Analistii avertizeaza: Automobilele vandute la noi in tara cu mai putin de 2.000 euro sunt aduse de la fiare vechi din Germania
taxa timbruvehiculemasiniautomabiletimbru de mediu
Eliminarea taxei de timbru ar putea genera intrarea in tara a unui val de masini care in tarile de provenienta au statut de fiare vechi. In acest context, potentialii cumparatori sunt avertizati sa isi mentina vigilenta si sa verifice amanuntit vehiculul inainte de cumparare.
”In 2016 am gasit multe masini bune in piata din Romania, precum si multe masini cu probleme. Automobilele vandute la noi in tara cu mai putin de 2.000 euro sunt efectiv aduse de la fiare vechi din Germania si reprezinta un risc financiar imens si de siguranta rutiera pentru cei care le cumpara”, a explicat Mihai Cune, fondator si director general al InspectorAuto.ro. ”Odata eliminat Timbrul de Mediu, orice bariera impotriva acestor fiare vechi vandute la pret de automobile dispare, asa ca singurul filtru ramane vigilenta clientilor si verificarea temeinica inainte de cumparare”, a mai adaugat Cune.
Aproximativ 80% dintre masinile aduse in Romania din alte tari au kilometrajele date inapoi, iar aceasta nu este intotdeauna cea mai mare problema: 60% dintre masini au vicii ascunse. Toate acestea pot duce, ulterior achizitiei, la costuri de utilizare mari si neprevazute, arata estimarile InspectorAuto.ro.Tocmai de aceea verificare temeinica a masinilor inainte de achizitie este foarte importanta.
”Problemele care apar odata cu infundarea filtrului de particule sunt multiple si afecteaza si alte componente ale motorului, cum ar sistemul EGR, turbina si galeria de admisie etc. Tinand cont ca 80% dintre masinile aduse din strainatate au kilometri dati inapoi – conform estimarilor noastre – verificarea gradului de incarcare al filtrului de particule este obligatorie”, a mai notat Mihai Cune.
Romania a introdus in 2008, in timpul Guvernului Calin Popescu Tariceanu, prima taxa ce avea ca scop limitarea importurilor de autoturisme second-hand. De atunci, toate formulele au fost declarate neconforme cu legislatia europeana, iar statul a este obligat sa returneze toate sumele incasate.
Pe de alta parte, reprezentantii industriei au avertizat ca eliminarea timbrului mediu va avea ca efect scaderea productiei autohtone cu 20-30%, punand astfel in pericol circa 15.000 locuri de munca din cele peste 200.000 din domeniu. Producatorii au mai aratat ca anul trecut au fost inregistrate circa 2.000 de decese ca urmare a emisiilor de noxe produse de automobile, iar eliminarea timbrului de mediu va descuraja achizitia de autovehciule cu grad scazut de poluare.