Cadourile de Craciun, mai scumpe ca niciodata: trebuie sa marim bugetul
cheltuieli craciun 2021cadouri craciun 2021scumpire cadouri
Corul scumpirilor nu avea cum sa nu rasune si in preajma Craciunului, cand fiecare dintre noi cauta cadouri pentru colegi si pentru familie. Anul acesta, nu numai romanii, ci consumatorii din intreaga lume vor plati mai mult pentru ce le vor pune sub brad celor dragi.
Magazinele pun scumpirile pe seama costurilor tot mai mari presupuse de transportul pe cale maritima a bunurilor pe care le importa.
Potrivit Quartz, magazinele au crescut preturile si au miscsorat procentele de reduceri de sarbatori pentru ca au fost obligate sa cheltuiasca foarte mult pe transport, dar scumpirea transportului explica o mica parte din cresterile de preturi de sarbatori.
Principalii vinovati sunt, de fapt, stocurile mai mici si cresterea apetentei pentru consum a oamenilor, iar cand tot mai multi cumparatori vizeaza anumite bunuri, pretul acestora devine mai mare.
Desi magazinele se confrunta cu costuri in crestere pentru transport, forta de munca, materii prime, una dintre cele mai mari provocari este legata, de fapt, de lipsa de produse. Haosul din lanturile de aprovizioare au redus viteza si eficienta transporturilor pe distante mari, limitand, astfel, capacitatea sectorului de retail de a-si reface stocurile inainte de sarbatori.
In acelasi timp, clientii manifesta aceeasi pofta de cumparaturi ca in anii de dinaintea pandemiei, dandu-le retailerilor puterea de a creste preturile, indiferent de costurile de baza.
Potrivit economistilor, in economiile capitaliste, cand cererea depaseste o oferta restrictionata, piata trebuie sa rationalizeze, iar rationalizarea se face prin cresteri de preturi.
Nemtii si americanii sunt stransi la punga
Cu toate acestea, in unele dintre cele mai mari economii ale lumii, magazinle sunt dezamagite de startul sezonului de Craciun.
In mod normal, noiembrie si decembrie sunt cele mai bune luni din an pentru retaileri, dar, in Germania, deocamdata, numai 20% dintre companii sunt multumite de vanzarile de Craciun.
In acelasi timp, in Statele Unite ale Americii, 11,5% dintre americani intentioneaza sa nu cheltuiasca nimic pe cadouri de Craciun in acest an, conform unui studiu realizat de Deloitte.
Acesta este cel mai ridicat procent inregistrat de compania de consultanta de cand a inceput sa realizeze acest tip de sondaj.
Foto: pexels.com