Anuntul momentului, de la ANAF: la ce sa ne asteptam in 2022
bani pnrr anafmasuri anaf 2022controale anaf 2022
Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) ofera ANAF cea mai importanta sursa de finantare nerambursabila de care a beneficiat de cand a fost infiintata: 355,7 milioane de euro, fara TVA, pentru implementarea unor reforme fundamentale.
PNRR ofera cadrul pentru reforme structurale care ar trebui sa remodeleze ANAF.
Prin intermediul PNRR, se vor realiza masuri de reforma complexa, care promoveaza schimbarea, sprijinite de investitii in digitalizare cu obiectivul final de modernizare si digitalizare a ANAF.
Una dintre marile probleme ale Romaniei este ca statul nu colecteaza atatea venituri cat trebuie. Cu alte cuvinte, desi vor scoli spitale si drumuri, multi romani si firme incearca sa fenteze plata taxelor.
De aceea, in 2022, ANAF gentia Nationala de Administrare Fiscala vizeaza cresterea cu cel putin 0,5% a ponderii in PIB a veniturilor colectate comparativ cu anul 2019.
Potrivit proiectului de buget al Ministerului Finantelor, un alt obiectiv al ANAF este imbunatatirea capacitatii administrative si operationale a administratiei vamale si orientarea activitatii de vamuire catre un mediu complet electronic, inclusiv prin investitii in echipamentele necesare activitatii de control pe teritoriul national si la frontiera externa a UE.
Pana in 2025, se are in vedere eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat cu consecinte asupra cresterii ponderii veniturilor in PIB cu 2,5% comparativ cu 2019.
De asemenea, decalajul fiscal la TVA urmeaza sa fie redus cu 5% pana in trimestrul II 2026, comparativ cu 2019 fata de nivelul stabilit de Comisia Europeana pentru 2019.
De asemenea, ANAF propune operationalizarea/aprobarea planului de actiune comun intre ANAF si Inspectia Muncii, pentru a preveni si a limita fenomenul evaziunii privind munca subdeclarata/nedeclarata, si cresterea numarului de inspectii fiscale cu 5%.
ANAF vizeaza si recrutarea externa de personal (minimum 300 posturi) cu competente adecvate, urmarind intinerirea aparatului fiscal si asigurarea de personal in zone deficitare sau domenii noi de activitate - statisticieni, specialisti in IT, econometrie sau in analiza datelor.
Pentru cresterea conformarii voluntare, vor fi continuate masuri precum simplificarea formularelor, finalizarea transpunerii in format electronic a acestora si eliminarea obligatiilor de raportare, acolo unde este posibil. De asemenea, se propune derularea de proiecte pilot privind cresterea conformarii voluntare in domeniul impozitului pe venit.
Digitalizarea ANAF ramane un obiectiv prioritar
Se va asigura cresterea numarului de echipamente IT utilizate in administratie, dezvoltarea infrastructurii suport necesare pentru a sprijini dezvoltarea tehnologica continua la nivelul centrelor de date ale Ministerului Finantelor.
Combaterea evaziunii va fi intensificata, in 2022, in economia digitala si comertul cu autoturisme rulate, constructii, imobiliare, reparatii auto, comert cu ridicata si cu amanuntul si la contribuabili care activeaza in domenii cu crestere economica, fara o crestere corespunzatoare a nivelului taxelor declarate, la entitati non-profit identificate ca desfasurand activitate economica, fara a indeplini obligatiile privind impozitul pe profit, respectiv TVA, si la persoane fizice care desfasoara activitati independente si inregistreaza marje de venit scazute comparativ cu nivelul venitului brut declarat.
In acelasi timp, vor fi continuate masurile privind identificarea si abordarea timpurie a riscurilor de neconformare prin dezvoltarea instrumentelor specifice.
ANAF propune si actiuni de monitorizare si control in domeniile produselor accizabile, cu precadere in zona produselor energetice, inclusiv energie electrica si gaze naturale, a tutunului brut si a materialelor reciclabile; actiuni in domeniul comertului cu amanuntul si al prestarilor de servicii direct catre populatie precum si in domeniul comertului cu ridicata.
In acelasi timp, se are in vedere deplina operationalizare a managementului integrat al riscurilor fiscale, precum si a Fisierului standard de audit - SAF-T, a sistemului de facturare electronica, a conectarii caselor de marcat si a celorlalte proiecte de digitalizare, va conduce la cresterea gradului de colectare si scaderea decalajului fiscal.