ANALIZA Cum isi pierde treptat Sudul Litoralului romanesc din alura de Zona Crepusculara a turismului
litoralul romanesceforie nordeforie sudmangaliaanatturism romania
Sudul Litoralului romanesc era perceput de catre tineri, pana acum cativa ani, mai mult ca un loc de trecere catre Bulgaria. Vama Veche si Costinesti erau mai populate, in restul statiunilor existand un raport invers proportional intre numarul turistilor (mic) si varsta acestora (mare). Hoteluri abandonate sau aflate intr-o stare jalnica, statiuni pustii, pensionari, personaje dubioase: clar Sudul nu era prima alegere daca vroiai sa te simti bine. Cativa ani si cateva zeci de milioane de euro mai tarziu insa, se pare ca situatia s-a schimbat radical.
Explicatiile pentru decaderea Sudului ar fi multe,
dar una pare mai buna decat altele si este oferita de catre primarul Mangaliei, Cristian Radu, fost sef al Garzii Financiare.
“
Mangalia are 44.000 de locuitori si administreaza sase statiuni (Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus si Saturn – n.r.) care sunt considerate de interes national. Am cerut permanent sprijinul Guvernului. De domeniul public raspunde primaria, dar de domeniul privat, unde intra hotelurile, restaurantele si alte active ale operatorilor, raspund cei de la Bucuresti. Plajele sunt la un minister (Mediu – n.r.), herghelia de la Mangalia la alt minister… asa apar problemele”, a afirmat Radu, in cadrul unei conferinte de presa organizata cu ocazia unui infotrip organizat de Asociatia Nationala a Agentiilor pentru Turism (ANAT) din Romania.
“Toata lumea se intreaba de ce Mamaia arata atat de bine, iar statiunile din Sud arata mai rau. Constanta are peste 400.000 de locuitori, cu un buget de cel putin zece ori mai mare decat Mangalia, si administreaza doar Mamaia.
In tot restul tarii, un Consiliu Local administreaza maximum doua statiuni”, a afirmat si Corina Martin, vicepresedinte ANAT.
Primarul Mangaliei a subliniat faptul ca la bugetul local se strange anual, din taxe si impozite, o suma cu circa 30-40% mai mica decat ar trebui. In plus, cand vine vorba de capitole sensibile precum
munca la negru sau evaziunea fiscala, autoritatile locale sunt obligate sa astepte interventia celor de la Bucuresti.
“Sistemul fiscal nu este gandit cum trebuie.
Exista hoteluri care platesc impozite cat un apartament de bloc. Nu avem cum sa schimbam asta, solutia se afla la Bucuresti”, a afirmat Radu.
In plus, o alta problema este legata de datele statistice.
Operatorii contesta datele furnizate de Institutul National de Statistica (INS), singurul autorizat sa furnizeze cifrele oficiale referitoare la numarul de turisti care viziteaza Litoralul.
“Datele INS arata un numar de circa 1,7 milioane turisti anual.
Din pacate, acestea sunt singurele date pe care ne putem baza”, a afirmat Ciprian Popescu, presedinte Comisiei de incoming a ANAT.
Investitorii, de cealalta parte, se confrunta cu alte probleme. Hotelurile abandonate nu au ajuns asa doar din cauza crizei: pe langa lipsa fondurilor, reticenta bancilor si scepticismul investitorilor,
exista multe procese aflate pe rol, care vizeaza dreptul de proprietate asupra unor active, si care se prelungesc ani de zile. Chiar si dupa ce se castiga un proces, unii proprietari nu au puterea financiara sa reconditioneze si sa promoveze cum trebuie hotelurile dobandite.
“Exista multe procese in derulare, care se prelungesc ani de zile.
Am vandut hoteluri si cu plata in rate, iar unii investitori si-au declarat apoi insolventa si nu au mai platit. Alte hoteluri stau nevandute pentru ca interesul in piata este inca scazut, iar bancile acorda foarte greu credite. Avem in portofoliu cateva hoteluri abandonate care erodeaza imaginea companiei”, a afirmat Linica Stan, director general THR Marea Neagra, grup care detine peste 30 de hoteluri, dintre care 10 sunt scoase la vanzare.
Sa trecem insa in revista si vestile bune pentru litoralul romanesc. Acestea ar putea veni si din… Ucraina si Bulgaria.
“Cerem acum Guvernului, inca o data, egalizarea cotei de TVA la 9% pentru intregul lant. Acum este un moment favorabil, in contextual situatiei din Ucraina si Bulgaria.
Anual, numarul turistilor din Republica Moldova care viziteaza zonele montane ale Romaniei trece de 17.000. Poate reusim sa-i convingem sa vina in numar mai mare si pe Litoral”, a afirmat Corina Martin.
