Climatul de consum din Europa a ramas la un nivel stabil. In Romania, asteptarile continua sa scada
climat consum europagfpconsum romaniaasteptari romania
In primul trimestru din 2018, climatul de consum din Europa a ramas la un nivel relativ stabil. In martie, totusi, climatul de consum analizat de GfK in cele 28 de state membre ale Uniunii Europene a inregistrat un usor declin, ajungand la 20,6 de puncte, dupa ce, in decembrie 2017, stagnase la de 21,1 de puncte.
GfK prognozeaza, pentru acest an, o crestere a consumului casnic din Uniunea Europeana de la 1,5%, la 2%, in termeni reali.
Potrivit GfK, atitudinea consumatorilor europeni se dovedeste a fi mai putin optimista, in primul trimestru din 2018, in comparatie cu finalul anului trecut.
Tarile care au inregistrat cresteri puternice la finalul lui 2017 au pierdut acum puncte. In medie, in toate tarile UE, asteptarile economice au scazut, in martie 2018, cu 15 puncte.
Acest lucru inseamna ca sunt cu doua puncte sub nivelul din decembrie 2017.
In Franta si Austria, in special, euforia pare sa se fi diminuat temporar, in urma incheierii alegerilor, iar consumatorii din Cehia si Belgia au o perspectiva mult mai optimista asupra dezvoltarii economice a tarilor lor.
Asteptarile privind veniturile au continuat sa creasca in medie in toata Europa cu 1,3 puncte, in primele trei luni, ajungand la 16,3 puncte, in martie.
Consumatorii din Marea Britanie si Bulgaria au avut cele mai optimiste asteptari in privinta cresterii salariilor, de plus doua cifre pentru acest indicator.
In acelasti timp, au fost consemnate scaderi clare in Franta si Spania.
Inclinatia spre cumparare a scazut, in medie, in intreaga Uniune Europeana, cu 1,3 puncte, la inceputul anului, si s-a stabilizat la 19,7 puncte, in martie.
Punctajul a crescut, in special in Cehia (in contrast cu majoritatea celorlalte tari europene), subliniind atitudinea general pozitiva a consumatorilor din aceasta tara.
In Romania, asteptarile privind castigurile si inclinatia catre cumparare au continuat sa scada
In primul trimestru din 2018, consumatorii romani au continuat sa manifeste o lipsa majora de optimism.
Chiar daca indicatorii nu au inregistrat scaderi atat de abrupte ca in decembrie 2017, asteptarile privind castigurile si inclinatia catre cumparare au continuat sa scada.
Doar asteptarile economice au inregistrat o usoara crestere, cu 2,7 puncte, ajungand la 16,6 puncte.
Asteptarile romanilor privind veniturile se situeaza pe o spirala descendenta.
Valorile au scazut in continuare, cu o rata dintr-o singura cifra, atingand 4,1 puncte, in martie, cu 2,6 puncte sub nivelul din decembrie 2017. In martie 2016, acest indicator se stabilizase la 33,7 puncte.
Disponiblitatea de a cumpara a inregistrat o evolutie asemanatoare. In martie, a scazut la -2,7 puncte, cu 2,5 puncte sub nivelul din decembrie 2017.