Coca-Cola nu a pierdut nimic, dimpotriva
ronaldo coca colamarci coca colamarci apa mineralaape minerale
Jocurile Olimpice de vara sau de iarna, turneele finale ale campionatelor mondiale sau europene de fotbal, Liga Campionilor, Turul Frantei sunt tot atatea festivaluri de publicitate, fiecare cu sponsorii lui, cu ale sale caravane de firme si de branduri care vor sa vanda si sa cucereasca tot mai mari cote de piata.
Daca, la Jocurile Olimpice, nu este permisa afisarea numelui partenerilor si sponsorilor pe panouri publicitare in timpul desfasurarii competitiilor, banii se aduna din vanzarea produselor care poarta sigla celor cinci cercuri, mascotele si locul de desfasurare al editiei curente.
La fotbal, drepturile de televizare costa enorm, iar numele sponsorilor stau linistite pe panourile publicitare de la marginea terenului. In afara de asta, au drept de a le fi afisate numele, siglele la fiecare eveniment legat de campionatul pe care-l sustin financiar.
EURO 2020 nu face exceptie.
Aproape omniprezenta in poza cu sportul-rege, Coca-Cola nu putea lipsi de la EURO 2020. La aceasta editie a Campionatului European, sticlele prezente pe masa conferintelor de presa au facut valva, dupa ce, in timpul unei astfel de conferinte, Cristiano Ronaldo a indepartat doua sticle de Coca-Cola din fata sa, a pus mana pe o sticla cu apa si a spus spre camere... "Agua!"
Cum a sarit fotbalistul sa ia sticlele cu bautura carbogazoasa de pe masa, asa a sarit si presa sa spuna ca, in urma gestului sau, Coca-Cola a pierdut 4 miliarde de dolari.
Zici ca, din bilanturile Coca-Cola, ar fi disparut aceasta suma, cand, de fapt, este vorba despre o depreciere a valorii de piata, nu despre o pierdere propriu-zisa. Deci, compania americana, din ale carei actiuni Warren Buffett are 9%, nu mai facea 242 de miliarde dolari, ci 238 de miliarde.
Cum Coca-Cola sta foarte bine la marketing, nu ar fi de mirare ca gestul lui Ronaldo, care castiga - potrivit Forbes - vreo 50 de milioane de dolari pe an numai din contracte de publicitate si care a devenit prima vedeta cu peste 500 de milioane de urmaritori pe Instagram, Facebook si Twitter, sa fi fost unul sponsorizat, mai ales ca reactia companiei la gestul lui Ronaldo a fost foarte pasnica: "toata lumea are dreptul sa-si aleaga bautura preferata".
La cat s-a vorbit si - iata - s-a scris si se va mai scrie despre asa-zisul incident, compania si bautura au beneficiat, in mod gratuit, de publicitate uriasa, publicitate numai aparent negativa.
Si, da, toata lumea are dreptul sa-si aleaga bautura preferata... Coca-Cola a anticipat ca vin vremuri in care oamenii, unii oameni, isi vor schimba stilul de viata si ca zaharul din bautura pe care o produce nu va mai cadra cu acesta.
Si atunci, ce este cel mai bine sa faci? Simplu: imbuteliezi si ape minerale. Astfel, compania vinde si catre cei care inca ii mai iubesc produsul de baza si celor care trag de fiare, fac jogging, alearga la maratoane sau, pur si simplu, nu vor sa ia in greutate.
Un exemplu foarte la indemana sunt marcile de apa minerala de la noi, anume Dorna si Izvorul Alb, devenita tot Dorna, dar plata, cumparate de Coca-Cola. Prin ele, se poate promova un stil de viata sanatos. Una era sa faca reclama Simona Halep la Coca-Cola si alta la apa minerala.
In afara de asta, pe plan international, Coca-Cola detine mai multe marci de apa minerala, printre care si SmartWater, ajunsa si pe rafturile magazinelor din tara noastra.
Moda cumpararii sau lansarii unor marci de apa minerala de catre corporatii din domeniul alimentar nu este noua. Daca pot fi acuzate ca mai vand si produse nu tocmai sanatoase, cu apele minerale nu pot da gres. Asa se face ca Nestle a ajuns sa detina marci celebre precum Perrier, San Pellegrino, Vittel, Aqua Panna, iar Danone sa aiba Evian si Volvic.
Asadar, si daca Ronaldo a inlocuit sticlele de cola cu una de apa, marile companii sunt acolo pentru a acoperi cererea, iar Coca Cola nu numai ca nu a pierdut nimic, ci aproape sigur a castigat expunere.