ANALIZA: Dacia, regina masinilor in Romania cucereste Europa
daciavanzarianalizasanderodustereuropaclienti
Pentru prima oara din 2007, vanzarile Dacia au crescut, in Romania, in volum, iar marca a ajuns la o cota de piata de peste 31%, fiind lider la noi in tara. Totodata, Dacia a inregistrat si o crestere puternica a vanzarilor, in special in Europa Occidentala.
Dupa reinnoirea totala a gamei de modele, Dacia lanseaza in 2014 un program de transformare profunda a retelei sale comerciale din Romania, a anutat compania.
Vanzarile Dacia au ajuns, in anul trecut, la 429 540 de vehicule, in crestere de 19,3% fata de anul anterior, cand fusese atins precedentul record comercial al marcii. Performanta este inregistrata in contextul in care principalele piete auto unde Dacia este prezenta au cunoscut scaderi ale cererii pentru vehicule noi (-1,7% in Europa, -3% in regiunea Eurasia).
Crestere pe piata locala
Dacia a reusit sa-si sporeasca cu 12,4% volumul vanzarilor, pana la 24.890 de unitati, pe o piata in prabusire libera, aflata la cel mai scazut nivel de la inceputul anilor 2000. Evolutia aceasta a permis companiei sa castige 5,4 puncte de piata si sa incheie anul cu o cota de 31,6% din vanzarile totale de vehicule noi. Romania este, de altfel, tara in care Dacia detine cea mai mare cota de piata din lume.
Acest rezultat se explica, in parte, prin reinnoirea completa a gamei de modele, 2013 fiind anul in care au fost lansate pe piata noul Logan MCV si noul Duster. In momentul de fata, Dacia are 77% din clienti reprezentati de persoane juridice.
Insa cota de piata a Dacia a crescut si in segmentul vanzarilor de flote, precum si in cel al vanzarilor catre persoanele fizice, in acest ultim caz datorita bunei utilizari a programului de reinnoire a parcului auto din Romania.
Sandero, Logan berlina, Logan MCV, Lodgy, Dokker si Duster figureaza, astfel, in postura de lider pe fiecare din segmentele lor respective de piata.
Cel mai vandut model
Logan berlina este cel mai vandut model Dacia din Romania, cu peste 10.000 de unitati, adica aproape 40% din totalul vanzarilor marcii, in timp ce Sandero, cu versiunea Stepway, domina autoritar dinamicul segment B-hatch, cu 4.707 unitati, si se situeaza pe locul al doilea in clasamentul celor mai bine vandute modele de pe piata autohtona.
Duster, care a fost reinnoit in cursul ultimului trimestru din 2013, ocupa a treia pozitie a podiumului, cu 4 647 vehicule vandute.
Pietele externe, multumite de Dacia
In afara Romaniei, vanzaria Dacia au inregistrat, anul trecut, un nou record, cu peste 404.000 de unitati comercializate. In conditiile unei piete europene anemice, in regres cu 1,7% fata de anul 2012, marca romaneasca si-a continuat ofensiva comerciala, livrarile sale crescand cu 25,9%.
In total, peste 290.000 de vehicule Dacia au fost inmatriculate, in 2013, pe pietele din Europa, ceea ce corespunde unei cote de piata de 2,11%.
De la lansarea marcii pe piata europeana, in vara anului 2005, aproape 1,5 milioane de clienti au ales un model Dacia.
In clasamentul vanzarilor pe tari prima pozitie ramane in continuare ocupata de Franta, cu aproape 94.000 de unitati si o cota de piata de 4,3%. Dacia ocupa, de altfel, locul cinci pe piata, iar modelul Sandero se situeaza pe locul trei in topul vanzarilor din aceasta tara catre persoane fizice.
Germania ocupa a doua treapta a clasamentului, cu peste 47.000 de unitati si o cota de piata de 1,5%. Algeria, Turcia, Spania si Maroc au inregistrat, fiecare, vanzari de peste 30.000 de unitati.
In Spania, care a cunoscut o crestere de 80% a vanzarilor Dacia, Sandero figureaza pe primul loc in topul modelelor cele mai vandute catre persoane fizice.
In Marea Britanie, unde livrarile au inceput in 2013 cu o gama limitata la doua modele (Duster si Sandero), Dacia a reusit sa comercializeze peste 17 000 de vehicule, ceea ce plaseaza Regatul Unit pe locul al optulea in clasamentul tarilor de destinatie a marcii.
Cum se vede 2014
Dupa reinnoirea ofertei sale de modele, Dacia va lansa, in 2014, un nou santier de anvergura. Intreaga retea comerciala Dacia va fi, treptat, innoita. Astfel, va fi introdusa o semnalistica si o prezentare noua, dar si noi standarde, noi servicii si noi prestatii pentru clientii marcii.
Primele show-room-uri care vor aborda noua imagine vor fi inaugurate in cursul primului trimestru din 2014. Dacia vrea ca procesul de transformare a retelei sale comerciale din Romania sa fie incheiat in 2015.