Codul de procedura fiscala, modificat prin OUG: se schimba procedurile ANAF, ce trebuie sa stii, in caz de controale si inspectii
angajatii fisculuianaffiscanaf 2023codul de procedura fiscala 2023
In sedinta de miercuri a Guvernului, coalitia a adoptat o OUG care modifica prevederile Codului de procedura fiscala. Contribuabilii trebuie sa stie, astfel, ca procedurile ANAF se schimba considerabil.
Pentru a detalia toate noutatile cuprinse in OUG, precizam ca, in vederea implementarii jalonului "Intrarea in vigoare a cadrului legal incident domeniului de activitate al structurilor de control fiscal" din Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei (PNRR), asumat de
ANAF, cu termen de implementare trimestrul IV al anului 2022, prin acest act normativ se stabilesc urmatoarele masuri:
-
transmiterea de catre organul de inspectie fiscala a notificarilor de conformare catre contribuabilii/platitorii prezumtivi a fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale, in scopul reanalizarii situatiei fiscale personale si, eventual, de a declara si a corecta declaratiile fiscale, ca o metoda alternativa de management a riscului. Aceasta masura are in vedere incurajarea conformarii voluntare la declararea veniturilor de catre contribuabili, pe de o parte, iar pe de alta parte este o aliniere a legislatiei fiscale la bunele practice existente la nivel international;
-
transmiterea de catre organul competent cu efectuarea verificarii situatiei fiscale personale, a unor notificari de conformare voluntara persoanelor fizice identificate cu risc fiscal, similar cu notificarea de conformare in procedura de inspectie fiscala;
-
instituirea unui alt mecanism de conformare voluntara a contribuabililor/platitorilor, prin comunicarea de catre organul fiscal, la cererea contribuabilului/platitorului, a clasei/subclasei de risc in care a fost incadrat contribuabilul/platitorul respectiv (Aceasta masura se va aplica din 1 ianuarie 2026);
-
in cazul verificarii situatiei fiscale personale a unei persoane fizice, analiza de risc urmeaza sa fie facuta de catre structura de la nivelul aparatului central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
-
stabilirea elementelor definitorii ale controalelor specifice activitatii de control antifrauda efectuate de organele de control antifrauda fiscala, astfel incat sa nu existe confuzii intre diferitele tipuri de controale si sa existe o terminologie unitara la nivelul legislatiei conexe;
-
centralizarea, la nivel national a activitatii de analiza de risc, precum si a activitatii de inspectie fiscala, organele de inspectie fiscala urmand sa aiba competenta de efectuare a inspectiei fiscale pe intreg teritoriul tarii, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal din cadrul ANAF.
-
introducerea posibilitatii contribuabilului/platitorului de a solicita emiterea deciziei de impunere provizorie dupa implinirea a jumatate din durata legala de efectuare a inspectiei fiscale (de ex. dupa 90 de zile in cazul marilor contribuabili ori 45 de zile in cazul contribuabililor mijlocii) in situatia in care acesta nu a fost informat de catre organul de inspectie fiscala cu privire la finalizarea unei perioade fiscale si a unui tip de obligatie fiscala.
-
mentionarea expresa a posibilitatii organelor de control antifrauda de a efectua verificarea documentara pe intreg teritoriul tarii, pentru simetrie cu competenta de efectuare a inspectiei fiscale pe intreg teritoriul tarii;
-
clarificarea modalitatii de desfasurare a verificarii documentare, prin introducerea unor reguli care sa prevada perioadele ce pot fi supuse verificarii documentare in functie de riscul fiscal identificat, modalitatea de comunicare in cadrul procedurii care se va realiza de regula, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dar si obligatiile fiscale ce pot face obiectul acestei proceduri.
Foto: Facebook/ANAF