Care este misterul pentru care foarte putini romani nu recicleaza aparatele electrice vechi. Lucrurile se pot schimba radical
reciclare romaniacampanie reciclare electrocasnicepuncte reciclare electrocasnice
Anul trecut, daca nu au luat un credit imobiliar, romanii s-au imprumutat, in principal, pentru a-si cumpara telefoane si televizoare. Foarte putini au reusit sa inlocuiasca echipamentele vechi cu cele noi, in baza programului Rabla pentru electrocasnice. Asa ca majoritatea aparatelor vechi nu iau calea reciclarii.
Tehnologia are un rol tot mai importanat in vietile noastre, iar piata bunurilor de folosinta indelungata este in continua crestere.
In acest context, Asociatia Environ a derulat un studiu la nivel national pentru a vedea care sunt obiceiurile consumatorilor romani privind echipamentele electrice si electronice si deseurile rezultate din acestea la finalul ciclului de viata.
Cei mai multi dintre respondenti afirma ca sunt influentati in decizia de cumparare a unui echipament electric nou, in primul rand, de pret (54%), clasa energetica (32%) si recenziile favorabile (30%).
Doar 22% dintre romanii chestionati considera sustenabilitatea brandului sau a produsului ca fiind un criteriu relevant in procesul de achizitie.
Telefoanele mobile, cele mai des inlocuite produse electronice
Potrivit studiului, cei mai multi dintre respondenti declara ca isi inlocuiesc telefonul mobil o data la 2-3 ani (38%), in timp ce produsele de infrumusetare si ingrijire corporala sunt inlocuite in medie o data pe an (23%).
La polul opus, sunt electrocasnicele mari (frigider, cuptor, masina de spalat) pe care 66% dintre participantii la studiu au declarat ca le inlocuiesc in medie cam la 5-10 ani.
In ce priveste motivatia inlocuirii echipamentelor, aceasta difera in functie de tipul produsului: gadget-urile (telefoane mobile, laptopuri) si televizoarele sunt schimbate cand apare o noua tehnologie (25%) sau o oferta atractiva (21%).
In acelasi timp, electrocasnicele de bucatarie, cele de mici dimensiuni (aspiratoare) sau mari dimensiuni (masini de spalat) sunt inlocuite cand se strica (73%) sau pur si simplu sunt prea vechi (31%).
Studiul mai arata ca, atunci cand vine vorba despre comportamentul post-consum, 58% dintre romani afirma ca predau electrocasnicele vechi la schimb in magazinele care ofera vouchere sau reduceri de pret in cadrul programelor de buy-back.
Totodata, 52% dintre romani spun ca predau aparatura veche spre reciclare, iar 24% dintre respondenti obisnuiesc sa o daruiasca unor membri ai familiei sau unor cunoscuti.
Trebuie stiut ca aproximativ 80% dintr-un echipament electronic poate fi reciclat.
Chestionati cu privire la motivele pentru care nu recicleaza mai des, romanii au declarat ca nu au puncte de reciclare in apropiere (44%), nu au informatii despre cum pot sa recicleze aparatura veche (18%) sau considera ca ar trebui sa fie recompensati (14%).
Nici in ce priveste gradul de familiaritate cu sistemele de colectare organizate in retail, romanii nu stau prea bine: doar 17% au folosit sau cunosc pe cineva care a folosit sistemul de predare gratuita a deseurilor electrice de mici dimensiuni fara obligatia de a cumpara un produs nou.
Acum ai unde sa reciclezi
Luand in considerare rezultatele studiului, Asociatia Environ a lansat campania Recicleaza! Acum ai unde.
Prin aceasta isi propune extinderea retelei nationale de puncte de colectare a deseurilor electrice de mici dimensiuni cu minim 2022 de locatii noi.
Campania face parte din strategia Environ de indeplinire a tintei de colectare a deseurilor electrice si de crestere a gradului de informare al populatiei cu privire la sistemele de colectare.
Punctele de colectare vor fi organizate in spatiile de vanzare ale retail-erilor, showroom-uri, depozite, supermarket-uri, centre comerciale, farmacii, benzinarii, magazine de proximitate, scari de bloc si sedii ale companiilor.
"Rezultatele studiului nu au facut decat sa ne confirme si metodologic ce stiam deja empiric: insuficienta punctelor de colectare influenteaza direct comportamentul consumatorului.
Crearea unui obicei al reciclarii se intemeiaza pe realizarea a doua conditii elementare: existenta punctelor de colectare accesibile si campanii intense de informare corecta cu privire la necesitatea reciclarii.
Anul acesta, ne-am propus sa intensificam eforturile pe care Environ deja le face de ani buni in zona dezvoltarii parteneriatelor cu cei care dispun de spatii vizibile pentru amplasarea recipientelor de colectare astfel incat consumatorii sa nu mai perceapa gestul de a colecta selectiv corect si preda spre reciclare ca pe o corvoada si totodata sa scapam de scuza pe care o auzim atat de frecvent, as recicla, dar nu am unde", a declarat Roxana Puia, directorul de marketing al Asociatiei Environ.
Cutiile speciale pentru colectarea echipamentelor electrice vechi (de mici dimensiuni) sunt disponibile in mai multe versiuni si pot fi puse atat la dispozitia companiilor si persoanelor fizice prin solicitare transmisa pe adresa office@environ.ro sau la numarul de 031.827.0000.
De asemenea, Environ a actualizat aplicatia mobila in care sunt integrate deja peste 4.000 de puncte de colectare a deseurilor electrice si bateriilor uzate.
In plus fata de localizarea celui mai apropiat punct de colectare, aplicatia Unde Reciclam? ofera informatii despre actiunile de colectare de la gospodarii, sfaturi practice despre un stil de viata sustenabil si integreaza chiar si un formular de solicitare colectare de la domiciliu.
Studiul pentru Asociatia Environ a fost realizat la nivel national de Reveal Marketing Research pe un esantion de 1.007 respondenti in perioada 1-15 noiembrie 2021.