Cifre DULCI pentru industria care produce cel mai drag ALIMENT al romanilor: 4,1 miliarde de lei
consum ciocolata romaniaciocolata romaneascaproducatori ciocolata
Niciun alt aliment nu este pe placul mai multor romani si consumatori din lumea intreaga, cum este ciocolata, iar asta se vede inclusiv in cifra de afaceri a comerciantilor de ciocolata din Romania. In 2020, aceasta a crescut cu 11%, atingand un maxim istoric de 4,1 miliarde de lei.
Ciocolata ramane in preferintele romanilor, fie ca este cutia cu bomboane oferita de
ziua indragostitilor, de ceva bun daruit de ziua mamei sau pur si simplu un mic rasfat in viata de zi cu zi mai ales in conditii de pandemie.
Desi pofta de dulce a romanilor este in crestere, productia locala a scazut, in 2020, cu aproape 1 miliard, ajungand la 640 de milioane de lei.
Per ansamblu, piata de ciocolata (productie si comert) s-a diminuat cu 10,7% fata de maximul istoric din 2019, ajungand la 4,8 miliarde de lei, in 2020, conform unei analize realizata de KeysFin.
Potrivit analizei, pe segmentul de productie, in 2020, Kandia Dulce SA a devenit principalul jucator din piata, cu o cifra de afaceri de 141 milioane de lei (22,3% din productie).
Pe locurile urmatoare sunt Heidi Chocolat SA (88,8 milioane lei), RAP Confectionery SRL (66 milioane de lei), Mueller & Prietenii (32,5 milioane) si Marco Polo VE SRL (aproape 20 de milioane de lei).
Pe sub-segmentul comert, in 2020, Nestle Romania SRL conduce clasamentul cu afaceri de 933 milioane de lei (22,6% din comert), urmata de Ferrero Romania SRL (880 milioane lei), Almira Trade SRL (166,6 milioane), Pfeifer & Langen Romania SRL (166 milioane) si Roshen One SRL (123 milioane).
Numar mai mic de angajati
In 2020, numarul de angajati din domeniu a scazut cu 18% fata de 2019, la 6.300, ceea ce a insemnat si o scadere a cheltuielilor cu personalul de aproape 20%, la 338 milioane de lei.
Numarul de companii s-a redus cu 1% fata de 2019, la 774 in 2020. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au avut pierdere, restul incheind 2020 cu rezultat net nul.
Per ansamblu, rezultatul net al pietei de ciocolata a scazut cu 11% fata de 2019, ajungand la 194,6 milioane de lei, in 2020.
Platile restante (incluzand restantele catre furnizori si catre stat) ale companiilor din piata de ciocolata au atins cel mai ridicat nivel din istorie in 2020, in crestere cu 54%, la 625 de milioane de lei.
Dintre acestea, restantele catre furnizori au inregistrat cea mai ampla crestere, de 180%, atingand valoarea de 192 milioane de lei.
Perioada medie de plata a datoriilor curente s-a majorat cu 5% fata de 2019, ajungand la 106 zile.
Insolvente amare, consum in crestere
Potrivit Registrului Comertului in Buletinul Procedurilor de Insolvente, pe piata de ciocolata, au aparut noi insolvente, doi jucatori in 2020 si inca o companie in 2021.
Potrivit datelor Institutului National de Statistica, in 2020, un roman a consumat in medie 206 de grame de ciocolata bomboane, rahat si alte produse zaharoase per luna, cu 3% mai mult decat in 2019.
La sfarsitul primului semestru din 2021, consumul mediu lunar a fost de 208 de grame de persoana, dupa ce, in primul trimestru, ajunsese la 224 de grame.
In 2016, un roman consuma lunar in medie, 157 de grame de ciocolata, bomboane, rahat si alte produse zaharoase, fata de 206 de grame, in 2020.
"Piata de ciocolata a avut de suferit in 2020, iar, pentru 2021, estimam sa creasca cu aproximativ 10% la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (in special in productie) se adauga si decizia strategica a Nestle de la inceputul anului 2019, de inchidere a fabricii de la Timisoara.
Reprezentantii companiei invocau atunci noile tipare de consum si deficitul de forta de munca, intr-un mediu competitiv. Prin urmare, in 2020, Nestle si-a modificat si domeniul principal de activitate si a trecut de la codul CAEN 1082 - Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei si a produselor zaharoase la 4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun.