Anul 2021 ar putea duce valoarea retailului alimentar din Romania dincolo de pragul de 140 de miliarde de lei
Proviziile facute de populatie la inceputul pandemiei si trendul ascendent al vanzarilor online de alimente au depasit media cresterii pietei de e-commerce, de 30%, in 2020, an in care cifra de afaceri a retailului alimentar este estimata la aproape 130 de miliarde de lei, de la 118 miliarde, in 2019, arata cea mai recenta analiza a KeysFin.
In 2021, analistii se asteapta la o revenire la ritmul de crestere medie anuala din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.
Industria de retail avea peste 228.000 de angajati in 2019, dintre care cei mai multi lucrau pentru Profi Rom Food SRL, respectiv 16.300, dupa un avans de aproape 20%, in 2019.
Kaufland este lider de piata
Cei mai multi romani si-au facut in continuare cumparaturile la Kaufland Romania SCS, care ramane liderul pietei de retail alimentar, cu o cifra de afaceri de 11,9 miliarde de lei si o cota de piata de peste 10%, in 2019. Compania germana a avut si cel mai mare profit net din piata: 847,7 milioane de lei, 19,7% din total.
Clasamentul companiilor din retailul alimentar dupa cifra de afaceri din 2019 este completat de Lidl Discount SRL, cu o cifra de afaceri de 9,8 miliarde de lei si o cota de piata de 8,3%, si de Carrefour Romania SRL, cu 8,2 miliarde si 6,9% din total. Pe urmatoarele locuri, sunt Profi Rom Food SRL (6,2%) si Mega Image SRL (5,6%).
Este de remarcat cresterea de la an la an a Lidl Discount, cu un salt de aproape 20%, comparand valorea cifrei de afaceri din 2018 cu cea din 2019, cea mai mare crestere din industrie.
Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifra de afaceri cumulata de aproape 65 de miliarde de lei, generand peste 55% din cifra de afaceri totala a industriei, in 2019.
Profit net de 4,3 miliarde de lei in 2019
Odata cu cresterea cifrei de afaceri, a crescut si profitul, astfel ca, in 2019, rezultatul net al companiilor din domeniu a avansat cu 13% in comparatie cu 2018, si a fost cu 247% mai mare decat in 2010, ajungand la aproape 4,3 miliarde de lei.
Primii 5 jucatori au inregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde de lei, 44% din total, in 2019. Rezultatul net (profit net minus pierdere neta) s-a imbunatatit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei, in 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde de lei inregistrat in 2019.
Anul trecut, rezultatul net a fost puternic influentat de proiectele ample de investitii: de la managementul stocurilor, campaniile ample de informare, preventie si responsabilizare a populatiei si eforturile de igienizare a spatiilor, la extinderea retelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vanzarilor online si la investitiile din zona de livrare (directa sau indirecta) la domiciliu.
La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arata o scadere a vanzarilor cu amanuntul de 0,8%, in 2020, fata de 2019, cu o crestere a sub-componentei vanzarilor de marfuri alimentare, bauturi si tutun de 5,6%, in detrimentul vanzarilor de combustibili: minus 14,1% in aceeasi perioada.
Cu toate acestea, Romania, cu 2,7%, s-a situat pe locul 7, in UE, dupa Irlanda (+11,1%), Franta (+9,1%), Estonia (+5,9%), Polonia (+4,5%), Belgia (+3,6%) si Malta (+3,3%).
Potrivit Institutului National de Statistica, comertul cu amanuntul (serie bruta) a crescut cu 2,2%, in 2020, fata de 2019 (pentru comertul de marfuri alimentare, bauturi si tutun la nivel agregat s-a inregistrat un avans de doua ori mai mare, de 5%, in 2020 fata de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% fata de 2019, in ciuda unui declin total al economiei de 4% in 2020.