Comertul electronic duce piata de electro-IT&C din Romania la un maxim istoric
magazine onlineemagaltexmagazine electronicepiata electro-it
Piata romaneasca de electro-IT&C este pe un trend ascendent, datorat in mare parte e-commerce-ului, potrivit unei analize KeysFin. Cifra de afaceri a comerciantilor locali din domeniu s-a majorat cu 8%, in 2018, fata de 2017, si cu 37,6% fata de 2014.
Pentru anul in curs, specialistii KeysFin estimeaza un avans de 7,5%, astfel ca piata va depasi 36 miliarde de lei, un maxim istoric.
Principalii jucatori din piata in functie de cifra de afaceri realizata in 2018 sunt: Samsung Electronics Romania (4,6 miliarde de lei; 13,5% din total), Dante International (eMAG; 4,2 miliarde de lei; 12,5%) si Altex Romania (3,6 miliarde de lei; 10,5%).
Cel mai mare avans, fata de anul precedent, in randul retailerilor, l-a avut eMAG, a carui cifra de afaceri a crescut cu aproximativ 28% raportat la 2017, aceasta crestere reprezentand un semnal clar al potentialului cumparaturilor online din Romania.
"In ultimii trei ani, romanii au inceput sa faca din ce in ce mai multe cumparaturi online, iar produsele electro-IT&C sunt printre cele mai vizate de catre acestia, fapt care se reflecta si in cifra de afaceri a comerciantilor din domeniu. Potentialul acestui segment de piata nu a fost inca atins asa ca suntem siguri ca vom vedea cresteri si in 2019, in randul jucatorilor din piata de electro-IT&C care sunt prezenti in mediul online, mai ales ca promotii precum cele de Black Friday starnesc interesul a milioane de romani", a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.
Industria comerciantilor de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii, in 2018, dintre care 10 companii mari, 56 medii, 397 mici si 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generata de companiile mari, acestea concentrand aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comerciantii locali anul trecut.
Bucurestiul face jocurile pe piata electro-it
Companiile inregistrate in Bucuresti au generat o cifra de afaceri de 22,9 miliarde de lei, adica 67,3% din total in 2018. Urmeaza cele din judetele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timis (1,8%) si Suceava cu 1% din total. Primele 5 unitati teritoriale au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comerciantilor electro-IT&C in 2018.
Capitala conduce si dupa numarul de companii, urmata de judetele Cluj, Timis, Bihor si Dolj. Astfel, in primele 5 unitati teritoriale, au fost inregistrati aproape o jumatate dintre comerciantii locali de produse electro-IT&C.
In topul jucatorilor din retail-ul electro-IT&C locali, pe primul loc s-a situat eMAG, Dante International SA (4,2 miliarde de lei), urmat de Altex Romania SRL (3,6 miliarde de lei) si Flanco Retail SA (1,1 miliarde de lei).
Cand vine vorba de wholesale, locul 1 este ocupat de Samsung Romania SRL, cu o cifra de afaceri de 4,6 miliarde de lei, compania coreeana fiind urmata de Huawei Technologies SRL (1,9 miliarde de lei) si Network One Distribution SRL (1,3 miliarde de lei).
Lipsa de personal se simte si pe piata electro-it
Numarul mediu de angajati din industria comerciantilor de produse electro-IT&C a scazut cu 4,6%, fata de 2017, si cu 5,5%, fata de 2014, la 30.600 de angajati, anul trecut. Pe tip de companii, cele mai mari au concentrat o treime din forta de munca, urmate de companiile mici cu 25% din total.
Pe de alta parte, costul mediu per angajat a crescut cu 18%, in 2018, ajungand la 70.000 de lei, in timp ce productivitatea a crescut cu numai 13% fata de anul anterior, ajungand la 1,1 milioane de lei per angajat.
"Consideram ca avansul costului mediu per angajat peste cel al productivitatii reprezinta un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivitatii economiei locale. Acesta este vizibil si in industria comerciantilor de produse electro-IT&C unde avem o majorare cu 56% a costului mediu per angajat fata de o un avans de 46% al productivitatii in perioada 2014-2018", a precizat Roxana Popescu.
Altex Romania SRL a fost cel mai mare angajator din 2018, cu 10% din totalul fortei de munca. Cei mai mari 5 jucatori au avut peste 9.000 de angajati, in 2018, adica aproape 30% din total. La polul opus, peste 2.100 de companii (41% din total) nu aveau niciun angajat in 2018.
Profit in scadere pentru comerciantii din electro-it
Profitul net al comerciantilor electro-IT&C a scazut cu 7,4% fata de 2017, dar a ramas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei, in 2018. Pentru 2019, este estimata depasirea pragului de 1,3 miliarde de lei. In ciuda unei consolidari in 2018, ambele marje de profitabilitate (neta si operationala) s-au imbunatatit, in ultimii 5 ani pentru comerciantii electro-IT&C.
Samsung Electronics Romania a fost lider si din perspectiva profitabilitatii, cu un profit net de 89,7 milioane de lei, in 2018, reprezentand 7,8% din profitul total al acestui sector de anul trecut.
Romanii au cheltuit 250 de milioane de euro de Black Friday
In 2018, potrivit datelor comunicate in piata de principalele magazine online, promotiile de Black Friday i-au determinat pe romani sa cheltuiasca pentru cumparaturile online peste 250 de milioane de euro, iar estimarile specialistilor arata ca promotiile din noiembrie 2019 ii vor convinge pe romani sa isi aloce veniturile intr-o proportie la fel de mare sau chiar mai mare.
Pana la Black Friday insa, de la inceputul anului, s-au vandut cel mai bine electrocasnicele mari si mici, precum si televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piata.
Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a masinii de spalat a impulsionat vanzarile acestor categorii de produse, iar, in segmentul IT, categoriile de produse cu cele mai mari cresteri au fost reprezentate de phablet-uri si de accesorii inteligente.
Foto: pexels.com