Afacerea buna se cunoaste de dimineata. Cea mai buna strategie de marketing
editorialafacerestrategie de marketingcustomer carecafea
In fiecare zi, in drum spre birou, trec pe langa un coffee-shop. Mic, fara sa depaseasca mai mult de doi metri patrati si jumatate, dotat cu doar cateva rafturi si doua masini de facut cafea, serveste clientii in drumul lor matinal spre serviciu.
Ca multe alte afaceri care se bazeaza pe un vad comercial orientat catre cei care merg dimineata la job si pleaca seara flamanzi, mica afacere isi vede cu mult spor de obiectivul pe care il are de indeplinit. Am vazut multe afaceri care si-au propus sa aiba drept clienti acelasi segment de populatie si care au esuat din primele luni de business. Am vazut inclusiv afaceri mari, cu investitii fabuloase din primele saptamani, care au cazut de la inaltimea de la care se lansasera de dinainte de a vedea in ce masura pot sa pluteasca sau stiu sa inoate.
Ce face ca unele afaceri sa supravietuiasca in timp, oricat de mici ar fi? Ce face ca business-uri aparent identice sa fie secerate de clientela grabita dimineata spre birou? E simplu: cateva mici detalii care, ne place sau nu, chiar fac diferenta.
O sa incep cu un exemplu: am bunul obicei de a nu mai pune piciorul intr-un magazin in care vanzatorul a fost tafnos, ursuz sau aparent enervat de cele cinci secunde in care imi scotoceam geanta sau buzunarele dupa cei 30 de bani pe care mi-i ceruse ca sa "aiba sa-mi dea rest". E un exemplu din multe altele asemanatoare.
Am insa la fel de bunul obicei de a reveni intr-un loc in care amabilitatea e, dintotdeauna, la ea acasa. Fara sa ma lovesc de aroganta celor care ar trebui sa-si intampine clientii cu zambetul pe buze, fara sa fiu nevoita sa parez glumele nesarate sau comentariile pe care urechile clientului ar trebui, chipurile, sa nu le priceapa. Din nou, sunt exemple de care ne lovim in unele locuri, in unele momente, in mod periodic pe plaiurile autohtone unde clientul nu mai e de mult vazut ca un om pretios pentru business.
Pe ce ar trebui sa se bazeze insa o aface
re care isi doreste tinerete fara batranete si viata fara de moarte daca nu pe amabilitatea fata de client si serviciile de calitate pe care sa i le ofere? Atentie, un pachet perfect ambalat, suflat cu aur si decorat cu diamante valoreaza 0 bani daca imi este aruncat peste tejghea, insotit de o privire ucigatoare sau de reprosuri mai mult sau mai putin voalate. Sunt probleme intalnite din ce in ce mai des in piata marilor branduri.
Clientii au azi posibilitati mult mai multe de a transmite in online recenzii deloc magulitoare la adresa unor companii uriase care stiau sau cel putin demonstrau in trecut ca pot sa-si aprecieze clientii. Azi, in multe cazuri, pana si raspunsul unor oameni de PR sau din zona de customer care a devenit acid, taios, ironic. Nu, clientul nu mai are deloc dreptate in viziunea acestor branduri care mai au putin si aproape ca i-ar decapita pe clientii care si-au permis sa aiba opinii "neavizate".
Sa revin insa la micul coffee-shop de care am amintit la inceput. Paranteza lunga de mai devreme a fost cat se poate de necesara pentru a ilustra marile lacune ale brandurilor cand vine vorba de amabilitatea fata de client si relatia defectuoasa pe care multe firme nici nu mai incearca sa o gestioneze.
Aceasta mica afacere te intampina, dimineata de dimineata, cu zambete. Indiferent daca afara ploua, e ger sau tocmai s-a instalat un strat gros de ceata, locul despre care va spun va intampina cu mesaje incurajatoare, pozitive sau care iti smulg intotdeauna un zambet. Persoana care ofera clientilor o cafea sau doua zambeste mereu, discuta cu clientii, ii asculta cu atentie. Azi am observat un lucru remarcabil: in drumul lor spre birou, clientii care au cumparat o cafea sau doua sau noua, o saluta. Ii ureaza un "Buna dimineata!" plin de zambetul pe care si ei l-au primit, dimineti la rand, de la persoana care le inmana paharul de cafea. Experienta in sine nu doar ca a creat un lung sir de clienti fideli (ii vad stand la coada cate 2-3 in fiecare dimineata), dar a reusit o performanta pe care n-am mai observat-o de foarte multa vreme in mediul nostru de afaceri: a infiintat o comunitate in jurul cafelei. Fara eforturi, fara oameni de PR platiti, fara strategii de marketing studiate la universitati de prestigiu. Un zambet amabil a fost de-ajuns.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online