile.
Crearea unei piete unice a favorizat intrarea unor noi jucatori, in special companii aeriene low-cost, provocand o scadere substantiala a preturilor pentru zborurile interne.
Astfel, numarul de rute de zbor operate de mai mult de doi concurenti a crescut de patru ori, intre 1992 si 2012.
In acelasi timp, concurenta a crescut si mai mult, chiar mai rapid pe rutele cu distante lungi, companiile aeriene din Golf inregistrand performante excelente. Acest lucru se datoreaza in special strategiei agresive a autoritatilor publice din regiune, al caror obiectiv este de a stimula zona.
Interesul companiilor aeriene din Golf fata de companiile aeriene europene s-a accelerat recent, din cauza incapacitatii de a obtine noi drepturi de trafic.
Cu o penetrare a pietei de 51.000 de locuri pentru fiecare milion de locuitori, piata europeana pare relativ bine dezvoltata. Elasticitatea dintre cresterea gradului de imbogatire si traficul aerian pare sa fie mult mai mare in tarile in curs de dezvoltare.
La o crestere de 10% a PIB, cererea de transport aerian, in aceste tari, a crescut cu 20%, fata de 15%, pentru tarile dezvoltate. Cel mai mare potential de crestere se afla in Asia.
In China, intre 1992 si 2012, numarul de zboruri saptamanale a crescut de la 2.184 la 52.6512.
Companiile aeriene europene au devenit cele mai putin profitabile din lume, asa cum se arata in declaratiile de profit ale companiilor Air France si Lufthansa din 2014.
Mai mult decat atat, Uniunea Europeana sufera din cauza sub-capacitatilor aeroportuare.
"Confruntate cu aceasta presiune concurentiala in crestere, doua scenarii sunt posibile pentru companiile europene: sa investeasca masiv pentru a beneficia de cererea in crestere sau sa fuzioneze pentru a supravietui.
Aceasta a doua ipoteza pare sa fie cea mai probabila, daca avem in vedere modificarile observate pe piata interna americana, care a experimentat foarte multe fuziuni", potrivit lui Guillaume Baque, economist in cadrul Coface.
In Europa un prim val de fuziuni a avut loc (Air France/ KLM, Lufthansa/ Swiss Air Lines, British Airways/ Iberia, etc.), dar asteptarile privind profitabilitatea raman inca foarte scazute.