Autostrazile Romaniei. Comparatii cu alte tari
autostrazi romaniaautostrazi europacost kilometru autostrada
In 1967, Ceausescu trasa planul de constructii de autostrazi pe urmatorii 20 de ani: 3.200 de km. Se avea in vedere o Romanie impanzita de autostrazi cu nume frumoase (Ardeal, Mures, Fagaras, Moldova etc.), dar, din pacate, planul respectiv nu a fost pus in aplicare. Ceausescu s-a orientat ulterior spre transportul naval si feroviar, astfel ca sfarsitul anul 1989 ne-a prins cu doar 130 de km de autostrada: Bucuresti-Pitesti si tronsonul Fetesti-Cernavoda. Apoi, in capitalism, s-au mai construit inca vreo 600 de km, adica o medie de ceva mai mult de 20 km pe an.
Romania are in acest moment 746 km de autostrazi, dintr-un total planificat de 1.343 km, si se estimeaza ca in 2020 se va atinge pragul de 1.000 km. Concret, situatia planificat/realizat pe principalele tronsoane se prezinta in felul urmator:
1. Bucuresti-Sibiu-Nadlac 576 km planificati/ 380 km realizati
2. Bucuresti-Cernavoda-Constanta 203 km planificati/203 km realizati
3. Bucuresti-Brasov-Bors 603 km planificati/108 km realizati
Problema cea mare o constituie insa costurile. Cea mai ieftina autostrada din Romania a fost tronsonul Bucuresti-Fetesti, cu mai putin de 3 milioane de euro pe kilometru, dar trebuie tinut cont si de faptul ca e o autostrada in zona de campie. In zona de munte costurile cresc considerabil pentru ca apare necesitatea unor poduri, viaducte, pasaje, pasarele, tunele sau treceri pentru animale. Reabilitarea autostrazilor existente inainte de 1990, Bucuresti - Pitesti si Fetesti - Cernavoda, a avut costuri asemanatoare construirii unei autostrazi noi.
Doua comparatii sugestive
1. Croatia
Croatia are cca 1.250 de kilometri de autostrazi, 500 de kilometri fiind dati in folosinta in ultimii patru ani. Cea mai lunga autostrada este cea care leaga Zagreb de Split, construita in zona de munte, cu o lungime de 380 de kilometri si care a costat 2,3 miliarde de euro, adica 6 milioane de euro pe kilometru.
2. Germania
Germania are cca 13.000 km, din care peste 3.000 km sunt cu trei sau mai multe benzi pe fiecare sens de mers. In ultimii 10 ani s-au construit 900 km, la un pret de cca 10 milioane de euro/km, si aceasta tara construieste in continuare: sunt planificati 1.900 de km de autostrazi noi, pentru care sunt alocate 15 miliarde de euro (cca 8 milioane/km). Este prevazuta si largirea a 2.200 km de autostrazi deja existente, de la 2 la 3 benzi, cu costuri de 13 miliarde de euro (cca 6 milioane/km)
Top 10 retele de autostrazi
in Europa
(conform wall-street.ro)
1. Spania - 16.500 km
Reteaua spaniola de autostrazi este a 11-a din lume in functie de lungime. In Spania sunt doua denumiri pentru autostrazi, Autopistas si Autovias. Pe Autovistas sunt interzise masinile care nu pot rula cu peste 60 km/h.
2. Germania - 13.000 km
Germania are una dintre cele mai dense si mai lungi sisteme de autostrazi, dar se situeaza mult in urma Statelor Unite (77.017 km) si a Chinei (123.000 km).
3. Franta - 12.000 km
Reteaua de drumuri din Franta este una dintre cele mai dense din lume cu 146 km de sosele si 6,2 km de linie de cale ferata la 100 de km patrati. Sistemul de autostrazi din Franta este in mare parte cu taxa (76%).
4. Italia- 7.000 km
5. Marea Britanie - 3.500 km
6. Portugalia - 3.000 km
7. Olanda - 2.600 km
8. Grecia - 2.000 km
9. Suedia - 1.800 km
10. Belgia - 1.700 km
Ca o curiozitate, Norvegia, una dintre tarile de top ale Europei, are doar 194 km de autostrazi.