ANPC a dat amenzi de peste 1,2 milioane de lei pentru nerespectarea comercializarii articolelor de incaltaminte
amenzi anpccontrafacere pantofipantofi fakeincaltaminte contrafacuta
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a desfasurat, intre 1 si 12 aprilie 2019, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale la comercializarea articolelor de incaltaminte.
Au fost verificati 898 operatori economici, din care 569, reprezentand 63,36%, au inregistrat abateri de la prevederile legale.
Valoarea produselor controlate a fost de 21.455.639 lei, din care produsele cu abateri au insumat valoarea de 1.325.484 lei.
Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 630 de sanctiuni, din care 280 avertismente si 350 amenzi contraventionale, in valoare totala de 1.217.200 lei.
S-au dispus 325 masuri de oprire temporara de la comercializare, pentru nerespectarea cerintelor de informare a consumatorilor, prin marcarea/etichetarea articolelor de incaltaminte.
S-au constatat abateri privind informarea/etichetarea prin pictogramele corespunzatoare celor 3 parti componente ale incaltamintei si materialelor utilizate la producerea articolelor de incaltaminte la 355 de operatori economici, din judetele Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea si mun. Bucuresti, reprezentand 39,5% din totalul controlat.
De asemenea, ANPC a constatat abateri privind modul de etichetare a articolelor de incaltaminte la 36 de operatori economici, din judetele Arad, Brasov, Braila, Buzau, Covasna, Galati, Mures, Sibiu, Suceava, Vrancea si mun. Bucuresti, reprezentand 4% din totalul controlat.
Alte abateri au fost legate de prevederile legale in cazul promotiilor (comparatiile care se refera la o oferta speciala trebuie sa indice clar si neechivoc: data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil; data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice, daca oferta speciala nu a inceput inca),
S-au constatat abateri privind desfasurarea promotiilor la 26 operatori economici, din judetele Arad, Bacau, Bihor, Brasov, Cluj, Galati, Gorj, Harghita, Hunedoara, Iasi, Mehedinti, Sibiu, Timis, Tulcea si Vaslui, reprezentand aproximativ 3% din totalul controlat.
Alte abateri (practici comerciale incorecte, legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, conform OG 21/1992 (r2), afisarea telefonului consumatorului)
S-au constatat alte abateri la 222 operatori economici, din toate judetele, cu exceptia judetelor Arges, Calarasi, Dambovita, Ialomita si Ilfov, reprezentand circa 25% din totalul operatorilor controlati.
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza articole de incaltaminte:
- sa achizitioneze articole de incaltaminte numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea nevoie in caz de reclamatie;
- sa acorde o atentie deosebita la achizitionarea unor articole de incaltaminte de sport care poarta numele unor marci consacrate sau "asemanatoare" cu cele consacrate, dar al caror pret este exagerat de mic in raport cu pretul real al unor astfel de produse, existand riscul ca acestea sa fie contrafacute;
- sa examineze cu atentie incaltamintea si sa probeze ambele articole de incaltaminte ale perechii alese, inainte de a lua decizia de cumparare;
- sa stie ca incaltamintea trebuie sa fie etichetata prin pictograme corespunzatoare celor 3 parti componente ale incaltamintei (fata; captuseala si acoperis de brant; talpa exterioara) si materialelor utilizate la producerea articolelor de incaltaminte, si anume: piele cu fata naturala, piele cu fata corectata, materiale textile si alte materiale; etichetarea se face pe cel putin unul dintre articolele de incaltaminte al fiecarei perechi si se realizeaza prin imprimare, lipire, stantare sau atasarea unei etichete; etichetarea trebuie sa fie vizibila, bine aplicata si accesibila, iar pictogramele trebuie sa fie suficient de mari pentru ca informatiile continute de acestea sa fie usor de inteles;
- sa citeasca si sa respecte instructiunile de intretinere (forma de prezentare uzuala a acestor instructiuni este un prospect introdus in ambalajul de comercializare);