Ramane insa de vazut in ce masura scaderea TVA-ului se va reflecta in scaderea preturilor. In plus, multi romani s-au plans mai mult de calitatea serviciilor si mai putin de nivelul preturilor. Insa, si din aceasta zona vin vesti bune.
Pentru ca investitiile facute in Sud au crescut semnificativ in ultimii ani. Majoritatea hotelurilor prezentate in infotripul ANAT oferea conditii cel putin acceptabile de cazare, masa si/sau tratament. Dintre acestea as enumera Complexul Steaua de Mare (Eforie Nord), Hotelul Melodia (Venus), Hotel Saturn (Saturn), Hotel Tismana (Jupiter), Hotel Europa din lantul Ana Hotels (Eforie Nord), Hotel Cleopatra (Saturn), Hotel Paradiso (Mangalia), Hotel Delta si California (Jupiter) sau Hotel 2D (Neptun).
Majoritatea au avut in iunie grade de ocupare de cel putin 50%, iar hotelierii estimeaza o crestere a numarului de turisti in acest an de circa 5-10%. Preturile au ramas aproape aceleasi ca in 2013 si se invart, in plin sezon, pentru o camera dubla (mic dejun inclus) in jurul valorii de 150-200 lei pe noapte pentru categoria trei stele si de la 200 lei in sus pentru patru stele.
Preturile difera mult si depind de anumiti factori:
cand s-a facut achizitia, cum (individual, prin agentie), ce alte servicii sunt incluse in pret (acces la pisicina, sauna, sala de fitness, facilitati pentru copii). Fata de pretul afisat la receptie, discountul obtinut poate ajunge si la 50%. Si, nu in ultimul rand, conteaza si cat s-a investit in unitatea respectiva in ultimii ani.
“Am cumparat complexul Steaua de Mare cu circa 4 milioane de euro in 2012. De atunci, am investit aproape 11 milioane de euro pana acum si voi continua sa investesc cel putin patru-cinci milioane de euro.
Investitia totala, care va ajunge la circa 20 milioane de euro, va fi recuperata probabil in 2022”, a afirmat omul de afaceri Nicolae Bucovala, care controleaza complexul Steaua de Mare (format din hotelurile Meduza, Delfinul si Steaua de Mare) din Eforie Nord.
Complexul beneficiaza de o baza de tratament uriasa, intinsa pe o suprafata de 17.000 de metri patrati, unde pot fi aplicate 150 de proceduri. Al treilea hotel al complexului, Steaua de Mare, este inca in proces de renovare, data de finalizare fiind 1 mai 2015.
Criticile clientilor? Sunt legate in principal de angajati, spune Ana Maria Nedelcu, managerul Hotelului Melodia.
“Clientii au devenit foarte educati, sunt foarte atenti la alegerile pe care le fac.
Recomandarile sunt extrem de importante, de aceea avem mereu grija sa avem clienti satisfacuti. Din feed-back-urile primate pana acum,
principalele critici au vizat personalul. Oricat ai investi intr-un hotel, atitudinea staff-ului fata de clienti ramane cea mai importanta”, a afirmat Nedelcu.
Hotelierii se bazeaza mult pe veniturile obtinute din centrele spa si restaurante, care se pot apropia de cele obtinute din cazare.
“In iunie am obtinut venituri de circa un milion de lei din cazare, 800.000 de lei de la restaurant si aproape 500.000 de la spa. In august estimez venituri de circa 1,5 milioane lei din cazare, 1,3 milioane lei din restaurante si circa 550.000 lei din spa”, a afirmat Doinita Oprea, Manager Vanzari Hotel Europa.
Printre cei mai generosi clienti sunt arabii care pot cheltui si 3.000 de euro pe un tratament la centrul spa, a afirmat Oprea. Copiii clientilor sunt foarte importanti, iar hotelierii investesc masiv in conditiile oferite pe aceasta zona.
“Avem un centru pentru copii,
Babyland, care se intinde pe o suprafata de aproape 5.000 metri patrati. Programul incepe de la ora 16.00 si se termina aproape de ora 23.00. Clientii pot opta si pentru serviciul de baby-sitting, inclus in pret. Gradul de ocupare al celor doua hoteluri este de circa 99%”, a afirmat Andrei Tiganas, managerul hotelelor Delta si California.
In concluzie, Sudul iese repede si sigur din Zona Crepusculara. Se investeste masiv in centre de tratament, in imbunatatirea conditiilor de cazare, in conditiile oferite copiilor, in fidelizarea clientilor. In paralel, hotelierii au inghetat preturile, vand masiv prin early booking (circa 30% din vacante in acest an) si se lupta sa ofere discounturi pentru cei care cumpara prin agentii. Statutul de
“statiune prin care treci in drum spre Bulgaria” incepe sa dispara, pe masura ce perceptia romanilor se schimba, iar hotelierii si agentiile pun osul la treaba.
Foto:
complexsteauademare.ro.