Ce este Split TVA si cum sa eviti capcanele sale
split tvakeez contabilitate
La data de 1 Martie 2018 a intrat in vigoare o noua reglementare in materie de TVA, cunoscuta sub numele de Split TVA. Desi au trecut mai mult de 4 luni de la implementarea acesteia, inca exista confuzii si intrebari cu privire la efectele pe care le poate avea Split TVA-ul in activitatea de zi cu zi a unei afaceri. Drept urmare, este recomandat sa fim cat mai bine informati in legatura cu aceasta noua reglementare, pentru a putea evita anumite situatii complicate in aplicarea ei.
Una din cele mai gresite conceptii ale antreprenorilor vizavi de noua reglementare a TVA-ului este ca ii afecteaza numai pe cei care sunt inscrisi in sistemul Split. Insa ce se intampla daca intri in sistem de Split TVA fara sa stii acest lucru? Iata mai jos cele mai importante intrebari despre Split TVA si cum poti evita “capcanele” sale:
Ce inseamna, mai exact, Split TVA?
Split TVA, sau plata defalcata a TVA-ului este o ordonanta care impune viramentul taxei pe valoarea adaugata intr-un cont separat atunci cand se efectueaza o plata catre o firma platitoare de TVA. Pentru acest tip de tranzactie, platitorul de TVA trebuie sa isi deschida cel putin un cont dedicat pentru incasarea si plata TVA-ului. Acest cont se deschide la banca sau la Trezorerie.
Cine este obligat sa aplice Split TVA-ul?
-
firmele care la finalul lunii decembrie 2017 se aflau in insolventa
-
firmele cu datorii la plata TVA-ului al caror termen de scadenta a depasit 60 zile, iar datoriile sunt in cuantum mai mare de 15.000 de lei (pentru firme mari), 10.000 de lei (pentru firme medii) si 5000 de lei (pentru firme mici si PFA-uri)
De asemenea, firmele care au aderat in mod voluntar la acest sistem trebuie sa il aplice cel putin un an de la momentul in care au fost inscrise in Registrul persoanelor ce aplica plata defalcata a TVA-ului si pot renunta la acesta abia la sfarsitul anului fiscal.
Ce trebuie sa faci daca esti platitor TVA dar nu esti inscris in sistemul Split?
Daca nu ai aderat la sistemul Split, insa esti platitor de TVA, este obligatoriu sa verifici online la fiecare plata daca furnizorul aplica plata defalcata a TVA-ului pe
https://www.anaf.ro/RegPlataDefalcataTVA/. Avand in vedere ca furnizorul poate adera la sistemul Split TVA in orice moment de la ultima plata efectuata, este important sa nu omiti verificarea acestui aspect. In cazul in care furnizorul aplica Split TVA, dar nu ti-a comunicat contul dedicat, vei efectua plata in contul de TVA deschis la trezorerie si afisat pe site-ul ANAF
https://www.anaf.ro/ContIBANTVA/. In cazul in care furnizorul nu aplica plata defalcata a TVA-ului, vei efectua platile in mod obisnuit.
Ce trebuie sa faci daca NU esti platitor de TVA si nici inscris in sistemul split TVA?
Nimic. In acest caz, furnizorul tau trebuie sa efectueze transferurile intre propriile conturi.
Ce se intampla daca efectuezi o plata eronata?
Mai exact, cum procedezi daca nu ai virat TVA-ul in contul dedicat al furnizorului? In primul rand, trebuie sa stii ca acesta NU este obligat sa vireze din proprie initiativa suma respectiva in contul dedicat pentru TVA, indiferent daca ti-a adus la cunostinta sau nu faptul ca este inscris in sistemul Split.
Odata ce ai identificat plata eronata, esti obligat sa soliciti furnizorului o dovada ca s-a efectuat corectia platii. Astfel, vei evita sanctiunile ce pot surveni. Daca furnizorul refuza sa faca corectia platii, poti vira TVA-ul din nou in contul corect, urmand sa recuperezi ulterior suma platita initial.
Ce sanctiuni poti primi pentru o plata efectuata in mod eronat?
Daca in maximum 7 zile de la data efectuarii platii eronate, situatia a fost corectata, nu vei primi nicio sanctiune.
Din fericire, daca s-a efectuat corectia in termen de maxim 7 zile de la data efectuarii platii respective, nu vei primi nicio sanctiune. Dupa acest termen, orice plata eronata si necorectata va atrage dupa sine o penalizare de 0.06% pe zi din suma platita gresit.
Asadar, cum poti evita “capcanele” Split TVA-ului?
In mod normal, o evidenta contabila bine pusa la punct ar trebui sa fie suficienta pentru a evita sa ajungi in situatia de a fi sanctionat. Din pacate, o firma de
contabilitate clasica nu are capacitatea de a te atentiona in timp util cu privire la astfel de situatii. Daca evidenta ta contabila depinde de predarea catre contabil a celebrei “sacose de documente’ la sfarsitul lunii, nu poti avea o viziune clara si actualizata a tranzactiilor din firma ta. Bineinteles, poti evita sanctiunile si stresul aferent daca ai norocul de a lucra cu o firma de contabilitate care urmareste zilnic situatia platilor si iti poate spune, pentru fiecare factura in parte, daca trebuie sa platesti TVA-ul intr-un cont diferit. Insa, cate firme de contabilitate fac asta in realitate?
Din fericire, exista o solutie optima pentru ca antreprenorii sa evite complicatiile aferente Split TVA-ului: serviciile de contabilitate online si instrumente de management de la Keez.ro! Acesta platforma scuteste antreprenorii de corvoada de a verifica la fiecare plata daca furnizorul este inscris in sistemul Split TVA. Keez.ro face pentru tine aceasta operatiune, deoarece este integrat cu platforma ANAF. Astfel, poti monitoriza usor si eficient toate platile, in timp real! Tot ce trebuie sa faci este sa pozezi facturile si sa le incarci in aplicatie. De restul ne ocupam noi!