Ce trebuie sa faci daca ai primit o notificare de la ANAF cu privire la veniturile obtinute din strainatate?
anaffiscvenituri in strainatate
Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a intensificat anul trecut initiativele de control fiscal pentru persoanele fizice. Incet, dar sigur, persoanele fizice au intrat in vizorul ANAF, unele dintre acestea fiind surprinse de notificarile primite, mai ales ca veniturile vizate erau cele din strainatate.
Tocmai pentru a NU fi luati prin surprindere la primirea din partea ANAF a unei notificari privind veniturile verificate, urmatorii contribuabili, persoane fizice rezidente fiscal in Romania, ar trebui sa fie atenti la obligatiile fiscale ce le revin: (i) persoanele care lucreaza din Romania pentru angajatori din strainatate cu care au incheiate contracte de munca si (ii) persoanele care obtin venituri private din strainatate (de exemplu: dobanzi, dividende, castiguri de capital, chirii). Excludem din prezenta analiza persoanele fizice rezidente care obtin venituri salariale de la un angajator strain pentru activitati prestate exclusiv in afara Romaniei, intrucat respectivele venituri, in mod normal, nu sunt subiect de impunere si declarare in Romania, precum si veniturile din activitati independente care ar necesita o analiza mai complexa.
Pentru prima categorie, cea a contribuabililor care lucreaza in Romania pentru angajatori din strainatate, din practica recenta (in context pandemic, dar si post-pandemie) putem observa o crestere semnificativa a muncii la distanta (remote), trend care inca este incurajat sau acceptat de unii angajatori si, in consecinta, urmat de o parte dintre angajati. Experienta ne-a aratat ca, desi multe companii au adoptat varii politici de munca la distanta la nivel global pentru a preveni inclusiv potentialele implicatii fiscale, sunt cazuri de angajati care poate nu-si anunta angajatorul strain de mutarea si munca din Romania, din varii motive personale, fara a constientiza posibilele implicatii fiscale.
De exemplu: o persoana fizica rezidenta lucreaza din Romania pentru o perioada de doua luni pentru un angajator din Polonia (cu care are incheiat un contract de munca), are familia aici, nu a anuntat angajatorul polonez despre munca din Romania pe motiv ca perioada parea destul de scurta si intentiona sa se intoarca in Polonia dupa putin timp. Taxele salariale au continuat sa fie platite in Polonia si nu s-a obtinut nici certificatul A1 care sa ateste afilierea persoanei la sistemul de securitate sociala din Polonia si care sa justifice de altfel scutirea de la plata contributiilor sociale in Romania.
In acest caz specific, apar doua probleme: expunerea angajatorului din Polonia care, in lipsa certificatului A1, ar avea obligatia inregistrarii in scop de contributii sociale in Romania, depunerii declaratiilor lunare si platii contributiilor sociale, dar si expunerea personala a angajatului pentru ca nu s-a conformat cu obligatia de a depune declaratiile lunare si de a plati impozitul pe venit. Desi, intr-o astfel de situatie, in mod normal, problema cu A1 se poate rezolva in anumite cazuri cu o aplicatie pe perioada retroactiva, va ramane problema riscului reputational al angajatului fata de angajator (ca nu a anuntat) si a obligatiei fiscale personale privind impozitul pe venit pe care il datoreaza in Romania. Chiar daca se plateste impozit pe venit in Polonia, este important de stiut faptul ca dreptul de impunere ii revine Romaniei, intr-o astfel de situatie, iar dubla impunere se va evita tinand cont de legislatia din Polonia si conventia de evitare a dublei impuneri.
Pentru a doua categorie, si anume cea a veniturilor private din strainatate, acestea trebuie sa fie declarate de catre toti rezidentii fiscali din Romania, fie ca sunt prezenti in Romania sau nu. Evident, dubla impunere, si in acest caz, poate fi evitata in baza conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Astfel, luand cazul unui contribuabil rezident fiscal roman care a avut dividende din Franta in 2020 si nu le-a declarat la ANAF (in baza declaratiei unice), poate fi notificat de autoritati (in baza schimbului de informatii cu Franta) sa-si clarifice natura veniturilor realizate.
Ceea ce poate induce confuzie printre contribuabili este faptul ca, platind impozit pe venit in Franta, fie ca nu mai au nicio obligatie in Romania, fie ca ar fi impozitati de doua ori, daca ar declara. O intelegere, de altfel, gresita. Ce este important de stiut, impozitul platit in strainatate, Franta in cazul de fata, este recunoscut, in baza Conventiei de evitare a dublei impuneri, si persoana nu va plati impozit pe venit, daca acel impozit este mai mare decat cel datorat in Romania. Totusi, avand in vedere nivelul dividendelor, s-ar putea datora contributia la sanatate. Ipotetic, daca impozitul platit in celalalt stat este mai mic decat 5% (sa zicem 3%), in Romania trebuia sa se mai achite diferenta de 2% pentru anul 2020. In orice caz, indiferent de materialitatea veniturilor, de impozitarea lor in statul sursa, persoana fizica trebuie sa-si declare veniturile si daca este cazul, sa plateasca si taxele datorate.
Notificarile primite deja de contribuabili vin ca urmare a schimbului de informatii intre Romania si alte state, pentru a carui fluidizare si rapiditate se lucreaza intens. Controale, initiate ca urmare a schimbului de informatii, au fost observate pentru diverse tipuri de venituri: dobanzi, dividende, castiguri de capital, chirii, inclusiv informatii privind achizitionarea de actiuni la un pret preferential in cadrul unor planuri de actiuni, dar ne asteptam la extinderea acestora si la alte tipuri de venituri.
Ca riscuri la care se supun contribuabilii care nu se conformeaza, pe langa notificarea primita de la ANAF, enumeram plata retroactiva de impozit pe venit si/sau contributii sociale, penalitati, dobanzi de intarziere, penalitati de nedeclarare, precum si amenzi pentru nedepunerea declaratiilor fiscale in termenul legal. Iar aceste riscuri pot aparea fie pentru angajatorul din strainatate (de exemplu, pentru posibile contributii sociale datorate), fie pentru persoana fizica, indiferent de natura veniturilor sau sursa acestora.
Ca perspective de viitor, ne putem astepta la intensificarea controalelor la nivelul persoanelor fizice, fiindca, dintr-un unghi strategic, conform Strategiei de crestere a conformarii voluntare in domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fizice in Romania pentru perioada 2023 - 2025, ANAF isi propune, pe langa sprijinirea conformarii voluntare prin actiuni de informare (si in acest sens se pot regasi diverse ghiduri pe site-ul ANAF si lista de webinarii care se organizeaza), si reducerea oportunitatilor de neconformare fiscala prin actiuni mai ferme.
Explicatiile ne-au fost oferite de specialistii EY Romania.
Foto: pixabay.com