Cifra afacerilor cu flori va inflori la 450 milioane de lei
afaceri flori romaniaafaceri floralebusiness florifirme florimagazine online flori
Afacerile cu flori au crescut cu 96%, fata de 2014, si cu 6%, in raport cu 2017, la 330 milioane de lei in 2018. Business-urile din domeniul floral din Romania si-au dublat cifra de afaceri, in ultimii cinci ani, si vor continua sa creasca in 2020, cu aproximativ 15%, pana la 450 milioane de lei, potrivit estimarilor analistilor KeysFin.
"Florile nu sunt doar frumoase, ci pot fi si profitabile. Business-urile din domeniul floral au capatat avant in ultimii ani si nu putem sa nu remarcam faptul ca peste 90% din antreprenorii din domeniu sunt romani.
Creativitatea acestora si pasiunea pentru aranjamente florale cu siguranta ca si-au spus cuvantul, insa, pentru ca piata locala sa infloreasca si mai mult, este nevoie de o strategie clara si de investitii sustinute si in ceea ce priveste cultivarea florilor.
Momentan, cresterea acestui sector a venit doar din consum, insa cu siguranta ca poate veni si din productie daca vor exista initiative in acest sens", a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
In ciuda unei consolidari in 2018, numarul firmelor care activeaza in domeniu a fost cu 36% mai mare decat in 2014, in urma analizei calitative rezultand peste 830 de companii in industria florilor, dar nu toate sunt afaceri infloritoare.
Din totalul celor peste 830 de firme analizate, 387 au inregistrat profit, 373 au avut pierderi, iar restul au fost pe break-even, in 2018.
In acelasi an, rezultatul net al business-urilor din domeniul floral (profit minus pierdere neta) a evoluat in ritm sustinut, reusind sa treaca de la o pierdere de 12,5 milioane de lei, in 2014, la un profit de peste 20 de milioane de lei.
Romania a importat de 50 de ori mai multe flori decat a exportat
In topul celor mai mari companii locale din domeniul floral, dupa cifra de afaceri, se afla: Comgaby MOLN SRL (florariile Magnolia: 31,6 milioane de lei), Flowers Market Holland SRL (26,1 milioane de lei) si Flor de Los Andes SRL (17,6 milioane de lei in 2018).
Acesta sunt detinute de investitori romani. Mai mult decat atat, dintre cele peste 830 de companii analizate, doar 20, respectiv 2%, sub marja statistica de eroare de 3%, sunt controlate de investitori straini.
Comertul international de plante vii si produse de floricultura al Romaniei (exporturi plus importuri) a crescut, in 2018, cu 2,7% fata de 2017, si 5,8% fata de 2014, la aproape 136 milioane de euro.
Analistii KeysFin atrag atentia asupra majorarii deficitului comercial, care a avansat cu 3,5%, fata de 2017, si cu 6,6%, in raport cu 2014, la 130 de milioane de euro, in 2018.
Astfel, Romania a importat de 50 de ori mai multe flori decat a exportat, in 2018, iar principala sursa a importurilor florale din tara noastra este Olanda.
Olanda este furnizorul oficial de flori al Romaniei, iar valoarea importurilor a fost de aproximativ 78 milioane de euro, reprezentand aproape 60% din totalul importurilor de plante vii si produse de floricultura de pe plan local.
In topul tarilor din care Romania importa flori mai sunt Ungaria, cu 12% din totalul de importuri, si Italia, cu 8%.
Olanda este lider de necontestat in domeniu, cu peste 40% din exporturile de flori la nivel global in 2018, aproximativ 3,7 miliarde de dolari potrivit datelor Statista.
Bucurestiul este miezul afacerilor cu flori
In functie de cifra de afaceri din domeniul floral, Bucurestiul este pe primul loc in topul regiunilor, insumand 113 milioane de lei, 34% din totalul la nivel national.
Capitala este urmata de judetul Bistrita-Nasaud, cu 10% din total si o cifra de afaceri de 32,5 milioane de lei, si de judetul Ilfov, cu 9% din total si o cifra de afaceri de 30 milioane de lei.
Companiile inregistrate in cele Bucuresti si cele doua judete cumuleaza peste 50% din totalul cifrei de afaceri locale din sector.
In ce priveste forta de munca din domeniu, in 2018, existau aproximativ 1.600 de angajati activi, la nivel national, cu 36% mai multi decat in 2014.
Costul mediu per angajat a avut o crestere de aproape doua ori mai rapida decat productivitatea medie per angajat, respectiv de 80%, in 2018, fata de 44%, in 2014.
E-florile castiga teren
Piata de e-commerce din Romania creste de la an la an, iar obisnuinta romanilor de a gasi totul la un click distanta se regaseste si in cazul business-urilor cu flori.
In 2019, existau aproximativ 150 de magazine online de flori, iar cele mai ocupate luni pentru acestea sunt lunile februarie, martie si decembrie.
Sarbatorile locale, precum 1 martie sau Dragobetele, si cele internationale, precum Valentine’s Day sau 8 martie, contribuie semnificativ la veniturile comerciantilor online de flori.
In ce priveste avantajele competitive, majoritatea magazinelor online se intrec in a oferi durate mici de livrare a florilor, chiar de o ora sau doua.